پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
اهواز هنوز از نام احمد محمود خالی است/ قول‌هایی که هر سال تمدید می‌شوند

با گذشت یکسال از وعده ثبت خانه پدری احمد محمود و نامگذاری خیابان یا میدانی به نام این نویسنده مطرح، هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است و مسئولان شهری و فرهنگی اهواز حتی نتوانسته‌اند کوچه‌ای را به نام او مزین کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درست یک سال پیش بود که مسئولان شهری و فرهنگی شهرستان اهواز نسبت به غفلت‌های خود به احمد محمود ابراز پشیمانی کردند و معتقد بودند که به زودی برای حفظ یاد و احترام به جایگاه این نویسنده، شرایط ثبت خانه پدری او فراهم خواهد شد و یکی از خیابان‌ها یا میادین اصلی اهواز به نام این نویسنده تاثیزگذار معاصر تغییر نام خواهد یافت؛ اما در یکسال گذشته کوچک‌ترین اقدامی برای ثبت خانه و نامگذاری انجام نشده مسئولان هنوز که هنوز است پشت خط تلفن وعده می‌دهند و با قطع کردن تماس فراموش می‌کنند چه گفته و چه نگفته‌اند.

سال گذشته و پس از پیگیری‌های ایبنا، محمدرضا ایزدی، نائب رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز که از پیگیری‌های انجام شده خوشحال بود، قول پیگیری این موضوع را در شورای شهر اهواز داد و گفت: «من از همین تریبون این قول را به اهل قلم می‌دهم که در صورت درخواست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان پیگیر این موضوع در شورای شهر اهواز باشم و حتی این مساله مهم فرهنگی را در صحن علنی شورا مطرح کنم تا روند این کار در مدت کوتاهی انجام شود.»
 
حیاط خانه پدری احمد محمود

خانواده احمد محمود پیگیری نمی‌کنند!
صحبت‌های بالا اهالی ادبیات را بسیار امیدوار کرد تا در روزهای پایانی سال 96 شاهد نامگذاری به محلی به اسم این نویسنده خوزستانی باشیم؛ اما گویا این صحبت‌ها تنها بین ما و ایزدی باقی ماند و هیچ وقت در صحن مطرح نشد. در همین راستا گفت‌وگویی را با محمدهادی قنوات، دبیر اول شورای اسلامی شهر اهواز انجام دادیم که او در جواب پیگیری‌های یک ساله ایبنا گفت: ما در ماه‌های گذشته صحبتی را با علی اعطا، بردارزاده احمد محمود که اتفاقا عضو شورای شهر تهران است، انجام دادیم و قرار شد که او بیاید و صحبت کنیم تا تکلیف ملک پدری احمد محمود مشخص شود اما او هیچ وقت پیگیری نکرد و نیامد.
 
وی در ادامه گفت: نامگذاری مکانی در شهر اهواز به نام احمد محمود، حق اوست که نیاز به بودجه هم ندارد. من واقعا تا به حال روی این موضوع ورود نکرده‌ام؛ اما قطعا این موضوع را پیگیری خواهم کرد. در حال حاضر در راه تهران هستم اما به محض اینکه به اهواز برگردم این مساله را از هیات نامگذاری پیگیری خواهم کرد تا ان‌شاالله در نیم سال دوم بتوانیم این کار را انجام دهیم.
 
در ورودی منزل پدری احمد محمود

در ادامه پیگیری‌های لازم به سراغ مجتبی گهستونی، دبیر و سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا – خوزستان رفتیم تا حقایق را از زبان او جویا شویم. او درباره وضعیت منزل پدری احمد محمود گفت: اقداماتی در یک سال گذشته انجام نشده است اما زمزمه‌هایی شروع شده است که اداره مسکن، راه و شهرسازی تمایلی به این کار دارد و از ما لیست خانه‌های مشاهیر را گرفته است که ما نیز خانه احمد محمود و چند نفر دیگر را به آنها معرفی کرد‌ه‌ایم.

وی ادامه داد: متاسفانه میراث فرهنگی بودجه مناسبی برای خرید خانه ندارد و من بعید می‌دانم که ما شاهد اتفاق خاصی در این حوزه باشیم. با شهردار هم درباره این موضوع صحبت کردیم اما فعلا حرکتی برای خرید خانه وجود ندارد.

پیگیری‌های چند ساله ما درباره نامگذاری میادین و معابری به نام مشاهیر شهر نشان می‌دهد که این موضوع هنوز به یک دغدغه جدی برای مسئولین شهری و فرهنگی ما تبدیل نشده و همین است که ما هر روز تنها وعده می‌شنویم و عمل خبری نیست.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسدالله حاجی ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
    سپاس از شهاب دارابیان بابت این گزارش خوب و از همه مهم تر پی گیری های شان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها