پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸
ترجمه ای متفاوت از آثار ویلیامز در میان کتاب‌های پزشکی

کتاب‌های حوزه بارداری و زنان ویلیامز سال‌ها است که از سوی ناشران گوناگون در ایران منتشر می‌شود اکنون ترجمه جدید و منحصربه فرد آن از سوی نشر رومی در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه تهران با حضور جمعی از مترجمان این اثر رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مراسم رونمایی از کتاب «بارداری و زایمان ویلیامز» با ترجمه گروهی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در دانشگاه پرستاری و معماری دانشگاه تهران با حضور مرتضی ذوالقدر مدیر مسئول نشر رومی و زیبا تقی‌زاده،  سرپرست تیم علمی مترجمان و ویراستاران این اثر برگزار شد.
 
ذوالقدر در ابتدای این مراسم درباره انتشار کتاب‌های زنان و زایمان در نشر پزشکی گفت: کتاب‌های ویلیامز سال‌ها است که در ایران توسط چندین ناشر ترجمه و منتشر می‌شوند که غالبا ترجمه‌های خوبی هم بوده‌اند. اما ما تلاش کردیم تا ترجمه با کیفیت‌تری را ارائه دهیم؛ به همین دلیل با مشورت و راهنمایی بسیاری از اهالی این دانش توانستیم به این هدف جامعه عمل پوشاندیم.
 
وی با اشاره به همکاری زیبا تقی‌زاده و دیگر اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با این نشر گفت: برای شروع کار خوشبختانه توانستیم از دکتر تقی‌زاده و دیگر اعضای هیات علمی دعوت به عمل بیاوریم. قصد ما از ترجمه کتاب‌های ویلیامز صرفا تجاری نبوده است و می‌خواهیم ترجمه ماندگاری از آثار وی در ایران موجود باشد و بیشتر اهداف فرهنگی را دنبال می‌کردیم.
 
ذوالقدر گفت: تا پایان سال برنامه‌های جدیدی برای ارائه مطالب ویلیامز داریم و سعی می‌کنیم به شکلی ارائه کنیم که مسلما کمک زیادی به دانشجویان رشته زنان زایمان و مامایی کند. وجود ترجمه‌های پیشین کار ما را بسیار سخت کرد اول آنکه‌ در بحث ترجمه نیاز بود ظرایف کار را به دقت بررسی کنیم.
 
وی افزود: در مرحله بعد از ترجمه، یکسان‌سازی واژگان بود که بشود به ترجمه یکسانی در کل متن برسیم. بعد از آن ویرایش و تیم ویراستاری اهیمت زیادی برای ما داشت. لازم به ذکر است که هر کدام از این افراد عضو هیات علمی دانشکده‌های پزشکی در کشور هستند.
 
مدیر مسئول نشر رومی با اشاره به کارت‌های تخفیف کتاب گفت: برای اینکه دانشجویان به راحتی بتوانند از این کتاب‌ها استفاده کنند نشر رومی کارت‌های تخفیفی را ارائه می‌دهد تا دانشجویان بتوانند با قیمت مناسب کتاب‌ها را خریداری کنند این کارت‌ها قابل استفاده برای دانشجویان در شهرستان‌ها هم هست و این افراد هم می‌توانند با دریافت کارت از تخفیف 35 درصدی بهره‌مند شوند.
 
به گفته ذوالقدر این کارت‌ها در میان اعضای هیات‌علمی اغلب دانشگاه‌ها توزیع می شود. در عین حال اگر افراد بخواهند اقدام به خریداری کتاب کنند می‌توانند با تماس مستقیم نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند.
 
وی با اشاره به هزینه و قیمت کتاب گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های چاپ و تولید کتاب بسیار بالا رفته است. در ویراست‌های قبلی ناشران بین 240 تومان تا 300 هزار تومان کتاب را می‌فروختند با توجه به افزایش قیمت‌ها قیمت فعلی کتاب تازه منتشر شده از سوی نشر رومی هم تقریبا به همین میزان است. تلاش شده است افزایش قیمت نداشته باشیم. همچنین یک نسخه سیاه و سفید هم از این کتاب به چاپ رساندیم که اگر فردی کتاب را با قیمت کمتری خواست به راحتی دریافت کند.
 
وی افزود: هدفی که مارا راغب کرد کتاب ویلیامز را چاپ کنیم، گستره تعداد ماما‌هایی بود که در عرصه پزشکی فعالیت می‌کنند، تا آن‌ها بتوانند با اطلاعات روز و دقیق در حوزه فعالیت خود آشنایی کامل و تسلط داشته باشند.
 
ذوالقدر با اشاره به نرم‌افزار محتوایی ویلیامز گفت:  یک نرم‌افزاری را طراحی کرده‌ایم که اطلاعات جامع در این علم در آن بارگزاری شده است و دانشجویان و دانش‌پژوهان می‌توانند با در اختیار داشتن این نرم‌افزار به پاسخ‌ها و اطلاعات علمی مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. به احتمال زیادی این نرم‌افزار تا پایان سال قابل استفاده برای تماتمی افراد خواهد بود.
 
در ادامه این مراسم زیبا تقی‌زاده درباره نحوه ویراستاری کتاب گفت: اکنون همه جای دنیا می‌دانند که زنان اصلی‌ترین عنصر یک جامعه به حساب می‌آیند. طبق گفته ناپلئون بناپارت زنان با یک دست گهواره را تکان می‌دهند و با دست دیگر دن.
 
وی افزود: با توجه به اینکه 75 درصد زایمان کشور توسط ماما‌ها انجام می‌شوند، تلاش زیادی هم برای کاهش مرگ و میر زنان شده است.خوشبختانه می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که مرگ میر زنان تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است.
 
تقی‌زاده گفت: معتقدم باید برای زنان فعالیت جدی‌تری انجام داد. یک ماما باید تحصیلات آکادمیک خوبی داشته باشد و دسترسی راحتی باید به کتاب علمی داشته باشد که خوشبختانه سیاست نشر رومی بر همین اساس تدبیر شده است.
 
در انتهای این مراسم آیین رونمایی از کتاب «بارداری وزایمان ویلیامز» با حضور جمعی از دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشکده‌های مختلف پزشکی کشور برگزار شد.‌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها