دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
جلدهای 45 تا 50 «تقویم تاریخ دفاع مقدس» رونمایی شد

جلدهای 45 تا 50 مجموعه «تقویم تاریخ دفاع مقدس» شامل کتاب‌های جنگ آب»، «جنگ نفت‌کش‌ها»، «خوف خفاش»، «دروغ بزرگ»، «امتحان بزرگ» و «میمک، عاشورایی دیگر» امروز (دوم مهرماه) با حضور امیر دریادار سیاری در فرهنگسرای اندیشه رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امروز (دوشنبه دوم مهرماه) همزمان با سومین روز از هفته دفاع مقدس، 6 عنوان (جلدهای 45 تا 50) از مجموعه «تقویم تاریخ دفاع مقدس» به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در فرهنگسرای اندیشه رونمایی شد. جلد 45 این مجموعه با عنوان «جنگ آب» تالیف امیر سرتیپ سعید پورداراب، جلدهای 46 و 47 با عنوان‌های «جنگ نفت‌کش‌ها» و «خوف خفاش» اثر امیر سرتیپ نبی کریمی و جلدهای 48، 49 و 50 با عنوان‌‌های «دروغ بزرگ»، «امتحان بزرگ» و «میمک، عاشورایی دیگر» نیز تالیف امیر سرتیپ فرهاد بهروزی است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این آئین با اشاره به اهمیت شناساندن و انتقال حماسه‌آفرینی‌های ارتش در دوران دفاع مقدس به نسل‌های جدید و آینده، گفت:ارتش با تمام سختی و مظلومیت 8 سال از آرمان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دفاع کرد و در سازماندهی و آموزش دیگر نیروها در جهت حفظ ثبات جمهوری اسلامی نقش بسیار مهمی داشت. شاهد این مدعا شهادت بیش از صدهزار نفر از نیروهای مسلح و تقدیم هزاران جانباز به انقلاب و نظام است اما اینکه چه کسانی باید این حماسه‌ آفرینی‌ها را به نسل‌های امروز و آینده انتقال دهند مساله مهمی است.


وی ادامه داد: این وظیفه در وهله نخست برعهده پیشکسوتان و کسانی است که در جنگ حضور داشته و به چشم خود این حماسه آفرینی‌ها را دیده‌اند و دفاع جانانه ارتش را با گوشت و پوست و چشم خود لمس کرده‌اند. در مرحله بعد نیز جوهر و قلم، پشتوانه و انتقال‌دهنده خون حماسه‌گران به نسل‌های بعد است. البته قلمی که تحرک نیافریند، خاصیتی ندارد، بلکه منظور ما قلمی است که تاثیرگذار و جریان‌آفرین باشد. ما همه معتقدیم که اگر زینب (س) نبود، کربلا در کربلا می‌ماند، درباره دفاع‌مقدس هم این مورد مصداق دارد؛ آنان که رفتند کاری حسینی کردند و آنان که ماندند باید زینبی کار کنند و این یعنی انتقال حماسه به نسل‌های بعد.
 
حسینیان با اشاره به رونمایی از 6 جلد کتاب از مجموعه «تقویم تاریخ دفاع‌مقدس» همزمان با هفته دفاع مقدس، بیان کرد: امروز پنجاهمین جلد این مجموعه نیز رونمایی می‌شود و وقایع مربوط به دوره‌ای از دفاع مقدس که تا پایان مهرماه 1363 را شامل می‌شود نیز تدوین شده که تا پایان امسال رونمایی خواهد شد. نکته مهم در این زمینه این است که نباید در تدوین و ثبت این تاریخ، فقط به نیروی زمینی بسنده شود، بلکه نیروی هوایی و نیروی دریایی نیز نقش بسیار مهمی در دفاع‌مقدس داشتند. این دلاوری‌ها و حماسه‌آفرینی‌ها را باید حفظ کرد و انتقال داد.

لزوم انتقال ارزش‌های حاکم بر دفاع مقدس به نسل‌های آینده
 
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش نیز در این آئین با اشاره به دلاوری‌های ارتش از روزهای ابتدایی آغاز جنگ، گفت: علی‌رغم تصور بسیاری، ما در سال اول جنگ هم موفقیت‌های بسیاری داشتیم و حرکت‌های اساسی صورت گرفت که اگر انجام نمی‌شد، حتما دشمن براساس برنامه‌ریزی قبلی خود در روز هفتم جنگ در پایتخت بود. ساعت 2 عصر 31 شهریور هواپیماهای عراق فرودگاه‌های ما را بمباران کردند و هنوز به زمین ننشسته بودند که هواپیماهای ایرانی با 140 فروند این عمل را پاسخ دادند. نیروی زمینی هم با همه آسیب‌هایی که پس از پیروزی انقلاب دیده بود و با کمبود نیروی انسانی و تجهیزات، جانانه جلوی دشمن ایستادگی کرد و در ادامه توانست مناطقی را که اشغال شده بود، بازپس گیرد. نیروی دریایی هم روز 67 جنگ، 7 آذر 1359 در عملیات مروارید نیروی دریایی دشمن را منهدم و بنادر مهم فاو، بصره و ام‌القصر را تحت محاصره دریایی قرار داد. مسلما نمی‌توان این گام‌های مهم را نادیده گرفت.
 

وی با تاکید بر انتقال درست حماسه‌آفرینی‌های ارتش و نیروهای مسلح به نسل‌های امروز و فردا، افزود: فرمان امام، تعهد مردم و نیروهای مسلح، ایمان، اعتقاد، همدلی، هماهنگی، انسجام، جهادی‌اندیشیدن، مدیریت جهادی و علم و دانش و تخصص و مهارت از مهم‌ترین عوامل پیروزی در دفاع‌مقدس بود که موجب شد نقشه دشمن عوض شود و جنگی که با برنامه‌ریزی آن‌ها قرار بود هفت روزه تمام شود، هشت سال به طول انجامید و در پایان هم ما پیروز جنگ بودیم. امروز ما در منطقه به‌عنوان یک قدرت نقش‌آفرینی می‌کنیم و در جهان هم بدون عزم ما هیچ‌کس نمی‌تواند در منطقه تصمیمی بگیرد این توان بازدارندگی امروز ما به برکت خون شهدا و رشادت‌های جانبازان، آزادگان و ایثارگران دفاع‌مقدس است. امروز وظیفه ما این است که این فرهنگ و ارزش‌های حاکم بر مقطع زمانی هشت ساله دفاع مقدس را به نسل فعلی و نسل آینده منتقل کنیم.
 
دارنده نشان درجه یک فتح، تصریح کرد: جوانان امروز و آیندگان باید بدانند حفظ تمامیت ارضی کشور و اقتدار و حفظ ناموس و شرف ما، حاصل چه چیز بوده است. این نسل باید بداند که مسئولیت سنگینی دارد. عواملی در اختیار داریم که در انجام این وظیفه خطیر کمک‌کننده هستند؛ ازجمله پیشکسوتان و حاضران در صحنه نبرد که طراحی کردند، ایستادند و جنگیدند. پیشکسوتان گنج هستند و از خاطرات و فکر آن‌ها باید به‌عنوان الگو و سندی مهم بهره‌برداری شود. همچنین برای انتقال این ارزش‌ها باید کتاب بنویسیم، شعر بگوییم، فیلم بسازیم و تاتر و هنر داشته باشیم.
 
امیر دریادار سیاری در پایان گفت: امکانات و ظرفیت‌های بسیاری برای مستندسازی و انتقال ارزش‌های مقدس به نسل فعلی و آینده در اختیار داریم که باید روی آن‌ها کار کنیم.  امیدواریم در ادامه هم بتوانیم این اسناد و مدارک را تنظیم و تدوین و منتشر کنیم. نقش‌آفرینی جوانان و طراحان و فرماندهان نیروهای مسلح در تمامیت ارضی و اقتدار کشور امروز هم ادامه دارد، باید از روش‌های مختلف و با استفاده از ظرفیت‌ها بتوانیم این نقش را معرفی کنیم.


امیر سرتیپ نوذر نعمتی،‌ جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ حسینعلی مصوری، رئیس مرکز پژوهش‌های نزاجا و سرهنگ ابراهیم پاشاپور، رئیس سازمان ایثارگران نزاجا از دیگر حاضران در این آئین بودند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها