چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
گشت‌و‌گذاری در شعبه2 بوک‌لند

شعبه2 کتاب‌فروشی بوکلند، با شکل و شمایل جدید و ویترین‌آرایی مدرن و به‌روز مدتی است در یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین مجتمع‌های خرید تهران در شمال شرق تهران کار خود را آغاز کرده و به مامنی برای کتاب‌دوستان و اهالی کتاب فراهم شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین شعبه بوک‌لند چند ماهی است که در مرکز خرید آواسنتر در محله اقدسیه راه‌اندازی شده است؛ یک کتاب‌فروشی در محله‌ای آرام و خلوت که در طول روز مراجعه‌کنندگان مختلفی به آن رفت و آمد دارند. البته این کتابفروشی صبح‌ها مشتری محدودی دارد و خلوت است اما بعد از ظهرها نسبتا پررفت‌وآمد و شلوغ می‌شود.
 
دومین شعبه بوک‌لند در فضایی به مساحت 230 مترمربع در طبقه منفی یک این مجتمع قرار دارد و چهارسال پس از تاسیس اولین شعبه بوک‌لند در مجتمع پالادیوم، حالا با شکل و شمایلی شبیه شعبه اول فعالیت می‌کند. تا پیش از این فقط شهر کتاب کاشانک در این منطقه فعال بود که این فروشگاه نیز مدتی پیش تعطیل شده است و حالا می‌توان گفت که بوک‌لند تقریبا تنها کتابفروشی و فروشگاه فرهنگی در منطقه به شمار می‌آید.
 
هفت نیرو در این کتابفروشی مشغول کار هستند که شامل پنج فروشنده سه خانم و دو آقا و دو سرپرست می‌شوند که به محض ورود، یکی از آن‌ها شما را مشایعت می‌کند و اگر سوالی درباره کتاب‌های جدید یا پرفروش داشته باشید، به شما راهنمایی می‌دهد.
 
 
بخش ورودی کتابفروشی بوک‌لند برای کودکان و نوجوانان پیش‌بینی شده است که قفسه‌های زیادی با انواع کتاب‌های رنگارنگ را به خود اختصاص داده است و علاوه بر کتاب، بخشی به بازی‌های فکری، پازل و کتاب‌های صوتی کودکان به زبان‌های فارسی و انگلیسی تعلق دارد. 
 
در اینجا، خبری از کتاب‌های درسی و دانشگاهی نیست و مشتریان می‌توانند کتاب‌های خود را در زمینه‌های مختلف ادبیات، روان‌شناسی، مرجع، نفیس، داستان جهان و ایران، تاریخ و فلسفه، شعر، هنرهای تجسمی، سینما، کاربردی و تجسمی و .. خریداری کنند.
 
 
مجید شهرابی؛ مدیر کتابفروشی بوک‌لند درباره استقبال مردم این منطقه از کتاب‌های کتابفروشی، توضیح می‌دهد: «یکی از پرطرفدارترین موضوعات کتابی در این کتابفروشی، آثار مربوط به روان‌شناسی است و فروش این آثار در کنار آثار ادبی ایران و جهان نسبتا با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو می‌شوند، از دیگر بخش‌ها سبقت می‌گیرد.»
 
یکی از اقدامات این کتابفروشی، اختصاص یک قفسه در هر بخش به آثار پرفروش‌ است، کتاب‌هایی که در طول یک ماه گذشته هم در بازار نشر و هم در بوک‌لند با استقبال خوبی روبه‌رو شده‌اند. این موضوع اگرچه ابداع خوبی به شمار می‌آید، اما گاهی ممکن است مخاطب را از جستجو در میان قفسه‌های کتابفروشی منصرف کند.
 
از جمله کتاب‌های پرفروش روان‌شناسی در این کتابفروشی می‌توان به «واقع‌نگری»، «آدم‌ها» نوشته سمی لیلیان گلاس و «هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها» اشاره کرد که بیشترین فروش را داشته‌اند.
 
از میان رمان‌های ایرانی نیز کتاب‌های «بازگشت» گلی ترقی، «بعد از ابر» بابک زمانی و «چشم‌هایش» بزرگ علوی سه رتبه نخست پرفروش‌ها در بوک‌لند را به خود اختصاص داده‌اند.
 
 
جایی برای کتاب صوتی
در نیم طبقه بالای این کتابفروشی، بخش نسبتا بزرگی به کتاب‌های صوتی اختصاص داده شده است. مجموعه‌ای از جدیدترین و به‌روزترین کتاب‌های تولید شده در قالب صوتی از سوی شرکت‌های مختلف را می‌توانید در این بخش ببینید.
 
هرچند عموما قسمت کتاب صوتی یکی از بخش‌های مغفول در صنعت نشر به خصوص در میان کتابفروشی‌ها است و مراجعه‌کننده زیادی در این قسمت نبود، اما می‌توان ادعا کرد که اختصاص بخش مجزا به آن می‌تواند در فرهنگسازی برای حرکت دیگر کتابفروشی‌ها به این سمت و سو موثر باشد.
 
 
بیش از 40 کتاب صوتی به همراه آلبوم موسیقی در سبک‌های مختلف در این بخش گنجانده شده است. همچنین مخاطبان می‌توانند به صورت آزمایشی فایل کتاب‌های صوتی را قبل از خریداری در دستگاهی که برای این کار پیش‌بینی شده است، گوش بدهند.
 
البته این بخش مخاطبان خاص خود را دارند و همیشه یکی از پیشنهاد فروشنده‌ها برای مواقعی است که افراد برای خرید کالای فرهنگی به این فروشگاه مراجعه می‌کنند.
 
یکی دیگر از بخش‌های جذاب این فروشگاه گیاه است که در قالب یک بخش مجزا مجموعه‌ای از گیاه‌های متنوع و مختلف آپارتمانی را عرضه می‌کند، این بخش درست در کنار کافه بوک‌لند قرار دارد. کافه‌ای که مجموعه‌ای از نوشیدنی‌های متنوع و مختلف را در فضایی آرام به مخاطبان عرضه می‌کند.
 
 
بخش هدایا و کالاهای فرهنگی دربردارنده مجموعه گسترده‌ای از مجسمه و صنایع دستی، در کنار بخش نوشت‌افزار از دیگر بخش‌های پرطرفدار هر فروشگاه فرهنگی است که این کتابفروشی نیز از آن بی‌بهره نیست.
 
برندینگ یک اصل حرفه‌ای
مجید شهرابی؛ که ده سال مدیر شعبه شهر کتاب ابن‌سینا را در سابقه فعالیت‌های خود را دارد، درباره تاسیس شعبه دوم بوک‌لند می‌گوید: «سال 1393 برای راه‌اندازی یک کتابفروشی به من پیشنهاد شد و تصمیم گرفتم که یک برند جدید در حوزه کتابفروشی راه‌اندازی کنم که تفاوت‌هایی با سایر کتابفروشی‌های زنجیره‌ای داشته باشد. معتقد بودم اتفاقاتی در کتابفروشی‌های دیگر رخ می‌دهد که درست نیست و باید برند جدیدی بیاید تا آن اشتباهات را تکرار نکند و به یک برند جدید در حوزه کتاب فکر کردیم.»
 
او ادامه می‌دهد: «بسیاری از فروشگاه‌ها در زمینه‌های مختلف برای خود برندسازی ‌می‌کنند اما در حوزه کتابفروشی‌ها به جز یک تابلوی سردر چنین برندینگی وجود ندارد و هیچ هماهنگی‌ای در طراحی دکور، کالایی که عرضه می‌شود و ارائه خدمات وجود ندارد اما من تلاش کردم در این کتابفروشی، چنین موضوعی را مدنظر داشته باشم.»
 
شهرابی درباره چرایی تاسیس کتابفروشی در محله اقدسیه توضیح می‌دهد: «در این منطقه از شهر کتابفروشی بزرگی نداشتیم که بتواند در یک وسعت متناسب با فضا، کتاب عرضه کند. نزدیک‌ترین کتابفروشی به اینجا شهرکتاب کارنامه در خیابان نیاوران است اما در محله اقدسیه و شمال شرق تهران کتابفروشی نبود و اینچنین شد که شعبه دوم را راه‌اندازی کردیم.»
 
او همچنین درباره راه‌اندازی کتابفروشی‌ها در مراکز خرید می‌گوید: «تجربه‌ای که در شعبه یک داشتیم، تجربه بسیار خوبی بود چو‌‌ن مراکز خرید جذابیت‌های مختلفی مثل رستوران، مراکز خرید و پارکینگ دارند و مردم نیز از آن‌ها استقبال می‌کنند، به همین دلیل شعبه شماره دوم خود را در آواسنتر راه‌اندازی کردیم تا اینکه در یک فروشگاه کنار خیابان باشد. به زودی نیز سومین شعبه بوک‌لند را در فضایی به وسعت 800 مترمربع در خیابان ارم شیراز راه‌اندازی می‌کنیم که همه بخش‌های مختلف کتابفروشی شعب یک و دو ما را دارد اما تنها تفاوتش این است که در مرکز خرید نیست.
 
برخی افراد برخلاف تصور عمومی فکر می‌کنند کتابفروشی‌ها باید کم‌کم از چرخه صنعت نشر خارج شوند و فروش اینترنتی جایگزین آن شود، اما همچنان هر روز آثار جدیدی منتشر می‌شوند و روزانه کتاب‌های زیادی به کتابفروشی‌ها می‌آیند، اما از آنجایی که بازار کتاب در ایران بازاری سنتی است و هنوز صنعتی نشده است کمتر توانسته در مقایسه با دیگر کشورهای پیشرفته رشد کند، صنعت نشر ما همواره از کمبود ویترین رنج می‌برد و در این میان می‌توان امیدوار بود با راه‌اندازی کتابفروشی‌های بزرگ در محل‌هایی که خانواده‌ها رفت و آمد بیشتری به آن دارند مثل مراکز خرید، به مرور خلاء موجود در ویترین کتاب از بین برود و می‌توان امیدوار بود که کتابفروشی‌های مدرن به صنعت نشر کمک کند.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کتابخوان ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
    این بخش گزارش تان نقض غرض است «تا پیش از این فقط شهر کتاب کاشانک در این منطقه فعال بود که این فروشگاه نیز مدتی پیش تعطیل شده است و حالا می‌توان گفت که بوک‌لند تقریبا تنها کتابفروشی و فروشگاه فرهنگی در منطقه به شمار می‌آید.» شهرکتاب الف در نزدیکی پالادیوم از بوکلند پرمخاطب تر است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط