شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
کتابخوانی را از انفعال خارج کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، گفت: کتاب باید در مسیر فرآوری قرار گیرد و خواننده در بازتولید آن نقش داشته باشد. اگر بتوانیم کتابخوانی را از انفعال خارج کنیم، قدم بزرگی برداشته‌ایم. کتاب مانند نفت خامی است که خواننده فرآوری آن‌را انجام می‌دهد و می‌تواند با ذوق و سلیقه خود آن را در اشکال و قالب‌های مختلف، بازتولید کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین اختتامیه هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، ظهر امروز (شنبه 17 شهریورماه)، با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، طیبه سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و جمعی دیگر از مسئولان نهادهای فرهنگی و برگزیدگان این جشنواره در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد.  
 
سید عباس صالحی در این آئین گفت: برگزاری هشتمین دوره برای هشتمین امام،‌ نمادی مبارک است که می‌تواند معنای خود را داشته باشد در نقطه عطفی که ایجاد کند برای این حرکت.
 
وی ادامه داد: در بحث توسعه اجتماعی کشورها و ملت‌ها، توسعه فرهنگی به‌عنوان کانون و محور توسعه مطرح است و در توسعه فرهنگی، نشر و کتاب کانون حرکت توسعه فرهنگی است و کانون در توسعه نشر و کتاب هم توسعه کتابخوانی است. این سه کانون اگر محل توجه ما قرار گیرد، طبیعتا باید همت‌های بیشتری را معطوف توسعه کتابخوانی کنیم، چون پایه توسعه فرهنگی و توسعه همه‌جانبه کشور است.
 
مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با این نگاه طبعا توسعه کتابخوانی، هم یک برنامه مستمر نیاز دارد و هم در کنار این برنامه مستمر می‌تواند شوک‌ها و فرصت‌های خاص را بطلبد. می‌توان فرصت‌های خاصی برای شوک‌های کتابخوانی ایجاد کرد. این فرصت‌ها می‌توانند از هدیه در عید نوروز تا مناسبت‌های مختلف باشد. یکی از مناسبت‌های پربرکت و پربار برای ما ایرانیان، جشنواره رضوی است. توجه بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) به جشنواره رضوی، اتفاقات مثبتی را رقم زده است.
 
صالحی افزود: امام رضا (ع) در طول بیش از هزار سالی که آن حضرت پا به ایران نهاده‌اند، برای ما ایرانیان، برکت‌‌های فراوانی داشته و دارد و این تنها مربوط به چند دهه و چند سده نیست. در دوره قبل از صفویه که هنوز تشیع در ایران رسمیت پیدا نکرده بود نیز مرقد امام رضا (ع) مرجع ایران بوده و این موضوع قرن‌هاست که ادامه دارد.
 
وی گفت: یکی از اتفاقاتی که در مسابقات کتابخوانی رضوی می‌تواند رخ دهد این است که صدها هزار نفر را درگیر کرده است. در این جشنواره، قدم‌های پیشروانه و روبه‌جلویی برداشته شده است. اتفاقی که شروع شده و می‌تواند دامنه وسیع‌تری پیدا کند، بازتولید کتاب است. کتاب باید در مسیر فرآوری قرار گیرد و خواننده در بازتولید آن نقش داشته باشد. اگر بتوانیم کتابخوانی را از انفعال خارج کنیم، قدم بزرگی برداشته‌ایم. کتاب مانند نفت خامی است که خواننده فرآوری آن‌را انجام می‌دهد و می‌تواند با ذوق و سلیقه خود آن را در اشکال و قالب‌های مختلف، بازتولید کند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: کتابخوان نباید صرفا احساس کند، فقط تصویربردار است که با چشم‌هایش کتاب را تصویربرداری می‌کند، بلکه باید حس کند یک مولد فعال است که در یک فرآوری فعال آن‌را تبدیل به حیطه‌های دیگر می‌کند. باید مسیر بازتولید کتاب را برای رواج کتابخوانی فعال کنیم. گام‌هایی که امروز در این جشنواره برداشته شده، با این نگاه بوده است.
 
وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: مساله دیگر، توجه به فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت برای توسعه و ترویج کتابخوانی است، البته اگر از آن درست استفاده کنیم. در این راه، بسترهای خلاق انسانی بسیار به کمک می‌آیند. البته توجه به این نکته مهم است که چگونه می‌توان به درستی و با رعایت حقوق مالکیت ناشر و نویسنده، کتاب را در فضای مجازی قرار دارد. در صورت درست پیمودن این مسیر، می‌توان به کمک فضای مجازی، کتابخوانی را گسترده‌تر کرد. فضای مجازی، فرصتی برای کتابخوانی است اگر به درستی دریچه‌های ورود آن را دریابیم و از آن استفاده حداکثری کنیم.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط