دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
بحران تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها با طرح‌های حمایتی متوقف شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با پاره‌ای از حمایت‌ها که در طول سالیان گذشته داشتیم مثل اعمال معافیت‌ها و اجرای طرح‌هایی چون عیدانه کتاب و تاسیس، تجهیز و نوسازی کتابفروشی‌ها توانستیم شرایط را به سمت توقف بحران تعطیلی کتابفروشی‌ها پیش ببریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته یکشنبه ۱۱ شهریور در حاشیه هجدهمین جشن ملی صنعت چاپ در جمع خبرنگاران درباره بحث تعطیلی کتابفروشان گفت: شیب سریعی که در تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها وجود داشت تا حدودی متوقف شده است و عملا برداشتی که در یک سال اخیر طبق گزارش‌ها داریم، نشان می‌دهد شیب سرعت تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها متوقف شده است.
 
وی افزود: با پاره‌ای از حمایت‌ها که در طول سالیان گذشته داشتیم مثل اعمال معافیت‌ها و اجرای طرح‌هایی چون عیدانه کتاب و تخصیص تسهیلات تاسیس، تجهیز و نوسازی کتاب‌فروشی‌ها توانستیم شرایط را به سمت توقف بحران پیش ببریم.
 
صالحی با بیان اینکه در شرایط کنونی نگرانی‌هایی برای ناشران و کتاب‌فروشان داریم، توضیح داد: تغییراتی که در حوزه هزینه‌های کتاب پدید آمده است آثار خود را بر نشر و کتاب‌فروشی‌ها می‌گذارد، البته ممکن است هنوز این آثار کاملا نمایان نشده باشد چون کتاب‌هایی که پیش از این تولید شده با شرایط قبل بوده اما با توجه به موارد اولیه جدید تغییری در نرخ حوزه نشر پدید می‌آید و این بازتاب خود را خواهد داشت.
 
وی تاکید کرد: ما به اعتبار اینکه مصرف سرانه فرهنگی‌ پایینی داریم سبد مصرف در این حوزه پربار نیست زمانی که به لحاظ ریالی افزایش‌ داریم آن سبد هم به لحاظ حجم و مقدار کوچکتر می‌شود. البته زمانی که شرایط اقتصادی سخت‌تر می‌شود طعبا نیازهای اقتصادی و معیشتی‌ برای مردم اولویت پیدا می‌کند و همه مسائل موجب می‌شود نگرانی در حوزه تولیدات فرهنگی به شکل عام و به صورت خاص در حوزه نشر را ببینیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شرایط جدید حوزه نشر گفت: در حوزه نشر رسانه‌های جدید و تولیدات جدید آمده‌اند و در رقابت با کتاب و رسانه‌های مکتوب در حال حرکت هستند. طبعا با این نگاه ما هم در حوزه نشر و هم مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت باید نگاه تازه‌ای داشته باشد زیرا بخش قابل توجهی از حوزه اشتغال ما در نشر و مطبوعات کاغذی است.
 
به گفته وی، اگر بخواهیم شاهد تعطیل نشدن این حوزه‌ها باشیم نیازمند حمایت‌های جدی‌تری از سوی دولت هستیم، من به سهم خودم تلاش می‌کنم در حوزه اقتصاد و سازمان برنامه بودجه این نکات را در میان بگذارم اما رسانه‌ها نیز در این فضا باید به ما کمک کنند.
 
لزوم حمایت وزارت صنعت از چاپ
صالحی همچنین درباره حمایت‌های این وزارتخانه از حوزه چاپ گفت: تا سال گذشته حوزه صنعت چاپ به طور وسیع در حوزه وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و ما در زمینه تاسیس چاپخانه‌ها و حمایت از تشکل‌های این صنعت و کمک‌‌هایی در پاره‌ای از حوزه‌های تسهیلاتی را داشتیم.
 
وی افزود: اما بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم شد از آنجایی که چاپ صنعتی پیچیده، چندجانبه و پرلایه‌ای است، هرچه جلوتر می‌آمدیم سرمایه‌گذاری در این حوزه نیازمند حمایت‌های مالی و زیرساختی بیشتری داشت و درصدی که صنعت چاپ در حوزه مکتوب عمل می‌کرد کاهش پیدا کرده بود و بخش زیادی از آن در حوزه بسته‌بندی بود.
 
صالحی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با وزارت صنعت در این مسیر گفت: پس از امضای تفاهم‌نامه این موضوع در کمیسیون‌های دولت بررسی شد و حوزه صنعتی چاپ به وزارت صنعت منتقل شد و امسال با این نگاه حوزه‌های حمایتی و تسهیلاتی در حوزه این وزارتخانه است تا از این صنعت حمایت کنند.
 
وی تاکید کرد: البته ما به اعتبار پیشینه‌ای که در این بخش داشتیم اطلاعات خود را با این وزارتخانه منتقل می‌کنیم و پاره‌ای از حمایت‌های صنعت چاپ به اعتبار ریشه‌ها و گذشته به وزارت صنعت منتقل شده و خواهد شد.
 
مراسم هجدهمین جشن ملی صنعت چاپ ایران عصر روز یکشنبه ۱۱ شهریور با حضور جمعی از فعالان و دست‌اندرکاران این حوزه در تالار وحدت برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط