دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
شرکت در نمایشگاه‌های تصویرگری خارجی کیفیت آثار را ارتقا می‌دهد

حمیده خسرویان، برگزیده جایزه بین‌المللی تصویرگری آناناس ۲۰۱۸، معتقد است شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی که خارج از کشور برگزار می‌شود و دیدن آثار تصویرگران بزرگ، تاثیر زیادی در ایجاد انگیزه و تشویق برای افزایش کیفیت کار و سطح آثار تولیدی دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نمایشگاه آثار تصویرگران جهانی با نام آناناس ۲۰۱۸ با حضور تصویرگرانی از کشورهای مختلف از 22 تا 26 آگوست برابر با 31 مرداد تا 4 شهریور از سوی (Beijing International Book Fair(BIBF در شهر پکن برگزار شد.  
 
بعد از داوری اولیه در این نمایشگاه آثار 66 تصویرگر از کشورهای ایران، چین، روسیه، ایتالیا، اکراین، کره جنوبی، لهستان، اسپانیا، آلمان، لیتوانی، پرتغال، بلاروس و ایسلند به نمایش گذاشته شد که در بین آن‌ها تصاویری از 7 تصویرگر جوان ایرانی از جمله نسیم آزادی، گلریز گرگانی، الهام کاظمی، فاطمه خسرویان، حمیده خسرویان، مهرنوش معصومین و زهرا سرمشقی به چشم می‌خورد.
 
بعد از داوری نهایی، حمیده خسرویان، توانست رتبه سوم جایزه بین‌المللی تصویرگری آناناس ۲۰۱۸ را در کنار دو تصویرگر اوکراینی و ایتالیایی کسب کند و علیرضا گلدوزیان به نمایندگی از او این جایزه را دریافت کرد.
 
حمیده خسرویان متولد سال ۱۳۷۰ و فارغ التحصیل رشته گرافیک است. او از سال ۱۳۹۱ تصویرگری را آغاز کرد و در این چندسال موفق به شرکت در چند نمایشگاه داخلی و خارجی شد. در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ آثار او در نمایشگاه کتاب‌های کودکان شارجه به نمایش در آمده‌اند. همچنین او در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان نفر برگزیده در فستیوال آسیایی ویژه کودکان سنگاپور معرفی شد.
 
 

حمیده خسرویان در گفت‌وگو با ایبنا در این باره توضیح داد: حدود تیرماه امسال فراخوان این جشنواره از طریق ایمیل برای من ارسال شد و من تعداد پنج اثر از تصویرگری‌هایی که انجام داده بودم را برای این جشنواره ارسال کردم. در داوری ابتدایی 66 اثر انتخاب شد و در نمایشگاهی در نمایشگاه کتاب پکن به نمایش درآمد. بعد از داوری نهایی به من اطلاع دادند در بخش «نیوتلنت» رتبه سوم جایزه بین‌المللی تصویرگری آناناس ۲۰۱۸ را کسب کرده‌ام.
 
وی افزود: این دومین دوره جایزه تصویرگری آناناس است و من برای نخستین بار است که در آن شرکت می‌کنم. البته در نمایشگاه کتاب پکن مسابقه تصویرگری دیگری هم با عنوان مسابقه بین‌المللی کتاب تصویری «لیتل هاکا» با هدف تشویق شرکت‌های نشر و خالقان کتاب‌های تصویری و از سویی دیگر با هدف کشف و کاوش در استعدادها و آثار فوق‌العاده‌ای از سرتاسر جهان، از سوی اداره فرهنگ، ورزش و گردشگری شهر شنژن در کشور چین برگزار می‌شود که من سال گذشته در آن شرکت کردم و اثرم در داوری اولیه انتخاب شد ولی در داوری نهایی برگزیده نشد.
 
خسرویان درباره حضور در نمایشگاه‌های خارجی بیان کرد: شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی که خارج از کشور برگزار می‌شود تاثیر زیادی در ایجاد انگیزه و تشویق برای افزایش کیفیت کار و سطح تصاویر تولیدی دارد چون تصویرگران بزرگ در این نمایشگاه‌ها حضور دارند و کارهای با کیفیت و درخشانی را ارائه می‌دهند. علاوه بر این دیدن این تصاویر سبب می‌شود با سبک‌های مختلف و خلاقیت‌هایی که آن‌ها در تصویرگری‌هایشان بکار برده‌اند آشنا شویم و سعی کنیم آثار متفاوتی تولید کنیم که در میان آثار این تصویرگران بزرگ دیده شود.
 
وی در ادامه به مسابقات تصویرگری داخلی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر تعداد جشنواره‌های تصویرگری که در ایران برگزار می‌شود بسیار کاهش یافته و خیلی‌ از جشنواره‌هایی هم که قبلا برگزار می‌شد دیگر برگزار نمی‌شود. به عنوان مثال یکی از بهترین جشنواره‌هایی که در زمینه تصویرگری در ایران برگزار می‌شد، جشنواره دوسالانه تصویرگری بود که آخرین بار سال 1392 بعد از 11سال وقفه برگزار شد و دیگر برگزار نشد درحالیکه تاثیر مثبتی در ایجاد انگیزه برای تصویرگران ایرانی داشت.
 
وی درباره کیفیت نمایشگاه‌های تصویرگری داخلی نیز اظهار کرد: اغلب جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های تصویرگری که در ایران برگزار می‌شود، کیفیت پایینی دارد و در مقایسه با نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های خارجی کیفیت کارهایی که ارائه می‌شود پایین است و اغلب کارها سطحی و سرسری است. درحالیکه آثاری که در نمایشگاه‌هایی مانند شارجه یا بلونیا به نمایش در می‌آیند سطح خیلی بالایی دارند و حرفی برای گفتن دارند.
 
این تصویرگر با اشاره به ظرفیت تصویرگری موجود در ایران اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آینده توجه بیشتری به برگزاری جشنواره‌‌ها و نمایشگاه‌های تصویرگری در ایران شود.

خسرویان درباره اثری که در جایزه بین‌المللی تصویرگری آناناس ۲۰۱۸ برگزیده شده است، توضیح داد: این تصویرگری مربوط به داستانی به نام «گردو شکن» است که برگرفته از یک افسانه قدیمی ایرانی است. من این افسانه را در کودکی شنیده بودم و چندسال پیش آن را در یک کتاب قدیمی دیدم و آن را برای خودم بازنویسی و براساس تصویرهایی که از داستان در ذهنم بود، تصویرگری کردم. برای تصویرگری این داستان چندین بار اتود زدم  به استادانم نشان دادم و اصلاحات و تغییراتی روی آن‌ها انجام دادم تا اینکه به تصاویر مورد نظرم رسیدم.
 
وی افزود: البته این تصاویر را برای شرکت در مسابقه تصویرگری شارجه 2015 نیز ارسال کرده بودم که به نمایشگاه راه یافت اما در داوری نهایی برگزیده نشد.
 
 


خسرویان درباره آثار منتشر شده‌اش نیز گفت: تا به حال 3 کتاب از من منتشر شده است. یکی از این کتاب‌ها با عنوان «ازدواج با خورشید» از سوی انتشارات فاطمی منتشر شده که نوشته احمد اکبرپور است. اکبرپور، در این کتاب با دست‌مایه قراردادن یک افسانه‌ قدیمی، داستان دندان‌سوزنی، موشی شجاع و قوی را بیان می‌کند که می‌خواهد با قوی‌ترین موجود دنیا ازدواج کند. دندان‌سوزنی روزی کت و شلوار می‌پوشد و برای خواستگاری راهی می‌شود. در تصویرگری این کتاب با استفاده از رنگ‌های زنده‌ و شاد و بته جقه‌هایی که در زمان‌هایی نه چندان دور در لباس‌های مردم ایران نقش اساسی داشته‌اند، سعی کرده‌ام هماهنگ با متن حرکت کنم و فضای سنتی ایجاد کنم.
 
وی افزود: دو کتاب دیگر هم با تصویرگری من از سوی انتشارات محراب قلم منتشر شده است، با عنوان‌های «حمومک رنگ‌ها» نوشته قدمعلی سرامی و «آقای موش کورخانه نیست» نوشته مهسا لزگی.
 
این تصویرگر درباره آثار در دست چاپش بیان کرد: کتاب «راز سمور آبی» را تصویرگری کرده و به انتشارات محراب قلم تحویل داده‌ام. همچنین کتابی هم در انتشارات فنی ایران دارم که علی باباجانی ان را نوشته و به زودی منتشر می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها