چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
یک جریان فردگرایی افراطی و تندروانه‌ درحال نهادینه شدن در ما است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری ششمین جشن «ایثار» در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا،بيان كرد: اگر از یک طرف شاهد یک سری اتفاقات در اجزای مختلف بهم‌ریختگی‌های هویتی و از طرف دیگر شاهد کاهش روند توسعه اجتماعی هستیم، بخشی از آن برمی‌‌گردد به اینکه یک جریان فردگرایی افراطی و تندروانه‌ای درحال نهادینه شدن در ما است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ششمین جشن «ایثار» و آئین رونمایی از کتاب‌های «تلخِ شیرین» و «ایستاده چون سرو»، پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 24 مردادماه) با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده آجا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، علی‌اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا، رئیس موسسه آموزش عالی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر و آزاده دوران دفاع مقدس در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ برگزار شد.
 
سید عباس صالحی در حاشیه این آئین در پاسخ به خبرنگار ایبنا درباره فعالیت‌های مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه دفتر امور ایثارگران در حوزه حفظ، نشر و ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت، گفت: دفتر امور ایثارگران به‌عنوان تصدی‌گری در این حوزه مطرح نیست، چراکه دفاتر بیشتر جنبه ستادی دارند. همه مجموعه و نهادهای وزارتخانه باید بیش از گذشته به این موضوع توجه کنند.
 
وی ادامه داد: همواره بر این تاکید دارم که فرهنگ ایثار نه تنها به‌عنوان پل ارتباطی ما با گذشته تاریخی‌مان، بلکه به‌عنوان رمز بقای هویتی و رمز توسعه اجتماعی ما می‌تواند مطرح باشد. اینکه ما کمتر همه چیز را برای خود بخواهیم و دیگران را در آنچه که می‌خواهیم درگیر کنیم، هم می‌تواند در حفظ هویت ایرانی و هم در ارتباط با توسعه اجتماعی ما دخیل باشد.
 
مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: اگر از یک طرف شاهد یک سری اتفاقات در اجزای مختلف بهم‌ریختگی‌های هویتی و از طرف دیگر شاهد کاهش روند توسعه اجتماعی هستیم، بخشی از آن برمی‌‌گردد به اینکه یک جریان فردگرایی افراطی و تندروانه‌ای درحال نهادینه شدن در ما است. فرهنگ ایثار که می‌تواند پشتوانه آن جریان دفاع مقدس و بحث‌هایی از این‌دست باشد، به‌عنوان پشتوانه‌های تاریخی ما و همچنین قبل‌تر از آن، فرهنگ تاریخی ایثار و کمک به دیگران و خدمت به مردم در فضای اجتماعی و فرهنگ دینی ما می‌تواند به کمک این بیاید که ما هم راحت‌تر بر بحث‌های هویتی‌مان بتوانیم تکیه کنیم، هم در راستای حفظ و تقویت هویت ملی، هویت دینی و هویت جمعی مانند بحث‌های خانواده و مواردی از این‌دست، هم در ارتباط با فضای توسعه اجتماعی بتوانیم جدی‌تر حرکت کنیم.
 
صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این دیدگاه باید همه مجموعه‌های خود را با یک نگاه فعالانه‌تر بسیج کند. دفتر امور ایثارگران هم طبعا به‌عنوان یک نقطه ستادی با این نگاه می‌تواند سوژه‌ها، مواد خام و اطلاعات و ایده‌ها را به معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف این مجموعه ارائه دهد. این تعامل طرفینی دفتر ایثارگران با معاونت‌ها، ان‌شاء‌الله به کمک این نگاه خواهد آمد.
 
ایثارگران، خط اتصال ما با گذشته پرافتخار هستند
 
وی همچنین در بخشی از ششمین جشن ایثار نیز گفت: ایثارگران کشور ما در طول تاریخ و در دوره دفاع مقدس، فرصتی را برای هویت و بقای ایران داشته و دارند. ایثارگران، خط اتصال ما با گذشته پرافتخار هستند. اگر تاریخ چندهزارساله، تاریخ 1400 ساله پس از اسلام، تاریخ 150 ساله پر فراز و نشیب معاصر و تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی را داریم، به پاس رادمردانی بوده که تا پای جان به پای این خاک ایستادند که یک وجب از آن کم نشود و عزتی از آن فرو نریزد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: ایران پرافتخار و انقلاب پرافتخار به سادگی در اختیار ما قرار نگرفته است. مسیری که می‌توانیم برای آبادانی کشور بپیماییم در گرو خود را ندیدن و منافع انقلاب و ایران را اصل دیدن است. ایثارگران، پیشتازان مسیر آبادانی و توسعه ایران و بقای انقلاب اسلامی هستند.
 

دشمن به دنبال برهم زدن ثبات ما است
 
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری نیز در این آئین با اشاره به خاطراتی از دوران هشت سال دلاوری و دفاع از خاک وطن، درباره نقش ایثار در پیروزی‌های دفاع مقدس، پیروزی و سرافرازی آزادگان و وضعیت کنونی، اظهار کرد: دشمن همچون دوران دفاع مقدس، با انواع حربه‌ها و تجهیزات درصدد ضربه زدن به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. همچون دوران دفاع مقدس، در این روزگار نیز وحدت، همدلی، انسجام، ولایت‌مداری، اجرایی شدن تدابیر بنیانگذار انقلاب اسلامی و ایثار و ازخودگذشتگی رمز پیروزی است.
 
وی با یادآوری و گرامیداشت 26 مرداد سالروز بازگشت آزادگان سرفراز به کشور، افزود: دشمن در دوران اسارات با بکارگیری انواع خشونت و فشار نتوانست قد این سروقامتان را بشکند و خط فکری ما را عوض کند.
 
معاون هماهنگ‌کننده آجا، گفت: هرگونه پیشرفت، نیاز به ثبات در کشور دارد. باید در حوزه‌هایی همچون سیاسی، اجتماعی، ‌اقتصادی و فرهنگی ثبات داشته باشیم تا پیشرفت حاصل شود. دشمن از طرق مختلف به دنبال این است که این ثبات را برهم بزند تا به‌دنبال آن بتواند امنیت ما را در ابعاد مختلف خدشه‌دار کند و به خواسته‌هایش برسد. به بیان مقام معظم رهبری، اگر ما بیدار، هوشیار و با بصیرت باشیم، می‌توانیم مطمئن باشیم دشمن در کارش موفق نخواهد شد. همه اینها در گرو ایثار و ازخودگذشتگی برای اهداف مهم و بزرگ کشور است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران نیز در سخنانی کوتاه، بیان کرد: آنچه از تاریخ ایران باشکوه آموختیم این است که یکی از اصلی‌ترین راه‌های عبور از گردنه‌های سخت، ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری است. اگر دیروز فداکاری و ایثار در سنگرهای جبهه معنا می‌شد، امروز سنگر دفاع از کشور در برابر هجمه‌های دشمنان، میدان ایثارگری است. گسترش روحیه و فرهنگ ایثار در همه گردنه‌ها به مدد ما خواهد رسید.
 
وی در ادامه به معرفی فعالیت‌های و ماموریت‌های دفتر امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ترویج و نشر فرهنگ ایثار و مقاومت و حمایت از خانواده بزرگ ایثارگران این وزارتخانه پرداخت.
 

رونمایی از مجموعه خاطرات رزمندگان و آزادگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
 
در بخش پایانی این آئین ضمن تجلیل از برخی ایثارگران موفق این وزارتخانه‌ها، از کتاب‌های «ایستاده چون سرو» و «تلخِ شیرین» رونمایی شد.
 
کتاب «ایستاده چون سرو» دفتر نخست از مجموعه شکوه ایثار است که در آن خاطرات جمعی از آزادگان شاغل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گنجانده شده است. همچنین کتاب «تلخِ شیرین» دفتر دوم از مجموعه شکوه ایثار و شامل خاطرات جمعی از رزمندگان شاغل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. مجموعه «شکوه ایثار» به همت خانه فرهنگ ایثار و مقاومت تهیه و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط