دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
امام خمینی (ره) حکیمی جامع و عالمی با آگاهی گسترده به همه علوم بود

مدیرعامل موسسه خانه کتاب در آئین رونمایی از کتاب «الف لام خمینی»، گفت: نباید به امام (ره) نگاه یک‌سویه داشته باشیم و یک وجه شخصیت آن عزیز را بزرگ جلوه دهیم و سایر وجوه شخصیتی این مرد بزرگ را نادیده بگیریم. امام خمینی (ره) حکیمی بود جامع و عالمی بود با آگاهی گسترده به همه علوم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین رونمایی از کتاب «الف لام خمینی»، عصر امروز (دوشنبه 22 مردادماه) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق نوری، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، علیرضا کمری و هدایت‌الله بهبودی، نویسنده کتاب در پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری برگزار شد.
 
حسینی‌پور در بخش ابتدایی این آئین، بیان کرد: چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، فرصت مناسبی است که زندگانی آن بزرگوار بر پایه منابع و اسناد متقن، منتشر شود. در کتاب «الف لام خمینی» هم سیمای مردی فیلسوف و عارف را می بینیم  و هم مبارزی را که در راه اعتقاد خود از هیچ‌یک از قدرت‌های کوچک و بزرگ عصر خود چه در شرق عالم و چه در غرب عالم نمی‌هراسید. فقط به خدا توکل داشت و در پرتو نگاه عارفانه به هستی، نیروی معجزه‌آسای مردم را به معنی واقعی کلمه قبول داشت. اگر چه شخصیت سیاسی امام (ره) بر وجوه مختلف شخصیتی‌اش سایه افکنده، ولی امام راحل فقیهی بزرگ، فیلسوفی نو‌آور، عارفی وارسته و معلمی سترگ بود.
 
وی افزود: اما نباید به امام (ره) نگاه یک‌سویه داشته باشیم و یک وجه شخصیت آن عزیز را بزرگ جلوه دهیم و سایر وجوه شخصیتی این مرد بزرگ را نادیده بگیریم. امام خمینی (ره) به همان نسبت که رهبری سیاسی بود، در علم سیاست و اندیشه شیعی، در باب حکومت و از زمانه جلوتر در فقه هم نوآور بود. ایشان در فلسفه، عرفان، شعر عاشقانه و عارفانه و در یک کلام، حکیمی بود جامع و عالمی بود با آگاهی گسترده به همه علوم که در این اقیانوس بیکران، هرکس به اندازه ظرفیتش باید بهره گیرد.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب در ادامه با معرفی نویسنده کتاب نیز گفت: هدایت‌الله بهبودی هم شخصیتی فرهنگی و خوشنام در عرصه تاریخ و ادبیات است. پیشتر اثر مهم «شرح اسم» را تدوین و منتشر کرده که با استقبال چشمگیر علاقه‌مندان روبه‌رو شد. نگاه وی به موضوع تحقیق هرچند همدلانه است، ولی تماماً بر منابع اصیل و روایت‌های صحیح استوار است. هرگز در کار تحقیق احساساتی نمی‌شود و به هیچ وجه به نگرش مخالف به دیده کین و خشم نمی‌نگرند و همین است که کار وی را ارجمند و قابل‌ اعتماد قرار می‌دهد. مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی نیز با نشر چنین آثاری نشان داده که اهمیت و قدر چنین محققانی را می‌داند و انتشار این آثار در جهت آگاهی‌بخشی و انتشار آثار ماندگار است.
 
حسینی‌پور همچنین اظهار کرد: مؤسسه خانه کتاب همواره بر این مهم التفات داشته که توجه ویژه‌ای به آثار اصیل و مرتبط به باورها و اعتقادات قاطبه مردم داشته باشد. نشست‌های نقد و بررسی و رونمایی همواره و به‌طور مرتب در خانه کتاب (سرای اهل قلم) برگزار می‌شود. در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نیز خانه کتاب برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده است که بعضی از این برنامه‌ها با همکاری نهادهای مرتبط با این امر صورت می‌گیرد یا اینکه خانه کتاب خود متولی برگزاری چنین برنامه‌هایی است. تاکنون چند نشست و آئین بزرگداشت برگزار شده و تا پایان سال این روند ادامه خواهد داشت. ما از برنامه‌ها و نشست‌هایی که آثار اصیل و تحقیقی را به‌ویژه به جوانان معرفی می‌کنند، استقبال می‌کنیم. به امید تداوم راه و منش و بینش آن امام راحل توسط جوانان این مرز و بوم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها