دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
دستاوردهای حضور هیات تجاری چاپ ایران در نمایشگاه توکیو

مرداد ماه امسال هیات تجاری صنعت چاپ ایران در بیست و پنجمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی ژاپن (IGAS) حضور یافت و از جمله دستاوردهای این حضور تبادل و رایزنی فعالان چاپ ایران با دست‌اندرکاران چاپ ژاپن بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست و پنجمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی ژاپن (IGAS) چهار تا نهم مرداد ماه امسال در شهر توکیو و مرکز نمایشگاهی بیگ‌سایت برگزار شد، نمایشگاهی که  به صورت دوسالانه و توسط انجمن ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی ژاپن و انجمن ماشین‌آلات پیش از چاپ و دیجیتال ژاپن برپا می‌شود.
  
ژاپن سومین کشور اقتصادی دنیا و از پیشگامان تولید تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های اتوماسیون صنعت چاپ دنیا به شمار می‌آید و بسیاری از ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی و تغییرات تکنولوژی در این حوزه از ژاپن پایه‌گذاری می‌شود.
 
دستگاه‌های مدرن و گران
هیاتی از چاپخانه‌داران ایرانی در این نمایشگاه حضور داشتند و علاوه بر بررسی بازار این کشور زمینه‌های موفقیت ایران در عرصه‌های بین‌المللی و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در این حوزه را بررسی کردند.
 
جلیل غفاری‌رهبر؛ رییس اتحادیه صحافان که یکی از اعضای هیات تجاری ایران در نمایشگاه توکیو به شمار می‌آید، با اشاره به ثمرات حضور این هیات در نمایشگاه گفت: برای نخستین بار بود که هیاتی ایرانی در نمایشگاه حضور داشتند و با وجود اینکه این نمایشگاه بیشتر با حضور برندهای ژاپنی بودند اما دیگر فعالان صنعت چاپ دنیا نیز در این نمایشگاه حضور پررنگی داشتند و جدیدترین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته بودند.
 
وی ادامه داد: یکی از مباحث اصلی در این نمایشگاه خرید ماشین‌آلات بود که متاسفانه به دلیل افزایش نرخ ارز و تفاوت قیمت بسیار بالایی که خریداری این کالاها دارند به نظر می‌سد که نتوانیم در بازه زمانی کنونی نسبت به خریداری ماشین‌آلات جدید در این حوزه اقدامی انجام دهیم زیرا سرمایه‌گذاری‌های بالا در این زمینه توجیه اقتصادی به همراه ندارد.
 
غفاری‌رهبر با بیان اینکه شرکت‌های ژاپنی علاقه زیادی به همکاری با ایران داشتند، افزود: به دلیل تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر در زمینه اقتصادی وجود دارد بخش زیادی از این همکاری‌ها تحت تاثیر قرار گرفت و عملا نتوانستیم برنامه‌ریزی خاصی در این زمینه انجام دهیم.
 
وی همچنین به رشد و توسعه فناوری‌های نوین در حوزه پس از چاپ اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های صحافی در بخش چاپ دیجیتال رشد و پیشرفت بسیار زیادی داشتند، در حوزه صحافی شرکت‌های مهمی حضور داشتند که به ارتقای فعالیت‌های مختلف در حوزه فعالیت‌های مکانیکی کمک می‌کرد و دیگر نیازی به استفاده از نیروی انسانی به صورت مستقیم نیست اما ظرفیت استفاده از این دستگاه‌ها در تیراژهای بسیار بالا بودند که برای بازار کنونی نشر کشور ما کارایی نداشت.
 
غفاری‌رهبر تاکید کرد: امیدوارم راهکاری اندیشده شود تا مشکلات تحریم برطرف شود تا بتوانیم در آینده نزدیک ماشین‌آلات و دستگاه‌های مدرن و مجهزی که در بخش دیجیتال حوزه چاپ وجود دارد به ایران نیز آورده شود.
 


شناسایی و تحقیق بازار
اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران به دنبال بررسی و تحقیق بازار این بار به کشور ژاپن که یکی از کشورهای پیشرفته در این حوزه است، اولین هیات تجاری تحقیقاتی ایران را عازم‌ یکی از مهمترین نمایشگاه تخصصی کرد تا دستاوردی ارزشمند برای اهالی این حوزه به همراه داشته باشد.
 
ابوالفضل ایمنی؛ سرپرست گروه تجاری ایران در این زمینه گفت: با حضور در این نمایشگاه رایزنی‌هایی با اتحادیه سازندگان ماشین‌آلات چاپ که برگزار‌کننده نمایشگاه IGAS نیز بود صورت گرفت و در شرایط سخت اقتصادی اولین تیم ایرانی با تلاش اتحادیه صادرکنندگان آماده شد تا در این زمینه اقداماتی انجام دهد.
 
وی افزود: هدف این بازدید آشنایی بیشتر با صنعت چاپ ژاپن به عنوان یک کشور پیشرفته، مذاکره و امکان سنجی در بخش‌های مختلف صنعت چاپ بود، همچنین مدیران و برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز فرصتی مغتنم یافتند تا با برگزاری نمایشگاه از نزدیک و ملموس آشنا شوند.
 
ایمنی با اشاره به اقداماتی که در این زمینه انجام شد توضیح داد: در هیات ایرانی از بخش‌های مختلف صنعت چاپ شامل پیش از چاپ و گرافیک تا امور تکمیلی حضور داشتند و مذاکراتی نیز صورت گرفت البته در این میان هر چند که بحث تحریم مطرح بود اما پیش‌مذاکراتی برای خرید ماشین‌آلات پس از چاپ از یک شرکت معتبر صورت گرفت و هیات ایرانی توانست به اکثر هدف‌گذاری‌های خود دست یابد.
 
وی با بیان اینکه این ‌اولین حضور تاثیر و تغییر نگاهی برای صنعت‌گران ایرانی به همراه خواهد داشت گفت: با برنامه‌ریزی منسجم می‌توان آینده روشن و بازارهای نوین در صنعت چاپ برای ایران ترسیم کرد و در این میان اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران همواره با تیم تحقیقاتی خود بازارهای این صنعت را رصد می‌کند تا علاوه بر توسعه صادرات زیرساخت‌های مناسب برای صنعت‌گران مهیا شود.


 
چاپ دیجیتال در صدر
یکی دیگر از اعضای این هیات تجاری احمد ابوالحسنی؛ رییس اتحادیه لیتوگرافان تهران بوده است. او درباره دستاوردهای حضور ایران در نمایشگاه چاپ توکیو نیز گفت: حضور در این نمایشگاه به عنوان نخستین تجربه ایران بسیار خوب و مثبت بود اگرچه نمایشگاه توکیو نسبت به نمایشگاه‌های چاپی که درکشورهای اروپایی برگزار می‌شود دارای ضعف‌هایی بود اما دستاوردهای این نمایشگاه در حوزه چاپ دیجیتال بسیار خوب و چشم‌گیر بود.
 
وی ادامه داد:‌ نگاهی به حضور شرکت‌ها و برندهای مختلف در این نمایشگاه نشان می‌دهد که ژاپنی‌ها برای صنعت چاپ خود برنامه‌ریزی کرده‌اند و در هر زمینه‌ای که وارد می‌شدیم برنامه وجود دارد و در زمینه‌های مختلف چاپ و بسته‌بندی به صورت هدفمند اقداماتی برای معرفی محصولات و کارها انجام شده بود.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه در سال‌های اخیر مفهوم مرحله پیش از چاپ یا همان لیتوگرافی در دنیا برخلاف ایران تغییر کرده است، عنوان کرد: امروز پیش از چاپ، در چاپ دیجیتال دیده می‌شود و در این زمینه اقدامات و فعالیت‌های بسیار خوب و چشمگیری در زمینه دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کشور ژاپن رخ داده است و شاهد هستیم که بخش زیادی از بازار جهانی به این سمت حرکت کرده است.
 
وی تاکید کرد: در خلال این دیدارها جلساتی با مدیران و دست‌اندرکاران چاپ و بسته‌بندی ژاپن داشتیم و صحبت‌هایی در این زمینه برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک داشتیم اما به دلیل تحریم‌های بین‌المللی نتوانستیم به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.

می‌توان ادعا کرد که ژاپن در بخش ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی یکی از قدرت‌های مهم تکنولوژی در این عرصه به شمار می‌آید و بررسی الگوها و روش‌های مختلف توسعه چاپ و بسته‌بندی ژاپن، چشم‌انداز آینده صنعت چاپ در جهان از جمله ضرورت‌هایی است که به عنوان یک کشور آسیایی باید از آن‌ها مطلع بود و اکنون می‌توان امیدوار بود که فعالان صنعت چاپ ایران با حضور در نمایشگاه ژاپن بتوانند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در این زمینه وجود دارد به خوبی استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها