چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
نظر اهالی نشر درباره تابستانه کتاب 1397

در نشست «هم‌اندیشی تابستانه کتاب 1397»، اهالی قلم، اهالی نشر و مجریان طرح‌های تخفیف فصلی کتاب حول محورهای مدت زمان برگزاری، میزان تخفیف‌ها و میزا تخصیص یارانه به آثار تالیفی و ترجمه‌ای بحث کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نشست «هم‌اندیشی تابستانه کتاب 1397» دوشنبه (15 مردادماه) با حضور نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، آزاده نظربلند؛ معاون فناوری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب، مجتبی تبریزنیا؛ مدیر اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب و جمعی از ناشران، کتابفروشان، مولفان و مترجمان در سرای‌ اهل‌قلم موسسه خانه‌کتاب برگزار شد.

موسسه خانه کتاب بعد از برگزاری هشت دوره از طرح‌های تخفیف فصلی که مهم‌ترین هدف آن حمایت از  تاب‌فروشی‌هاست برای اجرای تابستانه چند ایده جدید را برای را تدوین کرده است. افزایش تخفیف کتاب‌های تالیفی با توجه به شعار سال و برای حمایت از نویسندگان ایرانی از مهم‌ترین مباحث این نشست بود.

یکی دیگر از محور‌های نشست هم‌اندیشی تابستانه 1397 طول زمان برگزاری  بود. دیدگاه مجری طرح، کاهش زمان پلکانی و برگزاری طرح طی 10 روز است.   10 روز در شهرستان‌ها، هفت روز در مراکز استان‌ها و 5 روز در پایتخت از‌جمله رویکرد‌‌های موسسه خانه کتاب است. دلیل اصلی این رویکرد توجه بیشتر به مناطق کم‌برخوردار است.  مطالبه ناشران و کتابفروشان مشارکت‌کننده در دوره‌های قبل نیز  در اتخاذ این تصمیم تاثیر داشته است.

در بخش پایانی این نشست، اهالی قلم، نشر و همچنین نمایندگان نهاد‌های دخیل در امر کتاب و کتابخوانی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود درباره تابستانه کتاب پرداختند.  
 
یارانه خرید به 200 هزار تومان افزایش پیدا کند
مرتضی رئیسی؛ مسئول کتابفروشی کتاب‌‌شرق اهواز در این نشست با تاکید بر تاثیر مثبت اجرای طرح‌های تخفیف فصلی موسسه خانه کتاب در تقویت کتاب‌فروشی‌ها و اشاره به کاهش بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری تابستانه کتاب، پیشنهاد کرد تابستانه سال 1397 طی 10 روز برگزار شود.

توجه بیشتر به تبلیغات در رسانه‌ ملی و همچنین اطلاع‌رسانی پیامکی با هزینه کتاب‌فروشان، افرایش یارانه خرید به 200 هزار تومان، همسان‌‌سازی تخفیف کتاب‌ها، دیگر محور‌های صحبت‌ این فعال حوزه نشر بود. وی همچنین سامانه الکترونیکی عیدانه را در مقایسه با سامانه دوره‌های قبل‌، قابل‌قبول‌تر ارزیابی کرد و خواستار توسعه آن‌ شد.

توجه بیشتر به نمایشگاه‌های فروشگاه محور
ابراهیم فرازمند؛ مدیر کتاب‌فروشی فرازمند رشت، یکی از راه‌های موثر اجرای مطلوب‌تر اجرای تابستانه کتاب را توجه به برپایی نمایشگاه‌های فروشگاه محور در سراسر کشور دانست. این فعال حوزه نشر که موفق به حضور در نشست نشده بود با ارسال پیام صوتی به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت. ایجاد فرصت بیشتر و صرفه‌جویی برای تهیه آسان و سریع کتاب از نظر این فعال نشر، مهم‌ترین تاثیر تاسیس این فروشگاه‌‌هاست.

ایده تخفیف بیشتر برای کتاب‌های تالیفی اجرا نشود
حسین‌زادگان؛ مدیر داخلی نشر ققنوس نیز در ادامه با بیان این مطلب که با حذف اختلاف تخفیف بین کتاب‌های کودک و نوجوان و بزرگسال در طرح‌های  گذشته، رضایت کتاب‌‌فروشان افزایش پیدا کرد، تاکید کرد: به نظر من نباید پنج درصد تخفیف بیشتر برای کتاب‌های تالیف اعمال نشود.

وی همچنین گفت: مجری طرح تابستانه کتاب برای آمادگی کتابفروشان باید حداقل دو هفته قبل از شروع طرح اطلاع‌رسانی را آغاز کند.

ساختار اصلی طرح‌های تخفیف حفظ شود
محمد یراقچی؛ مدیر کتابفروشی «کتاب پنجره» مخالفت خود با افزایش تخفیف کتاب‌های ابراز کرد و اجرای ایده 5 درصد تخفیف را چندان در تصمیم‌گیری مخاطب موثر ندانست. این عضو مجموعه نشر «کتاب پنجره» همچنین، درباره زمان برگزاری طرح «تابستانه» تاکید کرد که برای تعیین طول زمان برگزاری باید به کتابفروشی‌های موفق طرح‌های گذشته توجه شود تا زمینه تشویق کتاب‌فروش‌های دیگر شهر‌ها فراهم شود وی همچنین خواستار حفظ ترکیب اصلی طرح شد.
   
تخفیف‌های فصلی انگیزه انتخاب ایجاد نمی‌کنند
علی حاجی‌تقی؛ مدیر انتشارات و کتابفروشی ارمغان طوبی، در ادامه این نشست با انتقاد از افزایش تخفیف کتاب‌های تالیفی، تاکید کرد که نباید تفکر را داخلی و خارجی کرد چراکه محتوا کالا نیست.

این فعال حوزه نشر، زمینه حمایت از نویسندگان ایرانی را تنها با پنج درصد تخفیف در طرح‌های تخفیف فصلی محدود ندانست و تاکید کرد که این حمایت باید در جای دیگر مانند حمایت از پرورش نویسنده انجام شود. وی گفت: تخفیف‌ها انگیزه خرید هستند و نه انگیزه انتخاب.

وی زمان 10 روزه برای اجرای تابستانه کتاب سال جاری را کافی دانست.

تخفیف برای کتاب‌های تالیفی افزایش پیدا کند
ضحی کاظمی؛ دبیر انجمن داستان‌نویسان تهران نیز با ابراز خرسندی از توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر افزایش تخفیف کتاب‌های تالیفی در مقایسه با ترجمه، تاکید کرد: کتاب صرفا یک کالا نیست، بلکه ادبیات و شعر بخشی از فرهنگ ایران است.


کاظمی با حمایت از توجه موسسه خانه کتاب به کتاب‌های تالیفی بیان کرد: باید شرایط رقابت عادلانه بین کتاب‌های تالیفی و ترجمه ایجاد شود.

مجری طرح‌های تخفیف به معرفی نویسندگان موفق توجه کند
جعفر توزنده‌جانی؛ دبیر انجمن نویسندگان کتاب کودک و نوجوان ضمن اعلام حمایت از اجرای طرح تخفیف فصلی، افزایش میزان تخفیف تابستانه را خواستار شد. وی توجه به معرفی بیشتر نویسندگان موفق ایرانی حوزه کودک و نوجوان را یکی دیگر از روش‌های موثر در افزایش استقبال مخاطبان دانست.

در اجرای طرح‌های تخفیف به محتوا توجه شود
سیدعارف علوی، معاون مجمع ناشران انقلاب اسلامی، با تاکید بر اهمیت توجه به محتوا در اجرای طرح‌های تخفیف فصلی، اختصاص یارانه به برخی کتاب‌های تالیفی را در قالب پرسش طرح کرد و تشریح پررنگ‌تر اهداف را ضروری دانست. تعریف مطالعه مفید، ضوابط و مقررات، جدول میزان و شیوه تخصیص یارانه به کتاب‌فروشی‌ها براساس متراژ و منطقه جغرافیایی همچنین معیار‌های تخلف از دیگر مباحث علوی بود.

متراژ معیار تخصیص یارانه قرار نگیرد
تیمور‌زاده، توجه بیشتر موسسه خانه کتاب به جایگاه کتاب‌های دانشگاهی و همچنین تعریف کتاب تالیفی دانشگاهی در طرح‌های تخفیف را خواستار شد. وی تاکید کرد که برخی از کتاب‌های تست در بانک اطلاعات موسسه خانه کتاب به‌عنوان کتاب‌های تالیفی ثبت شده‌اند و مخاطبان این کتاب‌ها از یارانه بهره‌مند می‌شوند.

این ناشر گفت: باید از کتاب‌های تالیفی واقعی حمایت شود. بنابراین میزان تخفیف در طرح‌های فصلی باید برای کتاب‌های تالیفی افزایش پیدا کند.

ناشر کتاب‌های پزشکی، همچنین هفت روز برای تهران و مراکز استان‌ها و دو هفته برای شهرستان‌ها را زمان مطلوب برگزاری طرح تابستانه ارزیابی کرد. تیمور‌زاده همچنین پیشنهاد داد تا متراژ کتاب‌فروشی معیار تخصیص یارانه قرار گیرد.  

وی افزود: اگر هدف اصلی از اجرای طرح تابستانه حمایت از کتاب‌فروشی‌هاست باید از کتاب‌فروشی کوچک و به‌عنوان مثال 20 متری، هدفمند حمایت شود؛ نه اینکه متراژ پایین این کتاب‌فروشی را معیار میزان تخصیص یارانه به آن در نظر گرفته شود.
     
با تخفیف 25 درصدی برای کتاب‌های تالیفی موافقم
حسینی‌پور با تاکید بر رویکرد موسسه خانه کتاب به خرد جمعی در برگزاری طرح‌های تخفیف درباره تعیین میزان تخفیف تابستانه 97 برای کتاب‌های تالیفی گفت: شخصا معتقدم که 25 درصد میزان تخفیف کتاب‌های تالیفی مناسب است. نباید فراموش کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر حمایت از کتاب‌های تالیفی تاکید دارد.

وی افزود:‌ مولفان ما نیز باید به خودباوری در زمینه تولید محتوا برسند. حمایت دولت به معنای، حمایت صرف از ناشران نیست، بلکه این حمایت زنجیره‌وار شامل یگر حلقه‌های نشر نیز می‌شود.

جریان معناد‌ار ترجمه در نشر کودک و نوجوان
این مقام مسئول، درباره وضعیت کتاب‌های کودک و نوجوان بیان کرد: پیش از این اعلام کرده‌ام که درباره وضعیت نشر کتاب کودک و نوجوان احساس خطر می‌کنم چراکه در این حوزه افزایش معنا‌داری از جریان ترجمه مشاهده می‌شود.


در حمایت از کتاب‌های تالیفی شفاف هستیم
حسینی‌پور با بیان این مطلب که  به همه آسیب‌های حوزه نشر از‌جمله کتاب‌سازی واقف است، افزود: درباره اعمال تخفیف بیشتر به کتاب‌های تالیفی دو دیدگاه در موسسه خانه کتاب وجود دارد. دسته نخست با اعمال این تخفیف‌ها مخالف هستند و دسته دیگر پنج درصد را مطلوب می‌دانند. شفاف اعلام می‌کنیم که از کتاب‌های تالیفی حمایت می‌کنیم. می‌توان به 15 درصد برای کتاب‌های ترجمه و 25 درصد برای تالیفی توافق کرد.

وی ادامه داد: یارانه به کتاب‌هایی تعلق می‌گیرد که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز چاپ دریافت کرده‌اند و اعلام وصول و در بانک اطلاعات موسسه خانه کاب ثبت شده‌اند. شاید به این نتیجه برسیم که برخی از این کتاب‌ها نباید از این یارانه برخوردار شوند. بعد از جمع‌‌بندی درباره این موضوع، نتیجه نهایی نیز اعلام خواهد شد.

یارانه مناطق کم‌برخوردار و برخوردار متفاوت است
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب درباره طول زمان برگزار تابستانه کتاب گفت: کاهش زمان برگزاری طرح‌های تخفیف از‌جمله مطالبات کتابفروشان است. کاهش پلکانی زمان برگزاری طرح تاکیدی بر اجرای عدالت فرهنگی در استان‌های کم‌برخوردار از‌جمله هرمزگان و خراسان جنوبی‌ است. تشویق این استان‌‌ها از اهداف اصلی طرح این ایده است. علاوه‌بر این در تخصیص یارانه نیز تفاوت‌های بین مناطق کم‌برخوردار و برخوردار پیش‌‌بینی شده است.         
   
حسینی‌پور در تشریح دیگر ابعاد طرح تابستانه کتاب سال جاری بیان کرد: از دیگر رویکرد‌های این دوره از طرح‌های تخفیف فصلی، تخصیص یارانه براساس سرانه‌ جمعیت است. به‌عنوان مثال، اگر یارانه هر شهروند استان هرمزگان که یک میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد 20 هزار تومان است در دیگر استان‌ها، استفاده نشود. اگر بخشی از یارانه طرح‌های تخفیف، طی مدت اجرای طرح هزینه نشد در دیگر بخش‌های فرهنگی مانند برگزاری نشست‌های رونمایی و یا دعوت از نویسندگان استان‌های دیگر هزینه شود.    

کتاب‌فروشی‌های بزرگ از ابتدا مشارکتی حضور داشته باشند.
به گفته وی،‌ یارانه از کانال کتاب‌فروشی به دست مصرف‌کننده می‌رسد و یکی از سالم‌ترین‌ راه‌های مصرف یارانه محسوب می‌شود و از‌جمله بهترین سیاست‌‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که سعی می‌کنیم آن‌ را عملیاتی کنیم. موسسه خانه کتاب آماده دریافت دیگر نظرات فعالان حوزه از‌جمله شعار تابستانه کتاب است.

‌مدیر عامل موسسه خانه کتاب، با اشاره به توجه مجری طرح‌های تخفیف به  لزوم مشارکت  ادارات کل فرهنگ و ارشاد مراکز استان‌ها در اجرای این طرح بیان کرد: به دنبال ایجاد رقابت بین مراکز استان‌ها برای جذب مشارکت نهاد‌ها، مراکز صنعتی و تجاری در اجرای طرح تخفیف مختلف هستیم. با مشارکت‌ نهاد‌ها نیز می‌توان تعداد روز‌های اجرای طرح را افزایش داد.   
           
خانه کتاب، کانال پیوند کتاب‌فروشی‌ها شوند
نادر قدیانی در ادامه این نشست هم‌اندیشی گفت: مهم‌ترین هدف اجرای طرح تخفیف فصلی حمایت از کتابفروشی‌‌هاست. باید توجه داشته باشیم که 14 هزار ناشر فعال و یا غیر‌فعل در مقابل 800 کتابفروشی داریم. 

به گفته وی‌، با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ حمایتی از کتاب‌‌فروشان وجود نداشته است.  


قدیانی همچنین پیشنهاد داد تا بین  800 کتابفروشی از طریق کانال موسسه خانه کتاب ارتباط برقرار شود. علاوه براین بر ضرورت تدوین برنامه یکساله طرح‌های تخفیف تاکید کرد.    

علی اسماعیلی، رئیس انجمن کتاب‌فروشان انقلاب اسلام نیز بر لزوم حمایت از کتاب‌های تالیفی تاکید کرد.

ضرورت توجه به کتاب ایرانی
راضیه تجار؛ دبیر انجمن قلم، با اشاره به حق انتخاب مخاطب برای خرید کتاب‌های مختلف اجرای طرح‌های تخفیف فصلی و پیش‌بینی تخفیف بیشتر برای تالیف را حمایت از نویسنده و ناشر ارزیابی کرد. وی تاکید کرد با توجه به رقابت نویسندگان ایرانی با ادبیات جهان باید بین کالای فرهنگی ایرانی با کالا‌های وارداتی تفاوت قائل شد.

این نویسنده تدوین برنامه دقیق و زمان اجرای کامل اجرای طرح را ضروری ارزیابی کرد.  
محدودیت مخاطب با اعمال تخفیف 5 درصدی برای کتاب‌های تالیفی
علی‌بیک، مدیرمسئول انتشارات مروارید نیز طرح‌های تخفیف را نخستین طرح جدی حمایت از کتابفروشان دانست و تاکید کرد که در اجرای این طرح باید به مولفه‌های لازم برای حفظ کتابفروشی‌های کوچک توجه شود. این فعال حوزه نشر همچنین پیشنهاد کرد، موسسه خانه کتاب با مشارکت کتاب‌فروشان برای حفظ کتاب‌فروشی‌‌ها اقدام کند و تخفیف یکپارچه در جریان اجرای تابستانه تخصیص داده شود.

وی همچنین زمان پنج روز برای اجرای طرح در کتابفروشی‌های بزرگ که به فروش لوازمی غیر از کتاب اشتغال دارند را کافی دانست.

علی‌یک حداقل 10 روز برای اجرای تابستانه کتاب را پیشنهاد داد. این فعال نشر، همچنین تفاوت تخفیف را  ایجاد محدودیت برای مخاطب ارزیابی کرد.

آمادگی نهاد کتابخانه‌های عمومی برای همکاری با خانه کتاب
مهدیان‌پور؛ نماینده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست بر آمادگی این نهاد برای حمایت از طرح‌های تخفیف فصلی تاکید کرد.  

متراژ معیار مناسبی برای تخصیص یارانه نیست
بهشتی؛ مدیر کتاب‌فروشی لارستان نیز تعیین متراژ و تعداد عنوان را معیار‌های مناسبی برای تخصیص یارانه ندانست. وی تاکید کرد: اگر متراژ به‌عنوان معیار در نظر گرفته شود بسیاری از کتاب‌فروشی‌‌های بزرگ که تنها به فروش کتاب اشتغال ندارند از یارنه بیشتری برخوردار خواهند شد.

یارانه فساد‌انگیز است
حسینی‌نیک نیز در ادامه این نشست تاکید کرد که موفقیت طرح‌هایی مانند تخفیف‌های فصلی در کاهش تبصره‌های اجرای طرح است. این حقوق‌دان همچنین ایجاد مانع بر سر راه مسیرهای بروز تخلف‌های احتمالی را ضروری دانست. وی تخصیص یارانه و الحاق تبصره‌های مختلف را فساد‌انگیر دانست و تخصیص یارانه را از سر ناچاری توصیف کرد.

حسینی‌نیک، همچنین کاهش یارانه برای کتاب‌های تالیفی و افزایش یارانه برای کتاب‌های ترجمه را باعث ایجاد سود‌جویی دانست.

وی همچنین بر اجرای یکسان زمان طرح در همه نقاط کشور تاکید کرد و گفت: نباید راه‌های فساد باز شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط