یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
ارتباط با جهان اسلام از طریق قرآن مایه مباهات جمهوری اسلامی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهل‌وهفتمین جلسه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی، بیان کرد: اینکه می‌توانیم از طریق قرآن کریم به‌عنوان ثقل اکبر با جهان اسلام ارتباط برقرار کنیم، مایه مباهات جمهوری اسلامی است. این مسابقات در سال‌هایی که برگزار شده، هر دوره نسبت به دوره، قبل روند تکاملی داشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چهل‌وهفتمین جلسه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی، پیش از ظهر  امروز  یکشنبه (7 مردادماه) در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
سیدعباس صالحی در این جلسه با اشاره به برگزاری سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، گفت: این مسابقات که امسال سی‌وپنجمین دوره آن در مصلای بزرگ امام‌خمینی (ره) برگزار شد، یکی از نقاط عطف و ارتباطی ما با جهان اسلام از طریق قرآن کریم است. اینکه می‌توانیم از طریق قرآن کریم به‌عنوان ثقل اکبر با جهان اسلام ارتباط برقرار کنیم، مایه مباهات برای جمهوری اسلامی است. این مسابقات در سال‌هایی که برگزار شده، هر دوره نسبت به دوره، قبل روند تکاملی داشته است.
 
وی ادامه داد: در سطح جهان اسلام، مسابقات مختلفی در حوزه قرآن کریم برگزار می‌شود که مقایسه این مسابقات با مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ضروری است. باید از طریق شاخص‌های مشخص ببینیم در چه نقاطی از آن‌ها جلوتر و کجاها عقب‌تر هستیم و از این طریق می‌توانیم نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را پوشش دهیم. از طریق این نگاه مقایسه‌ای و گزارش سالیانه می‌توان مسیر پیشرفت را پیگیری کرد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اینکه به این نقطه برسیم که ایران اسلامی در حوزه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور اصلی و نهاد مرجع آن هم با فاصله قابل‌توجه از کشورهای دیگر باشد، به مرور زمان پایگاه قرآنی ما را در جهان تثبیت می‌کند؛ البته این امر نیاز به معیارهای عملیاتی و قابل استناد دارد.
 
صالحی با تاکید بر استفاده از نوع رضایت‌سنجی مخاطبان و مسئولان برگزاری مسابقات، گفت: جمع‌بندی این افکار سنجی مهم است تا از طریق آن به تقویت نقاط قوت بپردازیم و اولویت‌های نقاط ضعف را مشخص و برای پرکردن آن‌ها چاره‌اندیشی کنیم. گاهی خطر این نوع افکارسنجی‌ها این است که در سازمان‌ها تبدیل به یک برنامه روتین می‌شود در حالی‌که باید آن را از یک پروژه به یک پروسه کاری تبدیل کنیم.
 
وی تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که چگونه می‌توانیم این رویدادهای بزرگ را بازپروری و بازفرآوری کنیم. نباید اجازه دهیم پس از پایان مسابقات، رشته کار تا سال آینده از دستمان رها شود، بلکه باید به‌عنوان یک سرمایه محتوایی و کاری در حوزه قرآن کریم، مدت برگزاری مسابقات را در قالب‌های مختلف بازنشر کنیم و این سرمایه را به‌عنوان یک سرمایه تکثیر‌شده ببینیم. برای چنین مسابقاتی سرمایه فکری، انسانی و مالی فراوانی صرف می‌شود و حیف است که این سرمایه در یک دوره بیست و چند روزه خلاصه و پرونده آن بسته شود.
 
مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: یکی از اهداف ارائه اینگونه گزارش‌ها این است که علاوه بر اطلاع‌رسانی برای مخاطبان و مسئولان، سازمان‌های مرتبط هم درگیرتر شوند. دیگر سازمان‌ها به‌عنوان نهادهای همکار می‌توانند با پیشنهادهای خود به برگزاری بهتر رویدادها در دوره‌های بعد کمک کنند. باید یک نوع هم‌افزایی رخ دهد و از این هم‌افزایی‌ها بیشتر بهره گرفت. با برگزاری اینگونه جلسات می‌توانیم از ذهن و امکانات هم استفاده حداکثری داشته باشیم.
 
عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌عنوان رئیس جلسه به تشریح دستور جلسات و هدایت جلسه پرداخت. از جمله دستورهای این جلسه، اهدای احکام روسای کارگروه‌های قرآن و فعالیت‌های بین‌المللی، قرآن و هنر، قرآن و رسانه و قرآن و نشر و تبلیغات بود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این جلسه گزارشی از سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که از 30 فروردین تا 6 اردیبهشت‌ماه سال جاری در مصلای بزرگ امام‌خمینی (ره) برگزار شد، پرداخت.
 
عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت، سیدمحمد مجتبی حسینی، معاون امور هنری، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی، سلطانی‌فر، معاون مطبوعاتی، ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی، نماینده ولی فقیه در نیروهای مسلح، محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی دیگر از مسئولان و نمایندگان نهادهای مختلف از دیگر حاضران در چهل‌هفتمین جلسه کمیسیون فعالیت‌های تبیلغی و ترویجی قرآنی بودند.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها