چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
تجلیل از 6 اهداکننده و واقف کتاب

از خانواده‌های 6 واقف و اهداکننده کتاب که مجموعه‌هایی ارزشمند از کتاب‌ها و کتابخانه‌های شخصی خود را به نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از 6 کتابخانه بزرگ کشور اهدا یا وقف کرده‌اند، تقدیر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم، عصر امروز چهارشنبه سوم مرداد 1397 با برگزاری آئین گرامیداشت میلاد هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت در موسسه کتابخانه و موزه ملی، بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران به‌کار خود پایان داد. در این آئین که با حضور اهالی فرهنگ و هنر و دوستداران علی‌‌ابن موسی‌الرضا (ع) برگزار شد، در کنار برنامه‌هایی چون سخنرانی، منقبت‌خوانی و نقالی، از خانواده‌های 6 واقف و اهداکننده کتاب حسینعلی سودآور، آیت‌الله‌ سیدموسی شبیری زنجانی، شادروان میر کسرا حاج سیدجوادی، شادروان هاشم فلاح، شادروان بیژن الهی و شادروان مرتضی زاهدی که مجموعه‌هایی ارزشمند از کتاب‌ها و کتابخانه‌های شخصی خود را به نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از 6 کتابخانه بزرگ کشور اهدا یا وقف کرده‌اند، تقدیر شد.
 
غلامرضا خواجه‌سروی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در بخشی از این آئین در سخنانی گفت: این روز مبارک امسال با شب درگذشت حاج حسین ملک مصادف شده است. واقف این مجموعه به بیان خود، برای خدمت به خلق خدا و نشر و گسترش معارف، این مجموعه را به آستان مقدس علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) وقف کرده است. وی در وقف‌نامه علمی، فقهی و حقوقی خود تاکید کرده که آستان قدس مکلف است هفت مناسبت را در طول سال جشن بگیرد و در روزهای 7 تا 11 محرم نیز در این موقوفه مجلس عزاداری اباعبدالله را برگزار کند. موظف هستیم از این مرد بزرگ یاد کنیم و از درگاه خداوند در این روز و شب عزیز، شادی روحش را طلب کنیم.
 
وی در ادامه بیان کرد: دهه کرامت در کشور ما هرساله گرامی داشته می‌شود. در سال‌های گذشته در این دهه، موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک تاکنون 9 دوره جشنواره ماه هشتم را برگزار کرده بود که امسال دهمین دوره آن با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری، امروز به پایان می‌رسد. افتتاحیه جشنواره فرهنگی هنری ماه هشتم با میلاد کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه (س) بود و پایان‌بخش آن نیز مصادف با میلاد امام رضا (ع) است.
 
خواجه‌سروی با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های برگزار شده در این دهه از سوی موسسه ملک، افزود: برگزاری جشن میلاد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، گشایش نمایشگاه «سلطان دل؛ روایتی از طب‌الرضا»، گشایش نمایشگاه «رخساره ماه؛ آثار مرتبط با امام رضا (ع)»، گشایش نمایشگاه کتاب‌های چاپی با موضوع علی‌ابن موسی‌لرضا (ع)، گشایش نمایشگاه آثار هنرجویان هنرستانی درباره امام رضا (ع)، برگزاری تورهای صحنه و پشت صحنه کتابخانه و موزه ملی ملک و برگزاری تورهای وقف‌گردی ویژه بازدید از خانه حاج حسین ملک در بازار تهران ازجمله این برنامه‌هاست.
 
مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در معرفی دیگر برنامه‌ها، گفت: برگزاری نشست‌های مشترک با دیگر کتابخانه‌ها و موسسات فرهنگی در زمینه فرهنگ وقف و نذر کتاب، برپایی نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی در زمینه‌هایی همچون بهداشت و سلامت، جلسات نقد و بررسی کتاب، برپایی کارگاه‌های آشنایی با نقاشی ایرانی، صحافی، اصول مقدماتی نسخه‌شناسی و آشنایی با تاریخچه ضرب سکه‌،‌ آشنایی با هندسه نقوش اسلامی، قصه‌گویی برای کودکان و برنامه‌های ویژه کودکان کم بضاعت، برنامه شعرخوانی رضوی و رونمایی از کتاب «برخیز خدای با تو کار دارد»، نصب بنرهای ویژه دهه کرامت در سطح شهر با همکاری شهرداری تهران، برپایی هشت نمایشگاه سیار از آثار گنجینه ملک در شهرستان‌ها و برپایی چهار نمایشگاه در ایستگاه‌های مترو تهران از دیگر برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرا شده از سوی موقوفه حاج حسین ملک در ایام دهه کرامت بود.
 
وی در پایان تصریح کرد: از آثار این گنجینه می‌توان فرهنگ، تمدن، مسائل راهبردی و علم بومی استخراج کرد. باید با بهره‌گیری از این ظرفیت‌های ارزشمند و پشتوانه غنی، تولید علم کنیم.
 
فرشته روح‌افزا و جواد مهندس، استادان دانشگاه نیز در این آئین به سخنرانی پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط