شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعهدات خود پایبند است

همایون امیر‌زاده، در نشست «هم‌اندیشی معاونان فرهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مراکز استان‌ها با موضوع رویداد‌های ترویج کتابخوانی» با تاکید بر لزوم توجه روسای ادارات کل به تغییرات بودجه فرهنگی کشور گفت: در شرایط کاهش بودجه، معمولا بیشترین صدمات و آسیب‌ها به بخش‌های فرهنگی وارد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نشست «هم‌اندیشی معاونان فرهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مراکز استان‌ها با موضوع رویداد‌های ترویج کتابخوانی» با حضور همایون امیر‌زاده؛ مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب شنبه (16‌تیر‌ماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.
 
امیر‌زاده با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با محوریت بودجه، برنامه‌ریزی و نظارت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نزدیک به 10 جلسه بر مبنای تعیین حرکت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جدید برگزار شده است. هفته گذشته، نیز آخرین جلسه برگزار و وضعیت بودجه مشخص شد.
 
وی ادامه داد: با توجه به شرایط بودجه‌‌ فعلی کشور،‌ معمولا بیشترین صدمات و آسیب‌ها به بخش‌های فرهنگی وارد می‌شود. بنابراین تلاش داریم با برنامه‌های خلاقانه و با تاکید بر حفظ و پیشگیری از آسیب‌ به وظایف ذاتی،  این دوره سخت و پرفراز و نشیب را پشت سربگذاریم.
 
امیر‌زاده گفت: اگر درگیر حاشیه‌های حوزه فرهنگ باشیم، طبیعتا، نقش‌آفرینی ما روزبه روز کاهش پیدا می‌کند. اینکه اعضای ستاد معاونت فرهنگی به‌عنوان یکی از ستاد‌های پیشرو در حوزه استان‌ها عمل کرده، واقعیتی است که بار‌ها به  آن اشاره شده است. با وضعیت فعلی و بدهی به استان‌ها اذعان داریم خط تماس ما با استان‌ها خیلی قوی‌تر از دیگر بخش‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. علاوه ‌براین باور داریم یک گام‌ جلوتر از دیگر معاونت‌های تخصصی در خدمت استان‌ها بودیم.
 
به گفته این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمبود بودجه و نارسایی‌ها، امسال تا حدودی مشکلاتی را ایجاد کرده اما به زغم همه مشکلات تلاش شده تا کمترین میزان نگرانی را در استان‌ها داشته باشیم.
 
وی با تاکید بر توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ادارات کل گفت: استان‌ها، برای کاهش بودجه نخستین اولویت وزارت‌‌خانه نبودند. درحالی‌که بودجه معاونت‌ها، حداقل 25 درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش پیدا کرده، آمار برنامه‌های استانی افزایش داشته است.
 
امیر‌زاده افزود: 21 درصد از اعتبارات معاونت امور فرهنگی، مستقیما به استان‌ها تخصیص پیدا می‌کند. علاوه‌بر این به‌صورت غیر‌مستقیم نزدیک به 46 درصد باید در استان‌های هزینه شود. برخی از کارشناسان این بودجه‌بندی را  به «انتحار بودجه‌ای» تعبیر کرده‌اند.
 
وی ادامه داد: 46 میلیارد تومان از 100 میلیارد تومانی که قرار است به معاونت فرهنگی تخصیص داده شود، به‌صورت مستقیم و غیر‌مستقیم به استان‌ها تخصیص داده شده است. 21 درصد از اعتبارات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقیما با ادارات کل مراکز استان‌ها به‌صورت قرار‌داد منعقد شده است.  
 
امیر‌زاده با تاکید بر اهمیت دیدگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر «ایران تهران نیست» بیان کرد: هیچ‌کدام از استان‌ها، کمتر از 75 میلیون در بخش کتاب دریافت نمی‌کنند. معیار تخصیص بودجه نیز، تعداد نویسنده، مترجم و ناشر است. در حالی‌که 34 میلیارد تومان به استان‌ها پرداخت شده مجموع بدهی کل استان‌ها کمتر از 4 میلیارد تومان است. تاکید داریم دریافت حتی 10 میلیون اعتبار اطلاع‌رسانی شود.   
 
این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نگرانی‌ روسای ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به حق است. اما تاکید داریم تا آیین‌نامه‌ها براساس شرایط فعلی بودجه بازبینی شود. اگر به موضوعات تقویت ظرفیت‌های مردمی و بهبود فضای کسب و کار فرهنگ و هنر بی‌توجهی باشید به معنای ناهماهنگی با برنامه بودجه‌ای سال جاری است. عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی، گسترش روابط فرهنگی ایران و جهان و شفاف‌سازی فرهنگی باید با برنامه‌‌ریزی پیگیری شود.
 
امیر‌زاده با تاکید بر لزوم توجه به مساله‌شناسی ‌فرهنگی بیان کرد: غنی‌‌سازی محتوای فرهنگی، باید از سوی معاونان فرهنگی پیگیری شود. معتقدم درباره غنی‌سازی فرهنگی، ستاد و معاونت‌های فرهنگی، فعالیت قابل توجهی نداشتند.
 
این عضو مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید به حوزه‌های شعر و داستان  بیشتر توجه داشته باشیم. چرا انجمن‌ها شعر و داستان در مقایسه با سایر انجمن‌‌ها مانند موسیقی و نمایش فعالیت کمتری دارند. با توجه به تحولات فرهنگ، اگر دغدغه‌‌‌ها تکرار دغدغه‌های سال گذشته باشد راه را اشتباه رفته‌ایم.
 
امیر‌زاده بیان کرد: اعتبار تخصصی به شهرستان‌ها رقم قابل توجهی نیست اما تاکید دارم که این رقم انگیزشی است. بنابراین بر برنامه‌های مشارکت‌جویی تاکید داریم. طی  سال گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  30 میلیارد تومان درآمد‌زایی داشتیم.
 
وی افزود: تا 15 روز آینده، بدهی، مولفان استان‌ها پرداخت خواهد شد. براساس گزارش‌ها، بدهی 10 استان پرداخت شده، بدهی 17 استان در حال پرداخت است و پنج استان نیز بعد از رفع نقص مدارک مقدمات پرداخت آغاز می‌شود. وجود بخشی از بدهی، ناشی از گزارش مخدوش است.
 
به گفته این مقام مسئول، بدهی جشنواره کتابخوانی  رضوی تسویه شده و برای امسال نیز 263 میلیون تومان به حساب ادارات کل  مراکز استان‌ها واریز شده است.
 
امیر‌زاده گفت: تردیدی نداشته باشید که معاونت فرهنگی به تعهدات خود پایبند و در کمک به استان‌ها پیشگام است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها