یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
دفاع‌مقدس را نباید تنها از یک قاب ببینیم

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان تهران در نشست خبری هشتمین جایزه ادبی یوسف، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا بیان کرد: در هر دوره اقبال بسیار خوبی از سوی جوانان و نویسندگان باتجربه در حوزه خلق آثار ادبی مرتبط با دفاع‌مقدس در این جشنواره صورت گرفته است. نکته مهم در این زمینه این است که نباید دفاع‌مقدس را تنها از یک قاب ببینیم، بلکه باید به‌طور همه‌جانبه به اتفاقات و ظرفیت‌های شایسته‌ای که در این زمینه وجود داشته نگاه کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری هشتمین جایزه ادبی یوسف (داستان کوتاه دفاع مقدس)، امروز یکشنبه (3 تیرماه) با حضور سردار علی‌اصغر محسن‌شیخی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان تهران برگزار شد.
 
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان تهران در این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا مبنی بر میزان تاثیرگذاری این جشنواره بر ادبیات دفاع‌مقدس در طول هفت دوره برگزاری آن، گفت: در هر دوره اقبال بسیار خوبی از سوی جوانان و نویسندگان باتجربه در حوزه خلق آثار ادبی مرتبط با دفاع‌مقدس در این جشنواره صورت گرفته است. نکته مهم در این زمینه این است که نباید دفاع‌مقدس را تنها از یک قاب ببینیم، بلکه باید به‌طور همه‌جانبه به اتفاقات و ظرفیت‌های شایسته‌ای که در این زمینه وجود داشته نگاه کنیم. به فرموده مقام معظم رهبری، دفاع‌مقدس نیاز به غلو ندارد. در این راستا در جایزه یوسف درنظر داریم آثار مرتبط با این حوزه را از موقعیت‌ها و زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده تا برای نسل آینده به‌عنوان الگو مطرح شود.

وی درباره بازه زمانی آثار برای شرکت در جشنواره، افزود: بازه زمانی مشخصی برای ارسال آثار به جشنواره درنظر گرفته نشده و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. شاید بتوان از یک موضوع دفاع‌مقدس ده‌ها اثر به اشکال مختلف تدوین کرد و بنابراین این حوزه به نوعی مشمول تکرار نمی‌شود. دفاع‌مقدس مرهون تلاش همه ملت ایران بوده و منحصر به قشر و گروه خاص نیست، پس شایسته است که همه زوایا و داشته‌های آن را به دقت واکاوی و به نسل جوان منتقل کنیم.

سردار محسن‌شیخی در بخش دیگری از این نشست، بیان کرد: پیش‌بینی شده در این جشنواره داستان‌ها در سه بخش دفاع‌مقدس، مقاومت و مدافعان حرم و بیداری اسلامی حداکثر در چهار هزار کلمه به دبیرخانه جشنواره ارسال شود. مهلت ارسال آثار نیز تا پایان شهریورماه سال جاری تعیین شده است.
 
معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، ادامه داد: برگزاری هشتمین دوره این جشنواره را به یُمن نام مبارک امام رضا (ع) به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم آثار زیادی جمع‌آوری و به نحو شایسته‌ای جشنواره برگزار و از آثار برتر تجلیل شود؛ هرچند شاید ارزش مادی چندانی نداشته باشد.
 

وی گفت: در این دوره از جشنواره یوسف دو جایزه ویژه هم برای دفاع و مقاومت 45 روزه خرمشهر و فتح خرمشهر پیش‌بینی شده است. درنظر داریم در عین استفاده از حضور نویسندگان باتجربه، استعدادهای جوان را در این عرصه شناسایی کنیم و حتی در ادامه می‌توان از این استعدادها برای خلق آثار دعوت به همکاری کرد.
 
سردار محسن‌شیخی افزود: هفت دوره قبلی این جشنواره به‌صورت ملی و سراسری زیرنظر سازمان ادبیات و تاریخ دفاع‌مقدس برگزار شده و این نخستین دوره جشنواره است که به‌صورت استانی برگزار می‌شود. یکی از اهداف استانی‌کردن جایزه این بوده که بتوان از آداب، گویش‌ها، ظرفیت‌ها و موقعیت‌های خاص هر استان و منطقه بهره‌گیری کرد. در ادامه آثار استانی می‌توانند به سطح ملی راه پیدا کنند. همچنین درنظر داریم در ادامه راه این جشنواره را در حو‌زه‌های دیگر از جمله کودک و نوجوان و فیلم هم گسترش دهیم.
 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان تهران، در پایان اظهار کرد: یکی از نکات مورد تاکید ما این است که همه آثار و استعدادها در این جشنواره دیده شوند و مورد تشویق و حمایت قرار گیرند. با این همه داشته‌ای که از دفاع‌مقدس داریم هنوز نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید و شایسته است آن‌ها را نشان داده و بازنمایی کنیم. داستان کوتاه یوسف فرصتی است که این داشته‌ها به روی کاغذ آمده و منتشر شوند. این همه ایثار و فداکاری باید بازتاب بهتری داشته باشد که داستان کوتاه می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. بنیاد موظف است هر سال حداقل از 30 عنوان کتاب در این حوزه حمایت کند که البته کافی نیست و نیاز به پیگیری و همت همه‌جانبه ادارات‌کل استان‌ها و نهادهای متولی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط