دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
انصاری: مستند «توران خانم» سند بی‌نظیری از تولید «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» است

نوش‌آفرین انصاری در نشست «توران میرهادی و جهان ایرانی» گفت: فیلم «توران خانم» سند بی‌نظیری درباره پشت صحنه چگونگی تولید یک اثر بزرگ به نام «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست «توران میرهادی و جهان ایرانی» و رونمایی از آثار توران میرهادی باحضور رخشان بنی اعتماد و نوش‌آفرین انصاری و جمعی از اهالی هنر و فرهنگ با همکاری مجله بخارا، شورای کتاب کودک، شرکت عمران و بهسازی شهر تهران و ... عصر یکشنبه 27 خرداد 1397 در خانه وارطان برگزار شد.
 
رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سینما، در این مراسم به ارائه توضیحاتی درباره فیلم مستند «توران خانم» پرداخت و گفت: از سال 1391 به اتفاق مجتبی میرتهماسب به حضور توران میرهادی رسیدیم و از او خواستیم با دوربینمان در راه تدوین فرهنگنامه کودکان و نوجوانان با او همراه باشیم. اما او در ابتدا توافق زیادی نداشت و بعد از مشورت و هماهنگی با خانواده و نوش‌آفرین انصاری به این کار رضایت داد.

تمام لحظاتی که توران میرهادی مقابل دوربین بود حسرت می‌خوردم 
وی در ادامه بیان کرد: تمام لحظاتی که توران میرهادی مقابل دوربین بود حسرت می‌خوردم و با خود می‌گفتم اگر من شاگرد او بودم حتما در کارم موفق‌تر بودم و در زندگی مادر بهتری می‌شدم. 4 سال دوربین ما با او همراه بود و در سال آخر به خاطر بیماری کمتر با او همراه بودیم و موفق شدیم این فیلم مستند را از توران میرهادی بسازیم این فیلم قطره‌ای از دریای وجود او بود و اما قطره‌ باارزشی است درباره احساس مسئولیت و عشق بی‌پایان او به بچه‌های وطن. در واقع توران میرهادی نماد واقعی حرف مادرش است که می‌گفت مصیبت‌های بزرگ را به کارهای بزرگ تبدیل کنید.
 
 

بنی‌اعتماد در ادامه بیان کرد: من نگران نسل آینده‌ای هستم که می‌خواهند راجع‌به توران چیزی بدانند و به دنبال یافتن نمونه‌هایی از او در اطرافشان هستند که بتواند این همه عشق و تعهد و مسئولیت را به آن‌ها منتقل کند. دیدم که با هیچ واژه‌ای نمی‌توان این همه عشق و احساس مسئولیت را بیان کرد و فقط دوربین مستند است که می‌تواند آن را نشان دهد. او استاد انجام کارهای داوطلبانه است و من هم به عنوان فیلمساز این کار داوطلبانه را انجام دادم و سعی کردم فیلمی در شأن او بسازم و سود آن را به شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان تقدیم کنیم.
 
این کارگردان درباره اکران اینترنتی مستند «توران خانم» توضیح داد: فکر کردیم که نباید هیچ بهانه‌ای برای مخاطبان وجود داشته باشد که نتوانند این فیلم را ببینند و بهترین راه آن اکران اینترنتی فیلم بود. این فیلم بعد از اکران با استقبال زیادی در داخل و خارج از کشور روبه‌رو شد و خوشحالم که انرژی توران خانم در این تجربه تجربه‌نشده به ما کمک کرد.
 

رونمایی از 4 اثر توران میرهادی 
نوش‌آفرین انصاری نیز در این مراسم بیان کرد: رخشان بی‌اعتماد سخت، تحت تاثیر توران قرار گرفته و توانست فیلم مستند بسیار خوبی درباره فعالیت‌های او بسازد. این فیلم سند بی‌نظیری درباره پشت صحنه چگونگی تولید یک اثر بزرگ به نام فرهنگنامه کودکان و نوجوانان است. وقتی فیلم تمام می‌شود این احساس پیش می‌آید که جامعه جهانی توانسته ببیند که چگونه یک اثر ارزشمند تولید می‌شود و همان افرادی که 17 جلد از فرهنگنامه را خریداری کرده‌اند می‌توانند ببیند که چه اتفاقی در پشت صحنه آن افتاده است و برعکس آن نیز صدق می‌کند و به این ترتیب گفتمان بسیار جذابی با فیلم اتفاق می‌افتد.
  
دبیر شورای کتاب کودک در ادامه گفت: امروز از 4 اثر توران میرهادی که بازنشر شده است، رونمایی می‌کنیم؛ نخستین اثر کتاب «توران میرهادی، ادبیات کودکان» است که شامل برگزیده مقالات فرهنگنامه کودکان و نوجوانان است و مقالاتی که از توران میرهادی در فرهنگنامه کودکان و نوجوانان منتشر شده است به صورت جداگانه در قالب کتابی درآمده است که امروز رونمایی می‌شود.
 
دبیر شورای کتاب کودک افزود: دومین اثری که امروز رونمایی می‌شود کتابی از توران میرهادی، لیلی ایمن، مهدخت صنعتی است با عنوان «گذری در ادبیات کودکان» که با مقدمه‌ای از من منتشر شده است. آخرین چاپ این کتاب که از سوی این سه نفر تالیف شده است در سال 1356 منتشر شد. اما به دلیل اینکه لیلی ایمن و مهدخت صنعتی در ایران نبودند توران میرهادی اجازه ویرایش جدیدی از این کتاب را نمی‌داد. این کتاب نخستین کتاب نظری است که در زمینه ادبیات کودک و نوجوان نوشته شده است و امروز بازنشر آن رونمایی می‌شود.
 

انصاری ادامه داد: کتاب بعدی «توران میرهادی، کتاب کار مربی کودک» است. توران میرهادی معتقد است این کتاب اثر او نیست و فقط آن را جمع‌آوری کرده است و حاصل کار مربیان مدرسه فرهاد با بچه‌ها بوده است که حاصل تجربیاتشان را ثبت کرده‌اند و توران میرهادی آن را جمع‌آوری و تنظیم کرده است.
 
دبیر شورای کتاب کودک گفت: همچنین اثر چهارمی که امروز رونمایی می‌شود یک اثر صوتی است که بخشی از مصاحبه‌ای بلند است که شهداد میرزایی آن را انجام داده و قبلا به صورت کتاب منتشر شده است. اکنون بخشی از آن با صدای رخشان بنی‌اعتماد به صورت گویا درآمده است که امروز رونمایی می‌شود.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها