یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
تالیفات قرآنی ما در جهان اسلام حرف اول را می زند

دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در آیین افتتاحیه بخش بین الملل بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، بیان کرد: در قرآن سخن از آینده بشریت است و صحبت از تاریخ و اینکه چه عبرتی باید از تاریخ بگیریم؛حل همه مشکلات در قرآن است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین افتتاحیه بخش بین الملل بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، شامگاه یکشنبه (6 خردادماه) با حضور آیت الله تسخیری، عبدالهادی فقهی زاده، سفرای کشورهای حاضر در بخش بین الملل نمایشگاه و مدیران و مسئولان قرآنی کشور برگزار شد.
 
آیت الله تسخیری در این آیین گفت: عظمت ماه رمضان که بهترین ماه ها بوده، در نزول قرآن است. عظمت این ماه در شب قدر است و عظمت شب قدر در نزول قرآن در این شب پربرکت است.
 
وی ادامه داد: امیرالمومنین (ع) می تواند به بهترین شکل قرآن را تبیین کند. آن حضرت می فرماید که باید چشمان، زبانتان، گوشتان و دیدتان قرآنی باشد. اگر بخواهیم با قرآن عجین باشیم، باید چشم، نطق و سمع ما قرآنی باشد. یعنی کل وجود ما باید قرآنی باشد.
 
دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بیان کرد: همچنین حضرت امیرالمومنین (ع) می فرمایند که قرآن را به نطق درآورید. قرآن به این آسانی صحبت نمی کند، تنها با آنهایی که با آن عجین شده اند، حرف می زند. در قرآن سخن از آینده بشریت است و صحبت از تاریخ و اینکه چه عبرتی باید از تاریخ بگیریم؛حل همه مشکلات در قرآن است. اگر بخواهیم قرآنی باشیم، باید از قرآن دید نسبت به تاریخ و آینده بدست آوریم. همه نظامات ما باید از قرآن باشد. آیا واقعا مسلمانان توانسته اند به این مرحله برسند؟ مسلمانان باید در محضر قرآن مشکلات خود را مطرح کنند و فقط گوش دهند قرآن چه راهی نشان می دهد.
 
آیت الله تسخیری در پایان گفت: خدایا ما را در این راه هدایت کن. ما را در راه تحقق اهداف بزرگ قرآن، توفیق بده. امیدوارم در این ماه رمضان بتوانیم برخی بینات قرآن را کسب کنیم. عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز محمود واعظی، مدیر بخش بین الملل نمایشگاه نیز در سخنانی، اظهار کرد: در دوره بیست و ششم نمایشگاه قرآن کریم شاهد راه اندازی مجدد بخش بین الملل هستیم.
 
قرآن میراث مشترک مسلمانان در جهان اسلام است
 
عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین، اظهار کرد: امسال پس از چند سال فترت، مجددا جنبه بین المللی بودن نمایشگاه قرآن را به  آن بازگرداندیم. در جمهوری اسلامی به دو دلیل عمده نمایشگاه قرآن را برگزار می کنیم. اولا به جهت اهمیت و ضرورتی که پرداختن به بزرگترین کتاب آسمانی داشته و نقشی که در دیپلماسی جهانی بین مسلمانان ایفا می کند. دوم اینکه قرآن میراث مشترک مسلمانان در جهان اسلام است.
 
وی افزود: هیچ مسلمانی را نمی توان یافت، مگر اینکه قلب او با نام قرآن کریم می تپد. این اقتضا می کند ما در محافل باشکوه، اهمیت قرآن در شکل دهی فکر، منش و روش ملت های مسلمان را نشان دهیم. امیدوارم این رویداد بزرگ، هرسال محتوایی تر برگزار شود.
 
رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآند کریم، گفت: قصد داریم از رهگذر این رویداد باشکوه، جریان سازی فکری، علمی، هنری و فرهنگ سازی کنیم. این نمایشگاه حادثه ای بزرگ در حوزه قرآن کریم بوده که بدون شک در جهان اسلام بی نظیر است.
 
ساماندهی مجموعه ظرفیت های قرآنی جمهوری اسلامی
 
محمود واعظی، مدیر بخش بین الملل نمایشگاه قرآن کریم نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: در دوره بیست و ششم نمایشگاه قرآن کریم، شاهد راه اندازی مجدد بخش بین الملل هستیم. هدف ما این است که با نگاهی آینده پژوهانه، مجموعه ظرفیت های قرآنی جمهوری اسلامی را  ساماندهی کنیم. امیدواریم این نگاه جدید، آینه ای برای نشان دادن ظرفیت های قرآنی داخلی در خارج از کشور باشد.
 
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی در عرصه قرآن بی نظیر است. دانشکده، دانشگاه ها، شخصیت ها و تالیفات ما بدون شک در جهان اسلام حرف اول را می زند. دانشگاه های معتبر جهان، نیازمند ظرفیت های قرآنی ما هستند، به شرط اینکه عزم بین المللی شدن را داشته باشیم.
 
در بخش پایانی این برنامه، از ترجمه قرآن کریم به زبان پشتو با همکاری موسسه ترجمان وحی و چهار ویژه نامه شامل ظرفیت های قرانی ایران برای عرضه در سطح بین الملل به زبان های عربی، انگلیسی، ترکی و اردو، رونمای شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط