یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳
پلمب دو مرکز توزیع و فروش کتاب‌های تقلبی/ عاملان فروش دستگیر شده‌اند

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نشست خبری قاچاق کتاب ضمن اعلام کشف 10 وانت کتاب قاچاق و به ظرفیت اتحادیه برای تبدیل شدن به بازوی قدرتمند اجرایی برای رفع معضلات نشر اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد کتاب‌های غیرقانونی در همه نقاط کشور وجود دارد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نشست خبری «قاچاق کتاب» بعدازظهر امروز یکشنبه (6 خردادماه) باحضور محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ساختمان جدید این اتحادیه برگزار شد.
 
آموزگار با اشاره به جریان انتشار غیرقانونی کتاب از چندسال گذشته بیان کرد: از چند سال پیش  با چاپ غیرقانونی آثار دارای مجوز در بازار نشر ایران مواجه شدیم  که  فروش آثار پرفروش  را متأثر کرده  و موجب کاهش فروش شده بود. علاوه بر این کتاب‌های پرفروش دارای مجوز از سوی عده‌ای سودجو منتشر و با هزینه‌های بسیار اندک منتشر، توزیع و پخش می‌شدند.
 
وی ادامه داد: انتشار آثار غیرقانونی حتی از طریق فروشگاه‌های مجازی نیز عرضه شده است. علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های استانی عده‌ای سودجو با مجوز اداره کل ارشاد مراکز استان‌ها یا ادارات ارشاد شهرستان‌ها به برگزاری نمایشگاه‌های کتاب با عرضه کتاب‌های غیرقانونی اقدام می‌کنند.
 
آموزگار افزود:  10 درصد آثار ناشران از سوی مخاطبان اقبال پیدا می‌کند و معمولا براساس این درصد است که ناشران هزینه‌های خود را پوشش می‌دهند؛ بنابراین با وجود جریان نشر غیرقانونی وضعیت اقتصاد و معیشت ناشران دچار لطمه شده است. براساس رایزنی‌های انجام گرفته 12 دی‌ماه سال گذشته تفاهم‌نامه مشترکی بین اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا رسید.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: براساس این تفاهم‌نامه کارگروه ویژه‌ متشکل از اعضای اتحادیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، شورای شهر و شهرداری برای مقابله با جریان غیرقانونی نشر تشکیل شد.
 
آموزگار با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای شهر تهران همزمان با هفته کتاب سال 96 بیان کرد: در جریان بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای شهر تهران از راسته کتابفروشان خیابان انقلاب خبری از دستفروشان نبود در حالی‌که بعد از بازدید، مجدد شاهد حضور آن‌ها بودیم.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان این مطلب که نظارت جزویی از وظایف اتحادیه به شمار می‌رود ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده متخلفانی که به انتشار آثار مجوز دار اقدام می‌کنند، آثار غیرمجاز نیز به چاپ می‌رسانند. مصادیق انتشار این کتاب‌ها در ادبیات نشر «کتاب ضاله» نام دارد. براساس قانون حمایت از مولفان و مصنفان، حکم سرقت ادبی 6 ماه تا سه سال تعیین شده است.
 
آموزگار افزود: چاپ، انتشار و توزیع آثار فاقد مجوز مصداق جرم عمومی است و نیازی به شاکی خصوصی ندارد؛ بنابراین این موضوع به نیروی انتظامی اعلام شد. درنتیجه 21 اسفندماه سال گذشته به اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه‌ای با حضور سه معاون قوه قضاییه، پلیس امنیت و فرمانده انتظامی پلیس تهران بزرگ با مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین اتحادیه برگزار شد.
 
شناسایی 10 وانت کتاب قاچاق و پلمب 2 مغازه
این فعال حوزه نشر افزود: شناسایی یکی از مراکز چاپ و کشف 10 وانت‌کتاب غیرقانونی از نتایج این نشست است. علاوه بر این دو مغازه نیز با حکم قاضی پلمب شد. تعقیب متخلفان نیز آغاز شده و امیدواریم ناشران بتوانند با امنیت خاطر بیشتر به فعالیت خود ادامه دهند.
 
به گفته این عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بسیاری از متخلفان که در این جریان شناسایی شدند صاحب پروانه نشر هستند. بنابراین به نظر می‌رسد که اخطار برای عضویت صاحبان پروانه نشر در اتحادیه ضروری است. ناشران دارای مجوز نشر اگر به انتشار غیرقانونی کتاب اقدام کنند مجرم شناخته می‌شوند. علاوه بر این صاحبان پروانه کسب نیز اگر به عرضه غیرقانونی کتاب نیز اقدام کنند مجرم هستند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر ناشران قربانی نشر غیرقانونی به انتشارات امیرکبیر، ققنوس، قطره، نیلوفر، علمی، سخن، پیکان و همچنین جاویدان، انتشارات چشمه، مازیار، آگاه، بهجت، آموت، اختران و آبی، جامی همچنین پیام اشاره کرد.
 
وی همچنین درباره سرنوشت کتاب‌های غیرقانونی گفت: سرنوشت کتاب‌های کشف شده با نظر مراجع ذیصلاح قانونی مشخص می‌شود.
 
آموزگار در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره تاثیرات نپیوستن ایران به قانون کپی‌رایت بر نشر غیرقانونی و موقتی بودن پیگیری و شناسایی متخلفان این حوزه گفت: در شرایط موجود هیچ الزامی برای منع ناشران از انتشار ترجمه‌های موازی وجود ندارد. حتی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز حجم کتاب‌های غیرقانونی به اندازه‌ای است که امکان جمع‌آوری آن‌ها وجود ندارد. علاوه براین به نظر می‌رسد کتاب‌های غیرقانونی در همه نقاط کشور وجود دارد.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به اقدام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران مبنی بر جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌های متفرقه کتاب در سازمان‌ها و نهادهای مختلف با تخفیف‌های غیرمنطقی ادامه داد: تلاش داریم تا سیاست‌های اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران موضعی و موردی پیگیری نشود به‌عبارت دیگر برای رفع معضل چاپ و توزیع غیرقانونی کتاب برنامه مشخصی وجود دارد.
 
حرکت به سمت اتحادیه سراسری
آموزگار در تشریح برنامه‌های بلندمدت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: پیش از این تلاش داشتیم که اتحادیه از قالب شهرستان به استانی تبدیل شود و در حال حاضر نیز سیاست تشکیل اتحادیه سراسری نشر را دنبال می‌کنیم. تقویت اتحادیه می‌تواند به بازوی اجرایی قوی برای پیشبرد اهداف کلان نشر تبدیل شود.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره مشکلات جمع‌آوری دستفروشان کتاب بیان کرد: با فعالیت دستفروشان مخالف نیستم چراکه دستفروشان براساس اجبار به این کار روی می‌آورند؛ اما وقتی ظرفیت دست‌فروشان به منبعی برای سوءاستفاده تبدیل می‌شود باید متخلفان با فعالان قانونی منفک شوند.
 
یکی از مشکلات قابل توجه برای از بین بردن فعالیت غیرقانونی دستفروشان محدوده فعالیت آن‌ها در دو منطقه 11 و 6 شهرداری تهران است. به همین خاطر مقرر شده که جلسات برای رسیدگی‌های بعدی با حضور نمایندگان هر دو منطقه برگزار شود.

وی در پاسخ به دیگر سوال ایبنا درباره سرانجام این پرونده و متخلفان آن، ضمن اعلام خبر دستگیری چندتن از فعالان این دو مرکز توزیع و فروش کتاب، گفت: معتقدیم که باطل کردن پروانه کسب متخلفان، راهکار مطلوبی به شمار نمی‌آید چرا که با این کار، آن‌ها ترغیب می‌شوند از سیطره نظارت اتحادیه خارج شوند. حال آنکه باید آن‌ها را همچنان تحت نظر داشت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها