پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶
فرهنگ ایثار و فداکاری را از قرآن آموختیم

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران در آیین تجلیل از حماسه آفرینان عملیات بیت المقدس، بیان کرد: فرهنگ ایثار و فداکاری را از قرآن آموختیم. اگر در طول تاریخ به ویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس، عزیزان ما از جان شیرین خود برای دفاع از کشور و مردم گذشتند، درسی بود که قرآن به آنها داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین تجلیل از حماسه آفرینان عملیات بیت المقدس و بانوان ایثارگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه پنجشنبه سوم خردادماه به همت خانه فرهنگ ایثار و مقاومت و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر سرتیپ خلبان حسین خلیلی، عضو دفتر مطالعات راهبردی و پژوهش های نظامی نهاجا، مرضیه مرآت نیا، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بانوان، حجت الاسلام حسینی، معاون اجرایی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و جمعی دیگر از مسئولان و ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن نشست های تخصصی نمایشگاه برگزار شد.
 
حجت الاسلام انصاری در این آیین گفت: فرهنگ ایثار و فداکاری را از قرآن آموختیم. اگر در طول تاریخ به ویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس، عزیزان ما از جان شیرین خود برای دفاع از کشور و مردم گذشتند، درسی بود که قرآن به آنها داد. لذا برگزاری چنین برنامه هایی در یک رویداد قرآنی، یک حرکت مبارک است.
 
وی ادامه داد: تاریخ دفاع مقدس را به دو دوره می توان تقسیم کرد: اشغال خرمشهر تا فتح آن و فتح خرمشهر تا پایان جنگ. این کشور به فضل الهی و اتکا به مردم و ایثارگرانش خرمشهر را آزاد کرد. فتح خرمشهر یک نقطه عطف در تاریخ کشور است. امروز هم اگر آمریکا و متحدانش در ذهن خام خود خیالپردازی کرده اند که می توانند به این کشور لطمه بزنند، بهتر است برگ های کتاب تاریخ را به عقب برگردانند و حماسه سوم خرداد 61 را مرور کنند. جوانان امروز در سال 61 نبودند، ولی همان روحیه جوانان سال 61 را دارند.
 
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، بیان کرد: ما ایثارگری را از قرآن آموختیم. اگر کسی به کشور ما تعرض کند، با همان رزمندگان و روحیه ایثارگری روبه رو است. با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال تجربه دفاع مقدس و سال ها تجربه پس از جنگ، کشور به نقطه ای رسیده که سرنوشت خود را رقم بزند. امروز یکی از راه های مقابله با دشمنان این مرز و بوم، تقویت و ترویج فرهنگ ایثارگری است.
 
حجت الاسلام انصاری، افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی فرهنگ در کشور است، یکی از اولویت های اصلی، ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت است. امیدوارم به فضل الهی و به برکت قرآن در این زمینه به نحو احسن به وظایف خود عمل کنیم.
 
وی در پایان با اشاره به نقش تاثیرگذار زنان در دوران دفاع مقدس، گفت: نقش زنان در همه صحنه های کشور، نظام 40 ساله جمهوری اسلامی و به ویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس، بسیار مهم و پررنگ بوده است. آنها رزمندگان مومن را در دامان خود پرورش داده اند. بخشی از زنان ایرانی در جبهه های نبرد و بخش زیادی از آنها در پشت جبهه پشتیبان بودند. به برکت اسلام و نظام، زنان ما هویت از دست رفته خود را به دست آورده و نقش آفرینی می کنند.
 


پتانسیل های نهفته در ملت و رزمندگان ایران

در بخش دیگری از این برنامه امیر سرتیپ حسین خلیلی، از خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: سالها پیش با رهبری امام خمینی (ره)، انقلاب درونی در مردم ایجاد شد. در تهدیدهای آینده هم با درایت مقام معظم رهبری، قطعا این اتفاق خواهد افتاد.
 
وی در ادامه با اشاره به عوامل اصلی سربلندی ایران در دوران دفاع مقدس، افزود: گمان نکنید عراق در محاسباتش برای حمله به ایران اشتباه  کرد، ولی چه شد که ناکام ماندند؟ به اعتقاد من، لطف الهی، رهبری پیامبرگونه امام خمینی (ره) و نیروها و پتانسیل های نهفته در ملت ایران و نیروهای مسلح، عوامل اصلی در این پیروزی بودند. وقتی عراق به ایران حمله کرد، همه غافلگیر شده و دست و پای خود را گم کردند، در این شرایط امام خمینی (ع) بود که گفت یک دزد آمده و سنگی انداخته تا ببیند صاحبخانه بیدار است یا نه. با این سخن همه به خود آمدند.
 
عضو دفتر مطالعات راهبردی و پژوهش های نظامی نهاجا، گفت: پتانسیل های نهفته در ملت و رزمندگان ایران در طول تاریخ ما همیشه وجود داشته است. دفاع مقدس ما، استمرار قیام عاشوراست. این پتانسیل ها در عاشورا، رمضان و امثال اینها به وجود می آیند. امروز با گذشت 40 سال از انقلاب و 36 سال از سالروز پیروزی خرمشهر، همچنان پابرجا و قدرتمندتر از پیش راه خود را ادامه می دهیم.
 
در بخش پایانی این برنامه از امیر سرتیپ خلبان خلیلی، مرضیه مرآت نیا، محمد خدابخش و بانوان ایثارگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط