شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴
نمایشگاه قرآن تماشاخانه نیست

عبدالهادی فقهی‌زاده در آیین افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بیان کرد: این نمایشگاه اگر بزرگترین رویداد نمایشگاهی قرآن در جهان اسلام نباشد، بدون شک یکی از بزرگترین رویدادهای قرآنی در سطح جهان است. این نمایشگاه تماشاخانه نیست، بلکه بزرگترین جشنواره فعالیت‌های قرآن کریم در سطح ملی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در آیین افتتاحیه این نمایشگاه که ساعاتی پیش برگزار شد، گفت: یک ربع قرن از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در کشور می‌گذرد و امروز در آستانه ورود به ربع دیگری از این رویداد بزرگ علمی، فرهنگی و هنری هستیم. اتفاق مبارکی که آثار و برکات فراوانی را بوجود آورده و انگیزه‌هایی را برانگیخته، استعدادهایی را شکوفا کرده و قرم‌هایی را به جلو پیش برده است.
 
وی ادامه داد: در یک نگاه کلی حداقل دو ویژگی اساسی برای این نمایشگاه می‌توان برشمرد. این نمایشگاه اگر بزرگترین رویداد نمایشگاهی قرآن در جهان اسلام نباشد، بدون شک یکی از بزرگترین رویدادهای قرآنی در سطح جهان است. این نمایشگاه تماشاخانه نیست بلکه بزرگترین جشنواره فعالیت‌های قرآن کریم در سطح ملی است. آنچه در طول سال در جمهوری اسلامی ایران درباره قرآن رقم می‌خورد، به‌طور گویا و شفاف در این نمایشگاه عرضه می‌شود.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: سه کارایی ویژه برای این نمایشگاه می‌توان درنظر گرفت. نخست، جلب توجه خاص عموم مردم از اقشار و مسئولیت‌های مختلف به اهمیت قرآن در حوزه‌های گوناگون علمی، فرهنگی، هنری و پژوهشی است. کارایی دوم، جریان‌سازی‌های موثر در شناسایی و پرورش استعدادها در خلق آثار فاخر علمی، فرهنگی و هنری است. شاید در عمل آنچه در این ربع قرن به‌دست آمده، بیش از آن چیزی بوده که در ابتدای کار پیش‌بینی شده است.
 
فقهی‌زاده افزود: سومین مورد نیز نشان دادن اهتمامات و توجهات نظام مقدس جمهوری اسلامی و پیروان مکتب اهل‌بیت (ع) به مساله قرآن در فضای عمومی جهانی است. این نمایشگاه می‌تواند توجهات رهبران، قاریان و حافظان و همه اهالی قرآن را به این امر سوق دهد که قرآن موجود در جمهوری اسلامی چیزی جز قرآن موجود در جهان نیست. ما پیروان مکتب اهل‌بیت (ع)، مانند پیروان سایر مذاهب اسلامی، هیچ نگاه دیگری به قرآن کریم نداریم جز تقدس.
 
رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، با اشاره به سه رویکرد کلی به این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: رویکرد نخست، تعامل سازنده با بدنه نخبگانی مدیران و دانش‌وران قرآنی است تا در سطح محتوا و شکل و قالب از عوامانه‌گری خارج شویم. دومین رویکرد، نگرش دانش‌بنیان به فعالیت‌ها است. 150 برنامه در حوزه‌های مختلف در این نمایشگاه انجام می‌شود. رویکرد سوم نیز برنامه‌محوری با نگاه تحولی و نوآورانه است. با این سه رویکرد توانستیم برخی اقدامات مهم را رقم بزنیم.
 
وی ادامه داد: از جمله ویژگی‌های نمایشگاه که آن‌را با دوره‌های پیشین متمایز می‌کند، تقویت فعالیت‌های محتوایی و علمی، تقویت بخش عترت در ابعاد گوناگون همچون نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، بعثت، غدیر، عاشورا، امام رضا (ع) و حضرت مهدی (عج)، همچنین تقویت بخش نظارت و ارزیابی و احیای بخش بین‌الملل است.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: در نگاه ما نمایشگاه قرآن، یک رویداد بزرگ فرابخشی است. شاید به ظاهر معاونت قرآن و عترت مسئول برگزاری این نمایشگاه باشد، ولی ما آن‌را یک رویداد ملی و فرابخشی می‌بینیم که ارگان‌های آموزشی، هنری،‌ فرهنگی، پژوهشی و حتی اقتصادی می‌توانند در برگزاری آن مشارکت داشته باشند. برای تقویت محتوا نیز نیازمند همکاری ارگان‌های بزرگ ملی هستیم.

رونمایی از تحقیق مصحف شریف منسوب به امیرالمومنین (ع)

در بخش ابتدایی این آیین، پیام ویدیویی آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع عظام تقلید پخش شد. رونمایی از تحقیق مصحف شریف منسوب به امیرالمومنین امام علی (ع) و رونمایی از تمبر یادبود ربع قرن برگزاری نمایشگاه قرآن نیز ار دیگر بخش‌های این آیین بودند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط