دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳
نمایشگاه قرآن را از روزمرگی و انفعال خارج می‌کنیم

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: ما نمایشگاه را تماشاخانه نمی‌دانیم، بلکه آن را به چشم یک جشنواره بزرگ قرآنی با جنبه‌های مختلف هنری، محتوایی و فرهنگی می‌بینیم. تلاش کردیم نمایشگاه قرآن را از روزمرگی و انفعال خارج کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و رونمایی از پوستر نمایشگاه، امروز دوشنبه (24 اردیبهشت‌ماه) با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی، معاون علمی و حجت‌الاسلام سیدحمید حسینی، معاون اجرایی این دوره از نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد.
 
فقهی‌زاده در این نشست بیان کرد: نمایشگاه قرآن کریم متعلق به همه مردم ایران و در واقع یک جشنواره بزرگ ملی و بین‌المللی قرآن  است که جنبه‌های مختلفی همچون محتوایی، علمی، فرهنگی و هنری را دربرمی‌گیرد. در سال‌های گذشته نیز این بخش‌ها در نمایشگاه فعال بودند، اما در دوره جدید جنبه‌های جدیدی به آن افزوده شده است.
 
وی ادامه داد: از رویکردهای اصلی نمایشگاه در این دوره می‌توان به سپردن کارها به موسسات، شخصیت‌ها و نهاد‌های مردمی و دولتی قرآنی اشاره کرد. در این دوره حداقل 15 وزارتخانه و نهاد دولتی، 32 موسسه مردمی قرآنی، 16 مرکز دانشگاهی و 15 حوزه علمیه و مرکز حوزوی در نمایشگاه حضور خواهند داشت. نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بزرگترین رویداد قرآنی عمومی در سطح جهان است.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برنامه‌محوری از دیگر رویکردهای اصلی دوره بیست و ششم نمایشگاه قرآن است. ما نمایشگاه را تماشاخانه نمی‌دانیم، بلکه آن را به چشم یک جشنواره بزرگ قرآنی با جنبه‌های مختلف هنری، محتوایی و فرهنگی می‌بینیم که شخصیت‌ها و نهادها و مراکز قرآنی از سراسر کشور با طرح و برنامه امکان مشارکت در آن را دارند. تلاش کردیم نمایشگاه قرآن را از روزمرگی و انفعال خارج کرده و موثر واقع شویم. همچنین در این دوره با بررسی‌های صورت‌گرفته از حضور عده‌ای با توقعات خاص، جلوگیری کردیم. در این زمینه اتاق فکر و کارگروه طرح و برنامه تشکیل شد. در مجموع بیش از 400 طرح و برنامه دریافت شد که پس از بررسی‌های لازم در نهایت 120 طرح به تایید رسید. در این دوره از نمایشگاه طرح‌های بسیار سودمند و پویا اجرا می‌شود.
 
فقهی‌زاده تبدیل نمایشگاه جنبه اصلی خود را که بین‌المللی بودن آن است، از دیگر رویکردهای این دوره از نمایشگاه قرآن برشمرد و گفت: با مشکلات اعتباری و بودجه‌ای و همچنین مشکلات فرهنگی موجود در جهان اسلام، برای دعوت از فرهیختگان دیگر کشورها به نمایشگاه مواجه بودیم. تعدادی از اندیشمندان قرآنی سراسر جهان، تقارن نمایشگاه با ماه‌مبارک رمضان را مانع از حضور گسترده چهره‌های قرآنی در این رویداد می‌دانند. تلاش می‌کنیم در پروسه جدید نمایشگاه را به جنبه بین‌المللی آن بازگردانیم و این وجه را پررنگ‌تر کنیم. 26 نفر از شخصیت‌های برجسته و فرهیخته قرآنی از هفت کشور از جمله عراق، مالزی، ترکیه، روسیه و آذربایجان به نمایشگاه دعوت شده‌اند. همچنین از 20 موسسه بین‌المللی قرآنی برای حضور در نمایشگاه دعوت به‌عمل آمده است.
 
وی تصریح کرد: در این دوره، چهار تحریریه مستقل تولید محتوا در بخش بین‌الملل فعال خواهد بود که نتیجه آن علاوه بر انعکاس روی سایت‌ها، به‌صورت فیزیکی منتشر خواهد شد. در این زمینه همچنین مجلاتی به زبان‌های عربی، انگلیسی، اردو و ترکی آذربایجانی منتشر می‌شود.
 
این مقام عالی معاونت قرآن و عترت، ادامه داد: همچنین همزمان با این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن، بیست و سومین دوره انتخاب خادمان قرآن کریم، همزمان با 15 رمضان سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) و با دعوت از رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و برخی از فعالیت‌های بخش‌های مختلف نمایشگاه به این جنبه اختصاص دارد. در این راستا از چهره‌های برجسته انقلاب اسلامی که نقش مهمی در به ثمر رسیدن انقلاب ایفا کرده و امروز به دیار باقی شتافته‌اند در غرفه‌ای خاص تجلیل و آثاری نیز در این زمینه رونمایی می‌شود. همچنین غرفه‌ای به فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت به‌عنوان یکی از دستاوردهای ملموس قرآنی جمهوری اسلامی ایران اختصاص می‌یابد.
 
فقهی‌زاده تاکید کرد: در نمایشگاه‌های دیگر، جنبه فروشگاهی بر جنبه علمی و محتوایی غلبه دارد، ولی در این نمایشگاه با تنوع گسترده موضوعی و نگرش‌های فرهنگی و محتوایی، سعی ما این است که این جنبه‌ها بر جنبه فروشگاهی ازجحیت و غلبه داشته باشد. معتقدیم نمایشگاه، عرصه ارائه توانمندی‌ها و جشنواره بزرگ فعالیت‌های مختلف قرآنی در جمهوری اسلامی است. همچنین در این نمایشگاه فعالیت‌های دولت که اصلی‌ترین رویکرد آن باید به محتوا و فعالیت‌های قرآنی اختصاص داشته باشد، به نمایش گذاشته می‌شود.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در فضایی بالغ بر 50 هزار مترمربع شامل 33 هزار مترمربع در شبستان، هفت هزار مترمربع در نیم‌طبقه و حدود 10 هزار مترمربع در دو رواق شرقی و غربی برگزار می‌شود. از این مجموع حدود 30 هزار مترمربع به جنبه‌های علمی، محتوایی و فرهنگی و 20 هزار مترمربع به ارائه محصولات مکتوب، دیجیتال و فرهنگی و هنری اختصاص دارد.
 
وی افزود: در این دوره از نمایشگاه، بعد از وقفه‌ای پنج ساله‌، انتخاب رساله‌های دکتری علوم قرآن و حدیث و رشته‌های وابسته انجام می‌شود. همچنین 12 نشست تخصصی با موضوعاتی همچون غدیر، امام رضا (ع)، مهدویت، بعثت، عاشورا و صحیفه سجادیه با حضور شخصیت‌های برجسته قرآنی و بیش از 50 نشست در دیگر بخش‌های نمایشگاه برگزار خواهد شد.
 
فقهی‌زاده بیان کرد: نمایشگاه قرآن کریم در سطح ملی توانسته کارایی خوبی داشته باشد، ولی بدون شک آنچه در بخش‌های هنری، محتوایی و فرهنگی دیده می‌شود، قابل مقایسه با دوره‌های نخستین نیست. توجه به هنر قرآنی در سطح ملی، قابل مقایسه با هیچ‌یک از کشورهای جهان اسلام نیست که این موضوع را غیرمستقیم متاثر از نمایشگاه قرآن کریم می‌دانم. همچنین در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، سعی شده فعالیت‌های قرآنی در دیگر نقاط جهان توسعه پیدا کند. امیدواریم با حل مشکلات اعتباری بتوانیم هفته‌های قرآنی را در برخی از کشورها مجددا راه‌اندازی کنیم.  

رئیس بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، ادامه داد: همزمان با این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در 17 استان کشور، جشن رمضان برگزار می‌شود که بخشی از بُن‌های خرید محصولات قرآنی به استان‌ها اختصاص پیدا می‌کند. همچنین از جمله کارهای ویژه ما در این نمایشگاه، رونمایی از نخستین شماره نشریه «شبنم» همزمان با نخستین روز نمایشگاه قرآن است؛ سعی می‌کنیم تا پایان سال 97 حداقل 10 شماره از این نشریه را منتشر کنیم. رسیدگی به امور نابینایان از دیگر اولویت‌های ما در دوره جدید نمایشگاه خواهد بود به این‌صورت که حداقل پنج راهنمای اختصاصی از خواهران و برادران برای نابینایان در نمایشگاه درنظر گرفته خواهد شد.
 
وی در پایان اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن، اختصاص به فرد یا نهاد خاصی ندارد و برای هیچ فرد و نهادی نیز رانت و کمک بی‌ضابطه درنظر گرفته نشده است. براساس برنامه‌ای که از سوی افراد یا نهادها ارائه شده، مبالغی به‌عنوان بودجه اختصاص داده شد که در پایان نیز نتایج آن را نیز رصد خواهیم کرد.
 
تجلیل از غرفه‌های موثر در رشد و شکوفایی علمی

حجت‌الاسلام خسروی نیز در این نشست بیان کرد: اگر نمایشگاه قرآن بتواند از نظر علمی جامعه را شکوفا کند، ارزشمند است. در برخی سال‌ها شاهد شکوفایی این نمایشگاه بوده‌ایم، ولی در برخی سال‌ها نیز شاهد رکود، درجازنی و حتی توسعه خرافات نیز بوده‌ایم. برای اینکه بتوانیم به سطح قابل قبولی برسیم باید کارهای زیادی صورت گیرد. سال گذشته بخش‌هایی از مباحث علمی ارزشمند در این نمایشگاه ارائه شد و امسال بر این محتوای علمی افزوده می‌شود.
 
وی ادامه داد: در این دوره، هنرمندان و فرهیختگان هنری در سطح گسترده‌ای برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کردند. دوره بیست و ششم نمایشگاه قرآن روبه‌سوی علمی شدن حرکت می‌کند. در بخش محتوایی نمایشگاه، جنبه‌هایی همچون عترت و اعجاز قرآن و صحیفه سجادیه که در دوره پیشین نیز وجود داشت به نمایش گذاشته می‌شود. معاونت قرآن و عترت از تمام غرفه‌های نمایشگاه در طول مدت برگزاری رصد علمی انجام می‌دهد و غرفه‌هایی که در رشد و شکوفایی علمی موفق‌تر باشند در پایان نمایشگاه تجلیل می‌شوند و غرفه‌هایی را که در جهت آگاهی‌بخشی واقعی فعالیت می‌کنند را نیز تقویت می‌کنیم.
 
معاون علمی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: نمی‌گوییم امسال شق‌القمری در نمایشگاه صورت می‌گیرد، ولی سعی می‌کنیم قدمی رو به جلو برداریم.
 
تقسیم بُن‌های نمایشگاه قرآن در تهران و شهرستان‌ها 

حجت‌الاسلام حسینی، معاون اجرایی نمایشگاه قرآن نیز به‌عنوان سخنران پایانی، اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه به تناسب طرح‌های ارائه شده، حمایت صورت گرفته است. در این دوره بُن‌های خرید در قالب باشگاه همراهان نمایشگاه عرضه می‌شود که این کار از طریق عضویت، ثبت‌نام و فعالیت در باشگاه صورت می‌گیرد. این بُن به فعالان قرآنی در عرصه‌های مختلف همچون ترجمه، تالیف، هنرمندان، قاریان و حافظان قرآنی تعلق می‌گیرد. مبلغ دو میلیارد تومان بودجه برای بُن‌ها درنظر گرفته شده که هر فرد تا سقف یک میلیون ریال می‌تواند بُن دریافت کند. البته بخش قابل‌توجهی از این بُن‌ها به استان‌ها تعلق می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: در این دوره از نمایشگاه، 120 آئین رونمایی از کتاب، نرم‌افزار، نشریات و تولیدات قرآنی پیش‌بینی شده و از برخی فعالیت‌های موسسات و مسابقات قرآنی نیز در این نمایشگاه رونمایی می‌شود.
 


بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، از ساعت 18 روز شنبه 29 اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های یاس واقع در ضلع جنوبی مصلای بزرگ امام خمینی (ره)، افتتاح می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها