چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
مبادلات فرهنگی را با وجود خروج آمریکا از برجام ادامه می‌‌دهیم

بروجردی، درباره سرانه مطالعه در ایران ضمن تاکید بر اهمیت ارائه تعریف از شاخص‌های میزان مطالعه گفت: جامعه از نظر میزان اطلاعات درحد متوسط به بالا قرار دارد.

اشرف بروجردی؛ رئیس کتابخانه ملی در حاشیه بازدید از سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار‌ (ایبنا) درباره تعریف سرانه مطالعه بیان کرد: آمار دقیقی درباره سرانه مطالعه در کشور وجود ندارد. چراکه تعریف جامعی درباره مطالعه دراختیار نداریم. با وجود این در ارزیابی وضعیت مطالعه در کشور می‌توان گفت میزان دریافت اطلاعات و فهم و تحلیل صحیح از مسائل می‌تواند بیانگر سرانه مطالعه باشد.

وی افزود: تحلیل تقریبا عمیق افراد مختلف از مسائل اجتماعی و سیاسی، فرهنگی، نیازهای جامعه گویای سرانه مطالعه است. به نظر من جامعه از نظر میزان اطلاعات درحد متوسط به بالا قرار دارد. به‌عبارت دیگر نمی‌توان گفت که میزان مطالعه به حدی پایین است که  تحلیل‌های مردم قابل اعتماد نیست. اعتماد می‌کنیم چراکه معتقدیم مردم کاملا در زمینه‌های مختلف  اطلاعات دارند. 

رئیس کتابخانه ملی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایبنا درباره تاثیر خروج آمریکا از برجام بر مسائل فرهنگی گفت: تاثیر خروج برجام بر مسائل فرهنگی را شاید بتوان به میزان مبادلات فرهنگی بین کشورها بررسی کرد. تلاش کرده‌ایم و ادامه می‌دهیم که مبادلات فرهنگی تداوم داشته باشد. فرهنگ را به عنوان نماد هویتی کشورها یاد می‌کنیم و معتقدیم که مردم دنیا طالب این نوع نگاه هستند.

به گفته وی؛ توجه مردم به مسائل سیاسی درحدی است که زندگی امنی را داشته باشند. مابقی مسائل در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی دنبال می‌کنند. معتقدم کشوری که فرهنگ را به عنوان پایه و فرهنگ باورهای خود قرار داده‌ایم، می‌توانیم مبادلات فرهنگی خود با دیگر کشورها را ادامه دهیم.

بروجردی درباره دلایل رفتن مصطفی رحماندوست از بخش پژوهش‌های نشر کودک و نوجوان کتابخانه ملی بیان کرد: این شاعر از کتابخانه ملی نرفته و همچنان به‌عنوان مشاور در این نهاد فعالیت خود را ادامه می‌دهد. اگر این نویسنده تمایل به همکاری با کتابخانه ملی را دارد ما نیز استقبال می‌کنیم.

رئیس کتابخانه ملی درباره آخرین اخبار فعالیت این نهاد علمی افزود: امروز روز اسناد ملی است. کتابخانه ملی نیز با توجه به این رویداد برنامه‌های متنوعی را پیش‌بینی کرده بود. با توجه به تمایل پژوهشگران برای حفاظت کتابخانه ملی از اسناد مخزن این نهاد بیش از 40هزار عنوان نسخه خطی را محافظت می‌کند.

این مقام مسئول با اعلام خبر افزایش سه سایت  جدید به کتابخانه ملی افزایش هزینه عضویت مخاطبان کتابخانه ملی را تکذیب کرد.
 
سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 22 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها