چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
30 اثر جدید مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس رونمایی شد

همزمان با سالروز عملیات بیت‌المقدس، آئین رونمایی بیش از 30 اثر جدید مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با حضور سردار سرتیپ حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سه‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه همزمان با سالروز عملیات بیت‌المقدس، آئین رونمایی بیش از 30 اثر جدید مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با حضور سردار سرتیپ حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ دوم پاسدار علی‌محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و مشاور فرمانده کل سپاه، سردار اصلانی، معاون اجرایی سپاه، سردار پورجمشیدیان، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه، سردار رودکی، رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، گلعلی بابایی، نویسنده دفاع مقدس و جمعی دیگر از راویان، پژوهشگران و نویسندگان دفاع مقدس برگزار شد‌.

سردار علی‌محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، در این آئین ضمن گرامیداشت سالروز عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی پادگان حمید، بیان کرد: امروز از سه اثر ویژه مرکز مربوط به عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر، «اطلس عملیات بیت‌المقدس» و «اطلس حماسه خرمشهر» و «روزشمار دفاع مقدس شماره 19» که مربوط به آزادسازی خرمشهر، رونمایی خواهد شد. امروز همچنین در مجموعه تاریخ شفاهی، خاطرات سردار صفوی از سنندج تا خرمشهر، خاطرات سردار اسحاقی و سردار شیران‌نژاد رونمایی می‌شود.

وی در ادامه درباره روزشمارهای تازه منتشرشده مرکز، گفت: شمارگان 15،19،17،42 از مجموعه روزشمار جنگ از دیگر آثار جدید مرکز بوده که با این حساب تعداد روزشمارهای جنگ به 31 جلد می‌رسد.

مشاور فرمانده کل سپاه با بیان اینکه در حوزه اطلس‌های نبردی و نظامی نیز چندین جلد به‌تازگی منتشر شده، افزود: در حوزه اطلس یگانی، سه اطلس یگانی و موضوعی «لشکر 41 ثارالله»، «عملیات بیت‌المقدس» و «حماسه خرمشهر» و در حوزه مطالعات نظامی کتاب «لشکر 31 عاشورا در عملیات والفجر 8» از سوی مرکز چاپ‌ شده که امروز رونمایی می‌شوند.

سردار نائینی ادامه داد: در حوزه مطالعات اسنادی، مجموعه چهار جلدی از پیاده نوار مشروح مذاکرات فرماندهان جنگ (جلسات طراحی عملیات والفجر 8)، در حوزه مطالعات اجتماعی و فرهنگی آثاری مانند «روزهای پرالتهاب»، «شهدای محراب در دفاع مقدس»، «جنگ شهر‌ها؛ دزفول»، «مراکز اقتصادی خوزستان در جنگ» و «تاریخ‌نگاران و راویان صحنه نبرد» از جدیدترین آثار این مرکز است.

وی همچنین اظهار کرد: در حوزه ترجمه نیز هشت اثر فارسی به زبان‌های خارجی و چهار اثر خارجی با موضوع دفاع مقدس به زبان فارسی ترجمه‌ شده است.

سردار سرتیپ حسین سلامی نیز در این آئین، گفت: دفاع مقدس آیینه تمام‌نمای یک جنگ جهانی بود. اگر به جغرافیای سیاسی این جنگ نگاه کنید، می‌بینید همه ابرقدرت‌ها از جمله آمریکا، شوروی و کشورهای عربی در مقابل ایران ایستاده بودند و مدیریت استراتژیک این جنگ برعهده آمریکا بوده و همه کارها توسط آن‌ها تقسیم‌ شده بود و حمایت‌های اقتصادی از صدام توسط آن‌ها صورت می‌گرفت.

وی با اشاره به توان تجهیزاتی رژیم بعث در جنگ تحمیلی، افزود: ارتش عراق با حمایت آمریکایی‌ها به چهارمین ارتش زمینی جهان تبدیل‌ شده بود و آمریکا خود در دریا با ایران وارد نبرد شده بود.

سردار سلامی جنگ تحمیلی را طولانی‌ترین و نابرابرترین جنگ قرن بیستم برشمرد و ادامه داد: آمریکایی‌ها به دنبال تسلیم کردن ملت ایران و بازگشت به حیات سیاسی ایران بودند و رژیم بعث به دنبال تجزیه ایران بود، اما آنچه اتفاق افتاد یک شگفتی و معجزه بود. شاید دشمنان ما به دنبال تحمیل این تفکر و نظریه بودند که انقلاب و استقلال ملت‌ها ممکن نیست.

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به شرایط کشور و ارتش در ابتدای جنگ تحمیلی، بیان کرد: ارتش ما در تغییر ماهیت بود و سپاه هنوز شکل نگرفته بود؛ پس بدترین شرایط برای ایران و بهترین شرایط برای دشمنان ما بود، اما ملت ما تحت رهبری ولی‌فقیه توانستند تمام نظریه‌ها را تغییر دهند و جنگ با پیروزی ملت ایران و تحمیل اراده ملت ما به صدام و هم‌پیمانانش به پایان رسید. جنگ تمام شد اما تهاجم دشمن تمام نشد، بلکه همه‌جانبه و در ابعاد اقتصادی - سیاسی ادامه پیدا کرد، اما روشن شد ایران شکست‌ناپذیر است و می‌تواند به‌تنهایی از ملت خود دفاع کند.

سردار سلامی، گفت: امروز ایران دست برتر را در معادلات دارد و دشمنان ما ازجمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و رژیم‌های دست‌نشانده آن‌ها در منطقه بدانند که ملت ایران خود را برای خطرناک‌ترین سناریوهای تهدید آماده کرده است.

در بش پایانی این آئین از بیش از 30 عنوان کتاب منتشر شده از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس رونمایی شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط