یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷
حمایت خانه کتاب از مولفان در سال «حمایت از کالای ایرانی»

حسینی‌پور،‌ ضمن تشریح ظرفیت‌های موسسه خانه کتاب و تاکید بر نقش این نهاد فرهنگی در آشتی بین اهالی قلم با دولت، تاکید کرد که موسسه خانه کتاب در سال جدید با توجه به شعار سال جاری از پدید‌آورندگان حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نیکنام حسینی‌پور؛‌ مدیرعامل موسسه خانه کتاب، شب گذشته‌(شنبه 18 فروردین‌ماه) با حضور در برنامه «چشم شب روشن» شبکه چهارم سیما با اشاره به قدمت کتاب به‌عنوان یکی از کالاهای فرهنگی بیان کرد: کتاب از قدیمی‌ترین صنایع فرهنگی است و جایگاه این کالا در ایران به‌خوبی شناخته شده و فعالیت‌های قابل‌توجهی در حوزه کتاب انجام شده است.      
 
این مدیر فرهنگی در تشریح برنامه‌های موسسه خانه کتاب با تاکید بر اهمیت فرهنگ در مقایسه با سیاست، درباره تحقق رویکرد اصالت فرهنگ بر سیاست در کشور بیان کرد: به نطر می‌‌رسد که دوره‌ای شاهد چنبره سیاست بر فرهنگ بودیم در حالی‌که از چهار سال قبل و با حضور سید‌عباس  صالحی، ابتدا در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بعد به‌عنوان وزیر به اصطلاح حرف اول را فرهنگ می‌زند.

وی تاکید کرد: امید‌وارم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی کمتر از چهار سال آینده نیز با پشتیبانی نویسندگان،‌ هنرمندان، ناشران و سایر اهالی فرهنگ و هنر اتفاقات قابل توجهی رخ دهد.

موسسه خانه کتاب در اوج قرار دارد 
این عضو مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح ظرفیت‌های موسسه خانه کتاب ایران گفت: موسسه خانه کتاب سال 72 با هدف اصلی تهیه بانک اطلاعات نشر کتاب تاسیس شد. موسسه خانه کتاب در اوج قرار دارد و دوران شکوفایی خود را تجربه می‌کند.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: جمع‌آوری اطلاعات نشر موجب شده تا به اصطلاح بال و پر موسسه گسترده شود و فعالیت بخش‌های مختلف از‌جمله نشریه کتاب هفته، برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) دبیرخانه دو جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جهانی کتاب سال، فصلنامه‌های نقد کتاب، برگزاری نشست‌های تخصصی در سرای اهل قلم و پاسداشت اهالی قلم در سرای کتاب به مرور آغاز شد.
 
 به گفته حسینی‌پور، موسسه خانه کتاب، موجب آشتی بین نخبگان فرهنگی و دولت شده است. تلاش‌های موسسه خانه کتاب باید برای نسل جدید الگو‌سازی شود. شاید ایران در دنیا با نفت و گاز و ذخائر زیرزمینی شناخته نشود، اما همیشه می‌گوییم که از کشور سعدی و مولانا و حافظ هستیم. ظرفیت‌های بالایی برای فعالیت در حوزه کتاب وجود دارد. مدیران پیشین موسسه خانه کتاب آجر به آجر گذشته‌اند و تلاش داریم که اجری به این بنا اضافه کنیم و موسسه را به دوران طلایی که در نظر داریم برسانیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره چشم‌انداز فعالیت‌‌های موسسه خانه کتاب افزود: با توجه به گرایش نسل جوان به گوشی‌های هوشمند، فعالان فرهنگی باید سیاست‌های خود را با توجه به این گرایش تبیین کنند؛ به‌عبارت دیگر باید به سمت طراحی انواع نرم‌افزار حرکت کنیم. می‌توانیم براساس حجم قابل توجه اطلاعات موسسه خانه کتاب انواع نرم‌افزار‌های حاوی اطلاعات نشر را در  اختیار پژوهشگران و دانشگاهیان قرار دهیم.   

توجه خانه کتاب به نشست‌های گفت‌و‌گو محور
حسینی‌پور با تاکید بر تدوین سیاست‌های حوزه کتاب براساس سیاست‌‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یکی از موضوعات قابل توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به برنامه‌های گفت‌و‌گومحور است. موسسه خانه کتاب، ظرفیت‌های قابل توجهی برای برگزاری نشست‌های گفت‌و‌گومحور بین ناشران، نویسندگان، پدید‌آورندگان، موسسات فعال در بخش نشر کتاب برخوردار است. تاکید داریم برای رسیدن به حرف مشترک به گفت‌و‌گو نیاز داریم.

خبرگزاری کتاب ایران مرجع اخبار حوزه کتاب
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به نقش خبرگزاری کتاب ایران در بخش اطلاع‌رسانی اخبار حوزه نشر ادامه داد: تلاش داریم تا خبرگزاری کتاب ایران را به‌ مرجعی برای کتاب تبدیل کنیم. 
 
این فعال فرهنگی افزود: معتقدیم موسسه خانه کتاب تا مقطه مطلوب فاصله دارد بنابراین سعی می‌‌کنیم با خرد جمعی و هفکری و همکاری اندیشمندان مسیر را طی کنیم. به نظر می‌‌رسد قوانین و آیین‌نامه‌ها نیازمند بازبینی و روز‌‌آمد شوند. به‌عنوان مثال، با همکاری دبیران محترم جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال آیین‌نامه‌های این دو رویداد فرهنگی بازبینی شوند. خوشبختانه همزمان با حضور سید‌عباس صالحی در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جایزه منطقه‌ای طراحی شد و اجرای آن نیز به شدت پیگیری می‌شود تا در شبه‌قاره، قاره آفریقا و حتی در آمریکای لاتین برگزار شود.
 
جایگاه جایزه کتاب سال را حفظ کنیم    
حسینی‌پور درباره لزوم ایجاد تحول در جایزه کتاب سال گفت: بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و برای بررسی رویداد جایزه کتاب سال باید به تاریخ نگاه کنیم. بخش خصوصی در حوزه برگزاری جوایز مختلف حوزه  کتاب بسیار فعال است. به‌عنوان مثال در بخش‌ کودک و نوجوان، ادبیات داستانی و بزرگسال جوایز متعددی برگزار می‌شود. معتقدم که باید جایزه کتاب سال را به روز کنیم اما در عین حال سطح این رویداد فرهنگی را حفظ کنیم. باید به ناشران، مولفان توجه کنیم و با دنیا ارتباط برقرار کنند و کتاب‌های سطح جمهوری اسلامی تولید کند.
 
حمایت از تالیف با تاکید بر شعار سال     
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به «حمایت از کالای ایرانی» به‌عنوان شعار سال جاری بیان کرد: کتاب یک کالای فرهنگی است که به‌واسطه آن پبام خود را به جهان منتقل می‌کنیم؛ بنابراین موسسه خانه کتاب در زمینه حفظ جایگاه جایزه کتاب سال وظیفه دو چندانی دارد. سعی می‌کنیم با توجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کتاب‌های این حوزه به‌طور ویژه دیده شوند. در نظر داریم برگزیده برگزیده‌ها را همزمان با سی‌و‌‌ششمین دوره جایزه کتاب سال و تولد چهل سالگی انقلاب معرفی کنیم.
                    
تلاش موسسه خانه کتاب برای برگزاری کیفی طرح‌های تخفیف 
  
این عضو مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری کیفی‌‌تر طرح‌های تخفیف فصلی موسسه خانه کتاب و حمایت از آثار تالیفی بیان کرد: مهم‌ترین دغدغه معاونت فرهنگی پیشگیری از تعطیلی کتابفروشی‌ها و توجه به افزایش این واحد‌ها بود؛ بنابراین نخستین طرح تخفیف فصلی با شعار «کتابفروشی با وسعت ایران» سال 1394 اجرا شد.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب افزود: همزمان با برگزاری نخستین طرح تخفیف، با عضویت 100 کتابفروشی برگزار شد در حالی‌که سومین طرح عیدانه کتاب با 793 کتابفروشی اجرا شد. معتقدم که طرح‌های تخفیف از موفق‌ترین سیاست‌‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است چراکه یارانه‌ به اصطلاح در جای خودش هزینه می‌‌شود.

کتابفروشان کالبد فرهنگی شهر‌ها هستند
به گفته حسینی‌پور، کتابفروشان کالبد فرهنگی شهر‌ها به حساب می‌آیند و نشانه بلوغ فکری و فرهنگی هستند. خوشبختانه تقویت کتابفروشی‌ها به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار در اولویت برنامه‌های موسسه خانه کتاب قرار دارند. سال 96 با توجه به ارائه تسهیلات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 40 کتابفروشی در سراسر کشور تاسیس شد.  
   
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به بازبینی و بازطراحی نرم‌افزار‌های اجرای طرح‌های تخفیف ادامه داد: دغدغه کتابفروشان تا حدودی با اجرای طرح‌های تخفیف برطرف شده است. حمایت از کتاب‌های تالیفی با تاکید بر شعار سال، همزمان با اجرای طرح تابستانه کتاب با ارتقاء زیرساخت‌ها در دستور کار موسسه خانه کتاب است. آثار برگزیده جشنواره‌‌ها، آثار تالیفی حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال در سال جاری حمایت می‌شوند.
  
لزوم مشارکت نهاد‌های مختلف در حمایت از کتابفروشان
این فعال فرهنگی با تاکید بر لزوم مشارکت نهاد‌های مختلف در فعالیت‌‌های فرهنگی به‌ویژه در حوزه نشر و کتاب  بیان کرد: با توجه به بودجه محدود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش داریم تا مشارکت سایر نهاد‌های انقلابی و صنعتی را جلب کنیم. پیشرفت فرهنگی پیبشرفت همه کشور است و به دنبال بهره‌مندی همه از یارانه فرهنگی هستیم.                
  
درباره فعالیت بین‌المللی موسسه خانه کتاب ادامه داد: موسسه خانه کتاب نماینده انحصاری دریافت شابک در ایران است و هر ساله در همایش جهانی شابک با هدف بهره‌مندی از تجارب سایر کشور‌ها حضور دارد علاوه براین  جمهوری اسلامی ایران در نمایمشگاه بین‌المللی فرانکفورت شرکت می‌کند. جایزه منطقه‌ای نیز از سال گذشته اجرا شد.
  
موسسه خانه کتاب حامی اهال قلم است
حسینی‌‌پور با اشاره به خدمات انحصاری موسسه خانه کتاب به اهالی قلم و اعلام ثبت اطلاعات 16 هزار نویسنده و مترجم در پایگاه اهل قم گفت: موسسه خانه کتاب به اهل قلم در زمینه بیمه و تسهیلات رفاهی خدمات ارائه می‌کند اما تاکید دارم که تا نقطه مطلوب فاصله داریم.      
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره برنامه‌های سی‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: سی‌و ‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلا برگزار می‌شود و امید‌واریم که همزمان با وزارت سید‌عباس صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکان برگزاری نمایشگاه قطعی شود. موسسه خانه کتاب نیز برنامه‌های متنوعی را برای حضور در نمایشگاه پیش‌بینی کرده است.
 
حسینی‌‌پور در تشریح برنامه‌های موسسه خانه کتاب به سالن کارنامه نشر، سرای‌ اهل قلم، نشست‌های تخصصی اشاره کرد و افزود: با توجه به حضور مهمانان خارجی و روسای برخی از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا با همکاری کمیته بین‌الملل نمایشگاه در حال تدوین برنامه‌‌های متنوعی هستیم تا ارتباط دو سویه بین اهل قلم با نویسندگان و فعالان نشر بین‌المللی بر قرار شود.

وی افزود: خوشبختانه تعامل قابل توجهی بین موسسه خانه کتاب و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی وجود دارد. در موسسه خانه کتاب به روی همه اهالی فرهنگ و قلم باز است و می‌توانند از ظرفیت‌های این موسسه بهره‌مند شوند. خانه کتاب، در خدمت معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها