دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
انگشتر حبیب مدافع حرم در دستان حمید حسام

سردار جعفر مظاهری، از فرماندهان دوران دفاع مقدس و همرزم شهید همدانی در مراسم یاد‌بود این شهید مدافع حرم، ضمن اشاره به وجوه مختلف شخصیتی سردار همدانی و با تاکید بر توجه وی به مسائل فرهنگی از توجه سردار همدانی به ترجمه کتاب‌های حوزه ادبیات دفاع مقدس گفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) مراسم یاد‌بود سردار شهید حاج حسین همدانی، شهید مدافع حرم با حضور سردار جعفر مظاهری؛ از فرماندهان دفاع مقدس، میثم نیلی؛ مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مرتضی مومنی‌شریف؛ رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مجتبی رحمان‌دوست، نویسنده، جواد محقق، شاعر و حمید حسام؛ نویسنده کتاب «خداحافظ سالار» عصر امروز یکشنبه(20 اسفند‌ماه) در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.  

«خداحافظ سالار» از‌ آثار ماندگار جبهه فرهنگی انقلاب است
نیلی با تاکید بر لزوم توجه به تجلیل از خانواده‌ شهدا گفت: امروز وجود شهید همدانی در امثال شهید حججیی‌ها و همسر شهید همدانی در همسران شهید حججی‌ها امتداد دارد. کماکان رد خون و ظلم جنایت جریان استکبار و لیبرال سرمایه‌داری آدم‌خوار که دستش  هر روز از آستین داعش، دراویش و یا منافقین بیرون می‌زند در خط سرخ تشیع و انقلاب اسلامی دیده می‌شود؛ در حالی‌که خط مقاومت همچنان پایدار است.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به 38 سال زندگی مشترک پروانه چراغ‌نوروزی با سردار شهید همدانی خطاب به وی گفت: آمده‌ایم بگوییم که می‌خواهیم در مسیر شهید همدانی استوار باشیم. کتاب «خداحافظ سالار» شرح عارفانه، ‌عاشقانه و مجاهدانه زندگی مشترک شهید همدانی است که به قلم توانای حمید حسام به رشته تحریر در‌آمده و از آثار ماندگار است.

نیلی روح بلند شهدا را در انجام امور فرهنگی موثر دانست و ابراز امید‌واری کرد که کتاب «خداحافظ سالار» به اثر ماندگار جبهه انقلاب تبدیل شود. این فعال فرهنگی همچنین گفت که به فضل خدا و نیرو‌های جبهه فرهنگی انقلاب طی سال‌های گذشته فعالیت‌های قابل توجهی انجام شده است نیلی در ادامه تاکید کرد در آینده بتوانیم برای تک تک شهدای مدافع حرم و انقلاب اسلامی برنامه‌هایی مانند تجلیل از نویسنده «خداحافظ سالار» برگزار کنیم.

شهید همدانی هیچ‌گاه در دشمن‌شناسی منحرف نشد
سردار جعفر مظاهری، در ادامه این مراسم با  بیان خاطراتی از سردار شهید همدانی در آستانه شهادت وی، درباره وجوه اخلاقی این سردار اسلام گفت که ویژگی‌های رزم و جنگ، شهید همدانی را از دیگر شهدا متمایز نکرده هرچند که بسیار قوی عمل می‌کرد و مایه امید نیرو‌های لشکر انصار‌الحسین در زمان جنگ بود، اما معیار‌های دیگری موجب تفاوت وی با دیگر شهدا شده است. نخستین مشخصه شهید، مردمی بودن است. هیچ‌گاه خود را از مردم جدا نکرد. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «همه مردم در مراسم تشیع شهید همدانی حاضر شدند».

سردار مظاهری همچنین دشمن‌شناسی شهید همدانی  پیش از انقلاب اسلامی تا دوران حاضر را دیگر وجه شخصیتی وی دانست و تاکید کرد که ذره‌ای از ویژگی دشمن‌شناسی ایشان انحراف ایجاد نشد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با استناد به سخرانی شهید همدانی زمان حضورش در سوریه ادامه داد که وی معتقد بود جنگ در سوریه مانند جنگ در خرمشهر و مهران است. چنین  تشخیصی نیارمند بصیرت است. همدانی دوران فتنه در تهران مسئولیت داشت و اعلام کرد که هشت ماه فتنه سال 88 از هشت سال دوران دفاع مقدس سخت‌تر بود. بصیرت می‌خواهد تا 40 سال با دشمن درگیر باشی و خللی در دشمن‌شناسی‌ ایجاد نشود. شهید همدانی در تحلیل دشمن تاکید داشت که پشت‌ سر دشمنی‌‌ها استعمار انگلیس حضور دارد.

توجه حبیب مدافع حرم به ترجمه ادبیات دفاع مقدس
مظاهری در تبیین ابعاد مختلف شخصیت شهید همدانی با بیان این مطلب که هیچ‌کسی کنار شهید همدانی احساس خستگی نمی‌کرد، توجه این سردار اسلام به مسائل فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و افزود: زمان فرماندهی سپاه همدان، حدود 27 سال پیش فعالیت‌های فرهنگی را آغاز کرد و هیات رزمندگان اسلام در همدان را بنا گذاشت. این سردار دوران دفاع مقدس در ادامه به تلاش شهید همدانی برای ساخت موزه دفاع مقدس اشاره کرد. وی همچنین به علاقه و توجه شهید همدانی به ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس به زبان‌های دیگر اشاره کرد.

امید‌وارم «خداحافظ سالار» برای نسل آینده تاثیر‌گذار باشد
پروانه چراغ‌نوروزی؛ همسر سردار شهید همدانی، در سخنانی کوتاه از یادداشت‌های دوران حضورش در سوریه گفت و ادامه داد: هیچوقت تصور نمی‌کردم که این خاطرات به کتاب تبدیل شود تا زمانی که همسر حمید حسام در مراسم ختم شهید همدانی، درباره نگارش خاطراتم به قلم آقای حمید حسام با من صحبت کرد. مدت‌ها درباره اینکه آیا کتاب زندگی من باید نوشته شود؟ فکر کردم.

این همسر شهید با اشاره به نظر شهید همدانی درباره قلم حمید حسام ادامه داد که در نهایت تصمیم گرفتم اگر قرار باشد کتاب خاطراتم نوشته شود، به دست بردار بزرگوام حمید حسام باشد بنابراین گفت‌و‌گو بعد از 10 ماه به پایان رسید. همسر شهید همدانی در ادامه به خوابی که وی نشانه تایید شهید برای انتشار کتاب تعبیر کرد اشاره و ابراز امید‌واری کرد که کتاب «خداحافظ سالار» برای نسل آینده تاثیر‌گذار باشد.  

در بخش دیگری از این برنامه جواد محقق، شاعر و پژوهشگر، در رثای سردار شهید همدانی شعر قرائت کرد و همچنین ژاله ایمانی؛ همسر شهید خوش لفظ،‌ راوی کتاب «وقتی مهتاب گم شد» در ارتباط تلفنی با حضار صحبت و پروانه چراغ‌نوروزی؛ همسر سردار شهید همدانی انگشتر شهید را به حمید حسام، نویسنده کتاب «خداحافظ سالار» اهدا کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها