سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
شکسپیر خود آثارش را نقد می‌کرد

در تحقیقات جدید کتابخانه بریتانیا مشخص شده که حاشیه‌‌نویسی‌های موجود در نسخ خطی کتاب‌هایی مانند «هملت» نوشته خود ویلیام شکسپیر بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ،به نقل از گاردین،گزارش: حمید رحیمی - تحقیقات جدید که کارشناسان ادبی کتابخانه بریتانیا بر روی نسخه‌های دستنویس باقی مانده از ویلیام شکسپیر، شاعر و نمایشنامه‌نویس انگلیسی انجام دادند مشخص کرده که خود شکسپیر کارهایش را نقد می‌کرده است.

در نسخه‌ دستنویس اولیه «هملت»، حاشیه‌‌‌نویسی‌هایی وجود دارد که به گفته جان کیسون، سرپرست تیم تحقیقاتی کتابخانه بریتانیا توسط خود شکسپیر نوشته شده است.کیسون متخصص آثار شکسپیر است و پیش از این کتاب‌های متعددی درباره آثار و زندگی شکسپیر نوشته است. وی می‌گوید: «در صفحات متعدد کتاب با نوشته‌های مشابهی مواجه شدم که ظاهراً خود نویسنده در هر فصل نقدهایی درباره همان فصل در حاشیه کتاب نوشته است.»

به گفته کیسون پیش از این تصور می‌شد این حاشیه‌‌‌نویسی‌ها سال‌ها پس از مرگ شکسپیر در کتاب او نوشته شده‌اند ولی در تحقیقات جوهر، مشخص شده که این نوشته‌ها متعلق به قرن شانزدهم میلادی هستند و  خود شکسپیر آنها را نوشته است.

بر اساس نتایج تحقیقات تیم کیسون که در مجله بریتیش ژورنال نیز چاپ شده، هیچ تاریخی برای حاشیه‌‌نویسی‌ها ذکر نشده و همین باعث شده بود که کارشناسان نقدهای نوشته شده را کار شخص دیگری بدانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها