سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
جریان پایتخت کتاب ایران شهرها و روستاهای ایران را کتابخوان‌تر کرده است

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین معرفی پایتخت کتاب و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با اشاره به مشارکت بیش از هزار و 400 شهر و روستا در این دو رویداد فرهنگی تاکید کرد و گفت: تاثیر انتخاب پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب منجر به کتابخوان‌تر شدن مردم ایران می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین معرفی چهارمین پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، علیرضا مختارپور، رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عصر سه‌شنبه (8 اسفندماه) در تالار وحدت برگزار شد.
 
سیدآبادی با اشاره به مشارکت 150 شهر و هزار و 300 روستا و‌ آبادی عشایری در انتخاب و معرفی پایتخت کتاب و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: کتابخوانی در شهرها و روستاها‌ی مشارکت‌کننده مانند رویدادی اجتماعی عمل می‌کند که سایر فعالیت‌های آن‌ها را نیز متأثر کرده است.
 
به گفته وی، مهم نیست چه شهرها و روستاهایی برگزیده شوند بلکه آنچه دارای اهمیت است گفت‌وگوی مدیران بخش‌های دولتی و فعالان بخش‌های غیردولتی درباره کتاب و خواندن است. آن‌ها کمک کرده‌اند تا شهرهایشان کتاب‌خوان‌تر شوند و مردم هریک از این روستاها تشویق شدند که بیشتر بخوانند.
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی ادامه داد: مدیران شهرهای مشارکت‌کننده کار گروهی انجام دادند و برای طراحی برنامه‌های کتابخوانی در روستاهایشان با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند.

این نویسنده افزود: نمی‌خواهم بگویم این تاثیرات ناشی از این دو رویداد است بلکه این دو رویداد فقط پنجره‌هایی هستند که بر این منظره‌ها گشوده شده‌اند. آنچه در این شهرها و روستاها اتفاق افتاده مجموعه‌ای از کارهای کوچک و مردمی به حساب می‌آید و آنچه باقی می‌ماند مجموعه همین کارهای کوچک است که کارهای بزرگ را شکل می‌دهد، به عبارت دیگر کار بزرگ بیشتر خواندن در سراسر ایران است.
 
سیدآبادی گفت: در سالی که گذشت به شهرها و روستاهای بسیاری سفر کردم. به شهرها و روستاهایی که در رقابت‌های پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب حضور داشتند از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق و در هر شهر و روستایی، رویدادی شوق‌برانگیز بود. برای اینکه بتوانیم امروز اینجا گردهم بیاییم و درباره کتابخوانی گفت‌وگو کنیم بسیاری تلاش کرده‌اند.

نهال پایتخت کتاب ایران به بار نشسته است
حمیده ماحوزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در ادامه این مراسم گفت: بوشهر، سال 93 با 25 برنامه در قالب 100 تفاهم‌نامه در رتبه سوم و سال 94 با 26 برنامه و 100 تفاهم‌نامه در رتبه دوم  انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایستاد. سال 95، با 32 برنامه و 200 تفاهم‌نامه و ایجاد شبکه شهرداران و بخشداران و استفاده از توان تشکل‌های غیردولتی و کارخانه‌ها و اجرای برنامه‌ها در سه سال پیاپی مفتخر به دریافت عنوان پایتخت کتاب شد.

وی افزود: طی نظرسنجی و پژوهش انجام شده در بوشهر، سرانه مطالعه در این شهر متجاوز از 60 دقیقه است و هر سال، یکی از روستاهای این استان در بین 10 روستای برتر دوستدار کتاب قرار گرفته است.
 
ماحوزی با اشاره به پیشینه فرهنگی درخشان استان بوشهر در زمینه آموزش و پرورش، چاپ و انتشار کتاب و روزنامه و پرورش نویسندگان و شعرای بنام در این استان گفت: سعی و تلاش ما در این سه سال، اجرای همه طرح‌ها و برنامه‌ها در شهرها و روستاهای استان بوده تا کتابخوانی ترویج و نهادینه شود. امروز شاهد موج کتابخوانی و مطالبه‌گری کتاب در کل استان هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: طرح پایتخت کتاب ایران از برنامه‌های بسیار ارزشمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در  دولت تدبیر و امید است که با همت وزیر محترم، دکتر صالحی و همکاران محترم در اداره کل مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی به ثمر رسیده است.

افراد و گروه‌های فعال در ترویج کتابخوانی، اهل‌قلم و پدیدآورندگان، ناشران و کتابفروشان، شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرها و روستاها، شورای شهر و روستا، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، کتابداران و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی، کتابداران و مدیران ستادهای عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم، کمیسیون ملی یونسکو، موسسه خانه‌کتاب، سازمان امور عشایری، صاحبان اصناف و صنایع و نهادهای اقتصادی در شهرهای مختلف و همچنین شوراهای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و گروه‌های داوری انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، همچنین مدیران اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرهای مختلف، اعضای مجموعه دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی، معاونت امور فرهنگی، اصحاب رسانه در برگزاری این دو رویداد مشارکت داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط