دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
ناشر برتر حوزه شعر معرفی می‌شود

جواد محقق، دبیر علمی جشنواره شعر فجر گفت: در جشنواره امسال حدود پنج‌هزار عنوان کتاب شعر بررسی شده است که در تفکیک این آمار باید بگویم که 3هزار و 800 عنوان کتاب در بخش بزرگسال، 764 عنوان کتاب در بخش کودک و نوجوان و حدود 200 عنوان کتاب در بخش درباره شعر مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب (ایبنا)، نشست خبری دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر صبح امروز (23 بهمن‌ماه) با حضور مهدی قزلی، دبیر اجرایی جایزه، جواد محقق، دبیر علمی جایزه و اصحاب رسانه در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر در ابتدای این نشست با اشاره به زمان برگزاری مراسم اختتامیه گفت: مراسم اختتامیه این دوره از جایزه شعر فجر روز یکشنبه (ششم اسفندماه) با حضور شاعران کشور و مسئولان فرهنگی در شهر تبریز، پایتخت گردشگری جهان اسلام برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در جشنواره امسال، مانند سال‌های گذشته شاهد دو بخش رقابتی و غیررقابتی در جایزه هستیم که در بخش رقابتی آثار در سه بخش شعر کودک و نوجوان، شعر بزرگسال و درباره شعر بررسی خواهد شد. همچنین محافل‌ شعر که در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم در جشنواره امسال نیز به شکل جدی برگزار خواهد و تا امروز نیز محفل زاهدان، اصفهان، کرمانشاه و تهران برگزار شده است و محفل شعرفارسی زبانان غیرایرانی نیز امروز در قم برگزار خواهد شد.

قزلی در توضیح محافل شعری اظهار کرد: همچنین قرار است که سه شب‌شعر در آخر هفته جاری در تالار محراب تهران با حضور بیش از 60 شاعر شناخته شده برگزار شود که انشالله در یکی از این مراسم‌ دکترسیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور خواهند داشت. پیش از برگزاری مراسم اختتامیه در تبریز نیز یک نشست شعرخوانی در این شهر برگزار می‌شود.
 
دبیر اجرایی دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر با اشاره به بخش‌های ویژه جشنواره امسال گفت: بخش ویژه جشنواره امسال بررسی 12 سال شعر ترکی در ایران است و قرار است که در این مراسم آثار ترکی منتشر شده در سال‌های اخیر مورد بررسی داوران این بخش قرار گیرد.

 مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در توضیح دلایل انتخاب تبریز برای اختتامیه جایزه شعر فجر گفت:‌ با توجه به انتخاب شهر تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام و طبق دستور هیئت دولت قرار بود که بخشی از برنامه‌های فرهنگی کشور در این شهر برگزار شود که هیچ‌کدام از جشنواره‌ها زیربار چنین مسئولیتی نرفتند اما ما مانند سال گذشته که این جایزه را در مشهد برگزار کردیم، مراسم اختتامیه جشنواره امسال را نیز به شهر تبریز منتقل کردیم.
 
دبیر اجرایی شعر فجر با اشاره به دیگر بخش ویژه جشنواره شعر فجر گفت: در جایزه امسال بهترین ناشر حوزه شعر را نیز به جامعه ادبی معرفی خواهیم کرد تا جامعه ادبی متوجه شود که کار ناشران حوزه شعر نیز مورد بررسی بنیاد قرار می‌گیرد.
 
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در پاسخ به خبرنگار ایبنا درباره معیارهای انتخاب ناشر برتر گفت: ما مجموعه‌ای از اطلاعات کمی و کیفی ناشران را در این بخش بررسی خواهیم کرد و بعد از این ناشر برتر سال را معرفی می‌کنیم. المان‌های بسیار زیادی برای انتخاب این بخش وجود دارد که تعداد آثار چاپ شده و کیفیت آن تنها بخشی از این المان‌هاست.
 
قزلی در توضیح دلایل برگزارنشدن بخش تاجیکستان در جشنواره امسال اظهار کرد: مسئولان فرهنگی تاجیکستان طی سفری که من به این کشور داشتم نهایت همکاری را با ما انجام دادند اما به دلیل مسائل سیاسی که کشور تاجیکستان با ایران دارد مسئولان تاجیکی اجازه حضور اهالی قلم را در ایران ندادند و به‌همین دلیل با توجه به بررسی آثار تاجیکستانی و حتی انتخاب آثار برتر، تصمیم‌ گرفتیم که به‌دلیل آماده‌نشدن شرایط حضور این افراد در ایران این بخش برگزار نشود.
 
وی در پاسخ به دلایل تفکیک نشدن بخش‌های شعر گفت: چندین سال است که براساس آیین‌نامه جلو رفته‌ایم اما این امکان وجود دارد که در سال‌های آینده تصمیم به تفکیک آثار بگیریم اما در مجموع رویکرد ما این است که شاعریت افراد بررسی شود؛ همچنین ما در کشور شاعران بسیار خوبی داریم که کتاب منتشر نکرده‌اند، به همین دلیل و به احتمال زیاد در جایزه سال آینده بخش شاعران بدون کتاب را نیز خواهیم داشت.
 
دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر همچنین با اشاره به فعالیت‌های پایگاه نقد شعر گفت: از زمان راه‌اندازی پایگاه نقد شعر حدود هزار و 800 نفر فارسی زبان در این سامانه عضو شده‌اند که کار این افراد توسط 19 منتقد مورد بررسی قرار گرفته است. براساس اعلام سردبیر سایت، افرادی که نمره بالاتر از 8 گرفته‌اند در قالب ویژه برنامه‌ای در جشنواره فجر در یک دوره سه روزه شرکت خواهند کرد و این فرصت برای آنها وجود دارد که با اساتید و منتقدان به بحث و گفت‌وگو درباره آثارشان بپردازم. جالب است که بدانید پراکندگی افراد حاضر در این پایگاه بسیار زیاد است به‌طوری که از یک روستا کوچک در بوشهر تا پایتخت کشور افرادی در این سامانه عضو هستند.
 
قزلی درباره دلایل برگزار نشدن بخش افغانستان در جایزه امسال گفت: جریان شعر فارسی در کشورهایی مانند افغانستان قوی دنبال نمی‌شود و اگر ما آثار یک‌سال گذشته آن‌ها را بررسی کنیم به عدد قابل قبولی نمی‌رسیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم که این جایزه در این بخش هر چند سال یک‌بار برگزار شود.
 
قزلی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به جوایز برگزیدگان گفت: جایزه نفر برگزیده همانند جایزه کتاب‌سال و جایزه جلال 30 سکه و جایزه تقدیری‌ها 10 سکه خواهد بود. طبیعتا اگر هر بخش دو برگزیده یا دو تقدیری داشته باشد جایزه میان افراد نصف خواهد شد.
 
در ادامه این نشست جواد محقق با اشاره به برنامه‌های بین‌المللی جشنواره شعر گفت: در سال‌های گذشته قرار بود که در جایزه جلال و جایزه شعر فجر آثار منتشرشده در افغانستان و تاجیکستان نیز بررسی شود که سال گذشته کارهای لازم در بخش افغانستان انجام شد و بخش تاجیکستان نیز به‌دلیل برخی مسائلی که در دولت تاجیکستان وجود داشت برگزار نشد. با این حال امسال در مراسم اختتامیه جشنواره فجر که در پایتخت گردشگری جهان اسلام برگزار می‌شود، به دلیل بخش ویژه جایزه شاهد حضور شاعران ترک‌زبان از کشورهای عراق، آذربایجان و ترکیه خواهیم بود.
 
دبیر علمی جشنواره شعر فجر در توضیح تعداد عناوین بررسی شده در جشنواره دوازدهم گفت: نزدیک به پنج هزار عنوان کتاب شعر در جشنواره امسال بررسی شده است که اگر بخواهم آمار دقیق به شما بدهم به عدد 4هزار و 781 کتاب می‌رسیم که به دلیل آنکه برخی از این کتاب‌ها دوجلدی و سه‌جلدی بوده‌اند ما تعداد عناوین بررسی شده را پنج هزار عنوان اعلام کردیم. در تفکیک این آمار باید بگویم که 3هزار و 800 عنوان کتاب در بخش بزرگسال، 764 عنوان کتاب در بخش کودک و نوجوان و حدود 200 عنوان کتاب در بخش درباره شعر مورد بررسی قرار گرفته است.
 
محقق در پاسخ به خبرنگار ایبنا درباره اینکه بخش بسیار زیادی از ناشران حوزه شعر نگاه اقتصادی دارند و در ازای دریافت پول کتاب چاپ می‌کنند و انتخاب اشتباه ناشر برتر می‌تواند بازار این کاسبان را حسابی گرم کند، گفت: حجم زیادی از کتاب‌های منتشر شده در سال به حوزه ادبیات اختصاص دارد که در این بین نیز بخش قابل توجهی مربوط به کتاب‌های شعر است. چاپ کتاب‌های پولی کار غیرقانونی‌ای نیست اما شاید موردپسند ما نباشد به‌هرحال این اتفاق از سال‌های دور نیز رخ می‌داده است و ما نمی‌توانیم به این دلیل ناشری را از گردونه رقابت حذف کنیم. با این حال در حال حاضر ما به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و تنها 7 و 8 گزینه پیش روی ماست.
 
محقق در پاسخ به این سوال که آیا برگزیدگان بخش بزرگسال در دو گروه شعر نو و شعر کلاسیک تقسیم‌بندی خواهند شد گفت: براساس آیین‌نامه همه آثار در یک دسته بررسی خواهند شد و تفکیک شعر نو و کلاسیک نخواهیم داشت؛ چراکه اگر به تفکیک بپردازیم در بخش شعر نو و کلاسیک نیز شاخه‌های متعددی وجود دارد که باید آن شاخه‌ها نیز بررسی شود از طرفی اکثر کتاب‌های منتشر شده شامل فعالیت‌های شاعر در قالب‌های متفاوت است که اگر ما چنین نگاهی داشته باشیم کار برای انتخاب بسیار سخت می‌شود.
 
وی ادامه داد: البته این مشکل تنها به شعر بزرگسال خلاصه نمی‌شود و ما در بخش کودک و نوجوان نیز چنین مشکلی داریم؛ چراکه آن بخش نیز می‌تواند به شعر خردسال، شعر کودک و شعر نوجوان تقسیم‌بندی شود.
 
محقق در پایان با اشاره به نحوه داوری جوایز گفت: بعد از بررسی‌های انجام شده در هیئت علمی و با رأی‌گیری سه داور برای هر بخش انتخاب شده‌اند که این داوران بعد از غربالگری اولیه 5 تا 7 اثر را به‌عنوان نامزدهای هر بخش معرفی می‌کنند؛ بعد از این مرحله دبیر جشنواره و یک عضو از هیئت علمی به بخش داوری اضافه خواهند شد تا داوری نهایی انجام شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    تیتر رو هم نگاهی کنید بد نیست :)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط