سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲
فرهنگ نباید اسیر اقتصاد باشد

محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه چهارمین دوره «کارگاه خلق کتاب تصویری دستان» با اشاره به تاثیر تصویر در حوزه نشر بر تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی بر برگزاری نمایشگاه‌های مشترک با کشور‌های همسو در زمینه فرهنگی در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آئین اختتامیه چهارمین دوره «کارگاه خلق کتاب تصویری دستان» بعدازظهر امروز سه‌شنبه (17 بهمن‌ماه) با حضور محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرمسعود شهرام‌نیا؛ مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، کوروش قریب‌پور؛ مدیرعامل انجمن تصویرگران در تالار عاشوری موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برگزار شد.
 
جوادی با اشاره به ضعف فرهنگ کتابخوانی در کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه نشر گفت: زمانی به تقویت فرهنگ کتابخوانی توجه کرده‌ایم که چندان پاسخ نمی‌دهد، علاوه‌بر این به پرداختن یارانه و تسهیلات اقدام می‌کنیم که تاثیر آن چندان ملموس نیست؛ به‌عبارت دیگر این تسهیلات برای نسلی ارائه می‌شود که چندان کتابخوان نیستند و از دوران کودکی و نوجوانی عادت به کتابخوانی ندارند.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برای تقویت فرهنگ کتابخوانی بهتر است سرمایه‌گذاری را برای تربیت نسل کتابخوان معطوف کنیم. ازجمله این موارد سرمایه‌گذاری در حوزه کتاب‌های تصویری‌ است چراکه ذائقه و حیطه آشنایی نسل جوان فضای تصویری است. سرمایه‌گذاری در این حوزه به تقویت صنعت‌نشر نیز کمک می‌کند و به‌نظر می‌رسد که این توجه در راستای سیاست‌های اصلی توسعه فرهنگی به حساب می‌آید.
 
این عضو مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تصویرگری فقط محدود به کتاب‌های کودک و نوجوان نمی‌شود بلکه بزرگسالان نیز از این جذابیت‌ها استفاده می‌کند. تصویرگری  شامل حوزه کتاب‌های فلسفی نی می‌شود. تصویرگری به ارتقاء اندیشه و تقویت مضامین عمیق کمک می‌‌کند.
 
جوادی با اشاره به کمبود ویترین به‌عنوان یکی از نقاط ضعف حوزه نشر بیان کرد: یکی از چالش‌های فقر مطالعه کمبود ویترین کتاب در روستاها و شهرهای کوچک است. فرهنگ نباید اسیر اقتصاد باشد به‌عبارت دیگر نباید در حوزه فرهنگ فقط به ملاحظات اقتصادی توجه کنیم هرچند که توجه به مسائل اقتصادی ضروری است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش دارد تا از ظرفیت‌هایی که دولت در حال ایجاد آن‌هاست استفاده کند، برای ارائه تسهیلات اشتغال با رویکرد فرهنگی. پیش از این نسبت به این موضوع کم‌توجهی شده است.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای همکاری‌های مشترک در زمینه تصویرگری کتاب گفت: می‌توان با برنامه‌ریزی بازارهای منطقه‌ای که همسویی فرهنگی با آن‌ها داریم می‌توان به وسعت بازارهای فرهنگی توجه داشت. به‌عنوان مثال با‌توجه به وجود دبیرخانه دائمی اکو در ایران می‌توان برای برگزاری نمایشگاه کتاب‌های تصویری در کشورهایی مانند ترکیه برنامه‌ریزی کرد. تصویر راحت‌تر از زبان در ایجاد تعامل موثر است.  بخشی از گرنت را نیز می‌توان به کتاب‌های تصویری اختصاص داد.

تصیور‌گران برتر راهی بلونیا می‌شوند
شهرام‌نیا در ادامه این آئین با اشاره به ایده برگزاری کارگاه تصویرگری کتاب گفت: تصویرگران و نویسندگان در این طرح مشارکت دارند تا آثار تصویری مناسب و قابل چاپ تولید شود. از ویژگی‌های این کارگاه رویکرد آموزشی است و امیدوارم که این رویداد تداوم داشته باشد.
 
مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی با اشاره به ظرفیت قابل توجه این کارگاه ادامه داد: تلاش داریم تا در فضای نمایشگاه‌های خارجی که حضور پیدا می‌کنیم پیام‌آور صنعت نشر کشور هستیم و گلچینی از کتاب‌های کشورمان که مناسب فرهنگ کشور میزبان است را ارائه می‌کنیم. احساس می‌شود که در جریان این انتقال پیام یکی از حوزه‌هایی که حرف جدی برای مطرح‌کردن دارد و کمتر به آن توجه شده کتاب‌های مصور هنرمندان ایرانی است. به‌عبارت دیگر تصویرگران ایران حضور پررنگ در نمایشگاه‌‌های بین‌المللی ندارند و به‌دلیل مشکلات مالی حضور در عرصه جهانی محدود است.
 
شهرام‌نیا با اشاره به ظرفیت بالای نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب برای معرفی آثار هنرمندان تصویرگر ایرانی ادامه داد: تعدادی از تصویرگران ایرانی موفق شدند تا آرام آرام آثار خود را در دنیا عرضه و بفروشند و نقش صدور فرهنگ ایران را ایفا کنند.
 
این مقام مسئول افزود: موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی به ‌حمایت از تصویرگران ادامه می‌دهد و براساس توافق با انجمن تصویرگران مقرر شد تا جایزه نفرات برگزیده این کارگاه باتوجه به رابطه خوب ایران با بخش فرهنگی سفارت ایتالیا حضور در نمایشگاه بلونیا به‌عنوان نمایشگاه تخصصی حوزه کودک و نوجوان باشد. آمادگی داریم تا آثار هنرمندان تصویرگر که با موضوع خاص مانند منطقه جغرافیایی یا زبان تولید شده حمایت کنیم.

درپایان این مراسم،‌ هیات داوران چهارمین کارگاه خلق کتاب تصویری دستان، نتایج را به شرح زیر اعلام می‌دارند:

1ـ حمایت از سفر بازدید از نمایشگاه کتاب بلونیا 2018 برای کتاب کوکو، اثر آقای حسن اسماعیلی طاهری و به تصویرگری خانم پریا لرستانی
2ـ کمک هزینه حضور در نمایشگاه کتاب مسکو یا یک نمایشگاه کتاب همتراز دیگر، برای کتاب زیر سایه مادربزرگ اثر خانم افسانه صانعی
3ـ جایزه نقدی خانم زهرا شاهی برای کتاب جعبه قرمز
4ـ خانم مهشید راقمی برای کتاب منو، رویاهای کوچک یاقوتی
5ـ خانم مریا یزدانی برای کتاب مانو، رویاهای کوچک یاقوتی
6ـ آقای مجید صابری‌نژاد برای کتاب خرس و بچه
7ـ خانم فرزانه رحمانی برای کتاب جعبه خیال
8ـ خانم سعیده احمدی برای کتاب جعبه خیال
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها