شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
بازی بزرگان در زمین بچه‌ها

بعد از پایان طرح «پائیز کتاب» مجموعه 12 جلدی «قصه‌های کوچک برای بچه‌های کوچک» اثر شکوه قاسم‌نیا پرفروش‌ترین اثر تالیفی حوزه کودک و نوجوان شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بعد از پایان یافتن طرح پاییزه کتاب رقابت سختی بین فروش کتاب‌های تالیفی در حوزه کودک و نوجوان ایجاد شد و در مجموع کتاب‌های تالیفی در حوزه کودک فروش بسیار بیشتری از کتاب‌های تالیفی در حوزه نوجوان داشتند به طوری که مجموعه 12 جلدی «قصه‌های کوچک برای بچه‌های کوچک» اثر شکوه قاسم‌نیا از نشر قدیانی توانست با فروش 291 نسخه در رقابت با سایر آثار در صدر پرفروش‌ها قرار گیرد.
 
این درحالی است که مجموعه 12 جلدی «می‌می‌نی» اثر ناصر کشاورز پرفروش‌ترین کتاب‌ تالیفی طرح تابستانه کتاب نیز شد و بعد از آن «تن‌تن و سندباد» اثر محمد میرکیانی و «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب؛ قصه‌های برگزیده‌ از گلستان و ملستان» اثر مهدی آذریزدی در رتبه‌های هفتم و هشتم قرار گرفتند.
 
بر این اساس در بخش آثار تالیفی کودک و نوجوان، مجموعه 12 جلدی «قصه‌های کوچک برای بچه‌های کوچک» اثر شکوه قاسم‌نیا از نشر قدیانی، در صدر پرفروش‌ها قرار گرفت. این کتاب شامل یک مجموعه 12 جلدی است که در یک مجلد قرار گرفته و دربردارنده 64 قصه شامل داستان‌های کوتاه و تخیلی و داستان‌هایی از حیوانات برای کودکان گروه سنی «الف و ب» است که با تصویرگری غلامعلی مکتبی در قالب 384 صفحه در سال 1394 منتشر شده است.
 
شکوه قاسم‌نیا (زاده ۱۳۳۴ در تهران) شاعر و نویسنده اهل ایران است. قاسم‌نیا یکی از نویسندگان مطرح در حوزۀ ادبیات کودکان و نوجوانان است و تاکنون نزدیک به ۴۰۰ ترانه و داستان برای کودکان سروده است. قاسم‌نیا فعالیت ادبی خود برای کودکان و نوجوانان را از سال 1359 و با مجله کیهان بچه ها آغاز کرد. به گفته خودش انتشار مجله گلک در سال 1369 بهانه ای شد برای تمرکز او بر شعر خردسال و نخستین مجموعه شعرش با عنوان «ماه و ماهی» توسط انتشارات قدیانی منتشر شد. از او بیش از 150 عنوان کتاب در زمینه ادبیات کودک و نوجوان منتشر شده است. قاسم‌نیا بیشتر برای گروه‌ سنی‌ خردسالان می‌نویسد. او از آن دسته شاعران و نویسندگانی است که کتاب‌هایش را هم کودکان می‌پسندند و هم والدینشان. آثاری که توانسته است مهم‌ترین جوایز ادبی حوزه کودک و نوجوان را برای او به ارمغان بیاورد.


 
آموزش ارزش‌های انسانی به کودکان در مجموعه «می‌می‌نی»
مجموعه «می‌می‌نی» اثر ناصر کشاورز از نشر افق توانست دومین رتبه را در پرفروش‌ترین آثار تالیفی کودک داشته باشد. بر این اساس «می‌می‌نی حالا تمیزترینی» با 281 نسخه، «می‌می‌نی چه دوست نازنینی» با 278 نسخه، «پنیر داداش ماسته حرف می‌می‌نی راسته» با 268 نسخه، «می‌می‌نی یه عالمه شیرینی» با 260 نسخه، «می‌می‌نی تو مهدکودک دوسته با فیل و اردک» با 259 نسخه، «می‌می‌نی دیگه بیکاره دوست و رفیق نداره» با 258 نسخه، «می‌می‌نی: تولد و مهمونی» 178، «می‌می‌نی: الهی بد نبینی» 176 نسخه و «می‌می‌نی پشت پرده یه سکه پیدا کرده» 166 نسخه درخت و برگ و ریشه می‌می‌نی پیدا نمی‌شه» با 153 نسخه قرار دارند.
 
کتاب‌های «می‌می‌نی چه دوست نازنینی» و «می‌می‌نی حالا تمیزترینی»، «می‌می‌نی تو مهدکودک دوسته با فیل و اردک»، «پنير داداش ماسته حرف مي مي ني راسته»، «می‌می‌نی یه عالمه شیرینی»، «می‌می‌نی دیگه بیکاره دوست و رفیق نداره» از مجموعه دوازده جلدی  «می‌می‌نی» نوشته ناصر کشاورز تا به حال مجموعا چند صدهزار نسخه فروش رفته است. نویسنده در  این کتاب‌ها به کودکان مفاهیم و ارزش‌های انسانی مانند امانت‌داری، پاکیزگی، مهربانی را یاد می‌دهد. این مجموعه شامل قصه‌هایی است که به صورت شعر است و درباره بچه میمون بازیگوشی است که داستان‌های زیبایی را بیان می‌کند. در هر کتاب رفتار خاصی از «می‌می نی» سر می زند و یا حادثه‌ای برای او پیش می‌آید که در نهایت نکته مفیدی را به او یاد می‌دهد.
 
ناصر کشاورز در سال 1341 در تهران متولد شد و فعالیت در ادبیات، به ویژه در بخش شعر کودک و نوجوان را از سال 1361 با همکاری با کیهان بچه‌ها آغاز کرد. کشاورز به ‌عنوان یکی از شاعران نوگرا و صاحب سبک در شعر کودک و نوجوان شناخته شده است. اولین شعر وی در سال 1365 با عنوان «من و مرغابی‌ها» منتشر شد. کشاورز از پرجایزه‌ترین شاعران کودک است. نشان «ماه طلایی» از جشنواره بزرگ ادبیات کودک و نوجوان به عنوان یکی از شاعران برگزیده 20 سال اخیر، جایزه «مداد کوتاه» و جایزه «مجله سلام بچه‌ها» از جمله این جوایز است. وی انتشار بیش از 160 عنوان کتاب در حوزه ادبیات کودکان را در کارنامه‌اش دارد که از آن جمله می‌توان به آثاری مانند «تلخ و شیرین»، «از این طرف لطفا فقط هیس»، «پاتک به لحظه‌‌ها»، «گرگ و میش» و «کلیله و دمنه» اشاره کرد.


 
چند نسل با آذریزدی و کتاب‌هایش
مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نوشته مهدی آذریزدی از نشر امیرکبیر نیز سومین رتبه در پرفروش‌ترین آثار تالیفی کودک و نوجوان را کسب کرد. بر این اساس به ترتیب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از آثار شیخ عطار» با 192 نسخه، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از گلستان و ملستان» با 192 نسخه، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از مرزبان‌نامه» با 178 نسخه، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از مثنوی مولوی» با 175نسخه، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از قصه‌های قرآن» با 166نسخه، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از سندبادنامه و قابوسنامه» با 158 نسخه، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از کلیله و دمنه» با 155 نسخه، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های چهارده معصوم (ع)» با 155 نسخه قرار دارند.
 
مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه های خوب» شامل هشت جلد: «قصه‌های کلیله و دمنه»، «قصه‌های مرزبان نامه»، «قصه‌های سندباد نامه و قابوس نامه»، «قصه های مثنوی مولوی»، «قصه‌های قرآن»، «قصه‌های شیخ عطار»، «قصه‌های گلستان و ملستان» و «قصه‌های چهارده معصوم (ع)» است که مهدی آذر یزدی با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با متون کهن بازنویسی کرده است تا فاصله زبانی میان متون کلاسیک و نسل جدید از میان بردارد و در هر جلد متونی از آثار مختلف ادبیات کهن را انتخاب کرده است. آذریزدی نخستین نویسنده‌ای است که در ایران به فکر نوشتن داستان برای کودکان و نوجوانان افتاد. به همین دلیل است که عنوان «پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران» را به او داده‌اند. آذریزدی برای این اثر در سال ۱۳۴۲ (۱۹۶۷ میلادی) برنده جایزه یونسکو شد و در سال ۱۳۴۵ جایزه سلطنتی کتاب سال را از آن خود کرد. برخی از کتاب‌های این مجموعه از سوی شورای کتاب کودک به عنوان کتاب برگزیده سال پذیرفته شده‌اند. این اثر به زبان اسپانیایی، ارمنی، چینی و روسی ترجمه شده است. این مجموعه تاکنون بیش از 60 بار تجدید چاپ شده است.
 
مهدی آذریزدی نویسنده معروف داستان‌های کودکان در سال ۱۳۰۱ در خرمشاه حومه یزد متولد شد. در ۱۳۲۲ به تهران آمد و مقیم تهران گردید . تحصیلات او بیشتر در حوزه‌های علمی و دینی قدیم انجام شده است. قبل از آنکه به کار نگارش داستان‌های کودکان به پردازد، به مشاغل گوناگون و از جمله عکاسی و کتاب‌فروشی اشتغال داشته است. وی از سال ۱۳۳۶ با توجه به زمینه و مطالعات وسیع قبلی‌اش شروع به نوشتن داستان‌های گوناگون برای کودکان کرد.
 
داستان مقابله تن‌تن با سندباد
کتاب «تن تن و سندباد» نوشته محمد میرکیانی از انتشارات قدیانی نیز با 163 نسخه جزء پرفروش‌ترین آثار تالیفی حوزه کودک و نوجوان است. «تن‌تن و سندباد» اثر محمد میرکیانی از آثار قابل دفاع در حوزه کودکان و نوجوانان است که بیش از بیست‌وپنج سال پیش نوشته شده است. این قصه روایت گروهی از قهرمان‌های داستان‌های غربی به رهبری تن‌تن - چهره معروف داستان‌های غربی – است. در این داستان قهرمان‌های مشرق زمین به رهبری سندباد به مقابله با آن‌ها می‌روند و درنهایت سندباد و یارانش موفق می‌شوند تا آنها را شکست دهند. این کتاب، داستان تقابل افسانه‌های کهن مشرق زمین و داستان های خیالی غرب با زبانی استعاری و در قالب واقع‌گرایانه است. میرکیانی تلاش کرده است حقیقتی تاریخی را در قالب یک داستان خیالی برای نوجوانان بازگو کند. داستان تهاجم تکراری غرب بر سرزمین‌های شرقی و استعماری که بر کشورهای آسیایی و آفریقایی گذشته است، این بار در شکلی جدید و با هدف سیطره بر فرهنگ و اندیشه در تن‌تن و سندباد روایت می‌شود.
 
محمد ميركيانی، نويسنده كودک و نوجوان، در سال 1337 در تهران متولد شد. وی نزديك به سه دهه است كه براي كودكان و نوجوانان مي‌نويسد. به قلم میرکیانی تاکنون بيش از 60 عنوان كتاب برای كودكان و نوجوانان منتشر شده است و مجموع قصه‌هاي چاپ شده‌اش براي همه گروه‌هاي سني در قالب‌هاي داستان كوتاه، بلند و رمان، نزديك به پانصد عنوان مي‌رسد. ميركياني برنده كتاب سال نوجوان در 1365 و دیگر جشنواره‌هاي ديگر داخلي است و از نويسندگان برگزيده بيست سال ادبيات كودكان توسط انجمن نويسندگان كودك و نوجوان به شمار می‌آید. از جمله آثار او می‌توان به مجموعه پنج جلدی «قصه ما همين بود»، مجموعه سه جلدی «روزي بود و روزي نبود»، مجموعه پنج جلدی «قصه ما مثل شد» و مجموعه دو جلدی «قصه‌هاي شب چله» اشاره کرد.

طرح «پائيزه كتاب» از دوم آذر ماه همزمان با روز كتابگردی در كتابفروشی‌های عضو طرح آغاز و تا ۲۲ آذرماه در مراكز استان‌ها و دوم دی در شهرستان‌ها اجرا شد. طرح «پائيزه كتاب» با شعار «هر ورقش دفتريست...» بعد از طرح‌های «كتابفروشی به وسعت ايران»، «عيدانه كتاب»، «تابستانه كتاب» و «پائيزه كتاب» هفتمين گام برای توجه به اعطای يارانه كتاب از طريق كتابفروشی‌ها بود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها