چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
پروانه ناشران متخلف باطل می‌شود

محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان ضمن تشریح برنامه‌های کارگروه مقابله با تکثیر و عرضه غیرقانونی آثار پدیدآورندگان و مولفان بر لزوم مشارکت نهاد‌های مختلف در حوزه فرهنگ تاکید کرد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری صیانت از حقوق ناشران و مترجمان با حضور محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان و سخنگوی کارگروه مقابله با تکثیر و عرضه غیرقانونی آثار پدیدآورندگان و مولفان پیش‌ازظهر امروز چهارشنبه (22 آذرماه) در محل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.
 
آموزگار درباره عملکرد کارگروه مقابله با تکثیر و عرضه غیرقانونی آثار پدیدآورندگان و مولفان گفت: کارگروه با حضور نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تشکیل شد و به مرور نمایندگانی از نیروی انتظامی و همچنین مرکز فناوری و رسانه‌های دیجیتال به این کارگروه اضافه شدند. کارگروه 12دیماه سال 95 تشکیل و در مجموع 22 جلسه فقط در محل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تشکیل شده است.
 
به گفته این مسئول،  از افرادی که می‌توانند در تقویت این کارگروه موثر باشند دعوت به عمل آمد اما سرعت این جمع برای دستیابی یه اهداف مطلوب نیست. به نتایج فعالیت‌های کارگروه خوشبین هستم. نوع فعالیت این کارگروه حرکت جدیدی است.

تخفیف‌های 50 درصدی در حال افزایش است 
آموزگار افزود: کارگروه در حوزه کتاب کاغذی که بحث کپی غیرقانونی از این بخش آغاز شد برنامه‌ریزی کرده است. تخفیف‌های 50درصدی که به‌طور غیرقانونی در نمایشگاه‌های خیابانی و حتی نمایشگاه‌های استانی اعمال شده و در حال توسعه است، از سوی کارگروه پیگیری می‌شود. این موضوع از سوی برخی مولفان و حتی ناشران با طرح شکایت دنبال شده که البته نتایجی را به دنبال نداشته است؛  اما برخی از همکاران نیز موفق شدند با صرف زمان و تحمل مشکلات پیگیری‌های قضایی نتیجه حاصل کنند. 
 
سخنگوی کارگروه مقابله با تکثیر و عرضه غیرقانونی آثار پدیدآورندگان و مولفان با بیان این مطلب که کارگروه تسهیلاتی را برای پیگیری این موضوعات درنظر گرفته به تشکیل یک پرونده در دادسرای هنر و رسانه و تکمیل و ارایه سه پرونده دیگر اشاره کرد. انجام مذاکراتی درباره بارگذاری نسخه‌های پی‌.دی.اف در فضای مجازی نیز از دیگر موضوعاتی بود که آموزگار به آن پرداخت.
 
به گفته این مقام مسئول نسخه‌های پی.دی.اف با شمارگان دور از انتظار در فضای مجازی به گفته متولیان برخی سایت‌های اینترنتی از سوی مخاطبان دانلود می‌شوند.
 
آموزگار ادامه داد: برای پیگیری دانلود غیرقانونی کتاب با مسئولان فروشگاه الکترونیکی فیدیبو و همچنین مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال مذاکراتی انجام شده است. پیگیری‌ها برای رفع انتشار غیرقانونی کتاب در فضای مجازی عیان‌تر است و پیگیری در قالب گسترده‌تر انجام می‌شود.

 شهرداری  پای کار آمد!
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ادامه با اشاره به کتابگردی برخی از اعضای شورای شهر تهران همزمان با بیست‌وپنجمین هفته کتاب جمهوری اسلامی درباره نتایج این کتابگردی گفت: در جریان این بازدید مسایل و مشکلات کتابفروشان مطرح شد و شهرداری مناطق 11 و 6 از نزدیک با این مشکلات آشنا شدند. مسائلی مانند توقف اتوبوس روبروی کتابفروشی‌ها، آلودگی صوتی دادزن‌ها و سدمعبر دستفروشان کتاب در این بازدید مطرح شد. تاکید دارم که رفع مشکل سدمعبر کتابفروشان از وظایف شهرداری است و اتحادیه تنها اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام می‌کنم. البته برخورد فعالی از سوی شهرداری مشاهده نمی‌شود و گسترش لجام‌گسیخته کتابفروشان را شاهد هستیم.  در نتیجه مسئولان شهرداری مناطق 6 و 11 برای پیگیری این مسایل اعلام آمادگی کردند.
 
آموزگار با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با سردار ساجدی‌نیا، فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران و سردار رحیمی، فرمانده فعلی نیروی انتظامی تهران از مشارکت این نهاد در پیگیری مسایل کتابفروشان تاکید کرد.
 
سخنگوی کارگروه مقابله با تکثیر و عرضه غیرقانونی آثار پدیدآورندگان و مولفان در ادامه با اشاره به لغو مجوز ناشری که در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به چاپ غیرقانونی کتاب یک مترجم اقدام کرده بود تاکید کرد: این اقدام که در موارد مشابه تداوم خواهد داشت، نشان از وجود اراده برای از بین رفتن پدیده نامبارک چاپ غیرقانونی کتاب دارد و متولیان نشر را امیدوار کرده است.
 
آموزگار درباره وجود تمایل برخی ناشران برای عرضه کتاب‌هایشان از سوی دستفروشان تاکید کرد: این موضوع را به‌طور کل رد می‌کنم.

 قانون مولفان و مصنفان از تخلف پیشگیری نمی‌کند
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان درباره خلأ‌های قانونی در حوزه نشر گفت: بزرگترین نقص قانون مولفان و مصنفان نادیده گرفتن موضوع فرهنگسازی است. به‌عبارت دیگر جامعه قبح این موضوع را پذیرفته است.
 
آموزگار همچنین درباره پیوستن ایران به کنوانسیون برن ادامه داد: برای اینکه ایران به این کنوانسیون پیوندد نیازمند اجماع ملی هستیم و از سوی دیگر به نظر می‌رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری همایش‌های متعدد درباره حقوق مالکیت فکری به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد. معتقدم که شأن کنوانسیون برن را به برخورد اخلاقی تقلیل داده‌ایم به عبارت دیگر درباره این کنوانسیون فقط به این موضوع بسنده می‌کنیم که آیا ترجمه و چاپ کتاب خارجی خوب است یا بد. این در حالی است که باید درباره مزایای پیوستن ایران نیز توجه و نگاه عملیاتی داشته باشیم.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به نوسانات قیمت کاغذ با تاکید بر این که مخالفتی با افزایش توان داخلی برای تولید کاغذ نداریم گفت: باید توجه داشت که میزان تولید کاغذ در کشور فقط 20درصد نیاز را برطرف می‌کند و البته از کیفیت قابل توجهی برخوردار نیست و بارها بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که برای افزایش کیفیت کاغذ داخلی باید به فکر افزایش ماشین‌آلات تولیدی باشیم.

 نگاه درازمدت به فرهنگ وجود ندارد
آموزگار ادامه داد: در رسانه‌ها اینگونه مطرح شد که کاغذ به‌عنوان کالای ضروری مشمول ارز مبادلاتی نیست علاوه بر این سودجویی و التهابات بازار موجب افزایش قیمت کاغذ شده است. دوم آذرماه کرباسیان، وزیر اقتصاد با سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست مشترک برگزار کرد و با هماهنگی این دو وزیر تا 4 آذر قرار شد موضوع کاغذ مطرح شود در نتیجه این نشست در حیطه کاغذ افزایش پیدا نمی‌کند و واردکنندگان می‌توانند از ارز مبادلاتی استفاده کنند. با این تصمیم التهاب بازار متوقف شد. با تمام این تفاسیر معتقدیم که نگاه درازمدت به فرهنگ وجود ندارد و نباید به بهانه استفاده بخش‌های دیگر از کاغذ، حقوق فرهنگ را مخدوش کنیم. پیگیر مطالبات برای استفاده از ارز مبادلاتی و افزایش نیافتن تعرفه هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها