سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳
نقد سفارشی اصالت کتاب را از بین می‌برد

محسن جوادی، در آئین اختتامییه شانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه با اشاره به نقش رسانه‌ها در ارتقا جایگاه کتاب بر لزوم توحه خبرنگاران به نقد کتاب تاکید کرد.

به‌ گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آئین اختتامیه شانزدهیمن دوره جشنواره کتاب و رسانه بعد از ظهر امروز سه‌شنبه( 23 آبان‌ماه) با حضور محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجواد حق‌شناس؛ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، مجید غلامی جلیسه؛ مدیر عامل موسسه خانه کتاب و دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب  و افشین داورپناه معاون فرهنگی موسسه خانه کتاب در کتابسرای موسسه خانه کتاب برگزار شد.
 
جوادی، با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها نقش روایت‌گری دارند و رسانه‌های گوناگون ازجمله دیداری، شنیداری و مکتوب مواردی که از آن‌ها غفلت داریم را به چشم ما می‌آورند و انگیزه ما را تقویت می‌کنند. گاهی کتاب‌ها از دید ما دورند و ما آن‌ها را نمی‌بینیم و غافلیم در حالی‌که ضروری و لازم‌اند.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هرچه این روایت‌گری رسانه‌ها هنرمندانه‌تر باشد نشر بیشتر رونق می‌گیرد؛ بنابراین رسانه‌ها در این راستا نقش بسزایی دارند. گاهی به‌نظر می‌رسد که کتاب بدیعی نیست که معرفی کنیم در حالی‌که تلاش و جستجوگری خبرنگاران حوزه کتاب می‌تواند مطالب بدیع را کشف و معرفی کنند.
 
جوادی از مشارکت خبرنگاران در شانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه تشکر و ابراز امیدواری کرد باوجود مشکلات متعدد در حوزه نشر، با تلاش‌های صورت‌گرفته در دوره پیشین این مشکلات در ایام پیش‌رو گام‌های خوبی در این مسیر برداشته شود.
 
این مسئول فرهنگی در ادامه با تاکید بر اهمیت نقد کتاب گفت: به‌نظر می‌رسد که از مهم‌ترین وظایف رسانه در حوزه کتاب نقد کتاب است. رسانه می‌تواند نقش مثبتی در شکل‌دهی جریان نقد کتاب داشته باشد؛ البته نقد با تخریب متفاوت است؛ به‌عبارت دیگر تخریب، زمینه نقد را از بین می‌برد. نقد وضع کتاب را بهبود می‌بخشد و موجب افزایش مخاطب می‌شود. معتقدم نقد و تمجید را نباید با پول مربوط دانست بلکه باید به‌طور حرفه‌ای نقد کتاب را انجام داد.
 
جوادی در ادامه با بیان این مطلب که نقد و تمجید سفارشی اصالت کتاب را از بین می‌برد ادامه داد: گاهی رسانه‌های حوزه کتاب فقط به‌خود کتاب و معرفی آن توجه می‌کنند در حالیکه تولید کتاب فرایند پیچیده‌ای دارد به‌عبارت دیگر به‌نظر می‌رسد باید به جریان چاپ و زمینه تهیه کتاب همچنین توزیع توجه شود. چشم‌انتظار راهنمایی، نقد و ارایه برنامه همکاران برای رفع مشکلات حوزه نشر هستم. معتقدم باید در این مسیر گام‌به‌گام حرکت کرد. به‌عبارت دیگر برای رفع مشکلات حوزه نشر با آرمانگرایی نگاه نمی‌کنم.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها