پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
«زندگی سیاسی حسین مکی» در ویترین تازه‌های موسسه مطالعات تاریخ معاصر

«زندگی سیاسی حسین مکی»، جلد ششم «نفت و قتل کنسول آمریکا در تهران»، «یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار» کتاب‌های جدید موسسه مطالعات تاریخ معاصر است که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با کتاب‌های جدید «زندگی سیاسی حسین مکی»، جلد ششم «نفت و قتل کنسول آمریکا در تهران»، «یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار، تحولات نیم قرن اخیر تاریخ معاصر ایران از نگاه عمید نوری» در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارد.

کتاب «زندگی سیاسی حسین مکی» از سوی امیر مکی گردآوری شده است. در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «بی‌تردید اگر او تکیه به ملت داشت، مردم به حمایت از او برمی‌خواستند و مانع از برکناری و تبعیدش می‌شدند. به واسطه همان خصوصیات ویژه ناپسند، مردم جشن گرفتند و ابراز شادمانی کردند، زیرا احساس کردند پس از قریب بیست سال فرصتی یافته‌اند تا در فضای پاک آزادی نفس بکشند.

در صورتی که با کمال تاسف کشورشان به اشغال اجانب درآمده بود. وقتی رئیس دولت خبر استعفا و در واقع برکناری پهلوی را در مجلس اعلام کرد، نه تنها یک نفر ابراز تاسف نکرد و به حمایت از او برنخواست، بلکه عده‌ای از نمایندگان؛ همان نمایندگانی که به دست عمال رضاشاه سر از صندوق‌های قلابی آرا درآورده و به فرمان او کرسی‌های پارلمان را نصب نموده بودند، در بدگویی و اعتراض نسبت به وی بر یکدیگرند، سبقت گرفتند.»

کتاب «نفت و قتل قنسول آمریکا در تهران» تالیف محمدقلی مجد ترجمه مصطفی امیری است که در معرفی آن آمده است: «اثر معجزه‌سای نفت تقریبا مجانی ایران در پیروزی انگلستان در جنگ جهانی اول و تامین بخشی عمده بودجه آن کشور باعث شد دولت استعمارگر انگلستان برای حفظ این ثروت بادآورده به هر اقدامی مبادرت ورزد. با دعوت دولت ایران از میسون مالی آمریکا به سرپرستی آرتور میلسپو و نیز مذاکره با کمپانی‌های استاندارد اویل و سینکلر برای عقد قرارداد نفتی در مناطق شمالی ایران این‌طور القا شد که نفوذ انگلستان در ایران کاهش یافته و دولت ایران در صدد باز کردن پای قدرت سوم به کشور است.

کتاب «یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار، تحولات نیم قرن اخیر تاریخ معاصر ایران از نگاه عمید نوری» در جلد ششم به کوشش موسی حقانی نیز به چاپ رسیده است. این اثر به تحولات سیاسی و اجتماعی دوره پهلوی نخست و دوم پرداخته است. ابوالحسن عمیدی نوری در 1282ش در تهران متولد شد و تحصیلات خود را در رشته حقوق دنبال کرد. وی در کنار توجه به روزنامه‌نگاری به کار در حوزه حقوق نیز پرداخت و در عین حال با برخی از چهره‌های سرشناس سیاسی در دو دوره پهلوی نخست و دوم ارتباط برقرار کرد. یکی از ویژگی‌های خاطرات عمیدی نوری، برخورداری از عکس‌های بسیاری است که در کتاب گنجانده شده است. 

در بخشی از متن کتاب با اشاره به غصب املاک از سوی رضاشاه آمده است: «... فامیلی به نام حاتمی از مالکین کلاردشت مازندران وجود دارد که رضاشاه در مقام غصب املاک آنها بود. آن فامیل نیز مثل فامیل‌های دیگر مازندارن به مقاومت پرداخته بودند و شاه دستور داده بود همه آن خانواده از جمله خانواده فقیه و حاتمی و یزدانی را به جنوب تبعید کنند و کلیه بستگان آنها را هم از دستگاه دولت اخراج کنند.»

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 14 اردیبهشت در مصلی تهران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها