چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
مهدی محقق: زنانی مانند نوش‌آفرین انصاری باید در جامعه ما الگو باشند

مهدی محقق در شب نوش‌آفرین انصاری گفت: در طول تاریخ زنان همیشه برتری داشته‌اند، اما ما زن‌ها را در خانه می‌گذاریم تا مانند نبات برویند و نمی‌دانیم آنها این صلاحیت را دارند تا به مدارج بالای علمی برسند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) شب نوش آفرین انصاری با حضور مهدی محقق، ژاله آموزگار، بهاءالدین خرمشاهی، کامران فانی، فریبا افکاری، هوشنگ مرادی کرمانی، ایران گرگین و علی دهباشی ساعت ۱۷ روز سه‌شنبه ۹ خرداد 1396 با همت مجله بخارا در محل کانون زبان فارسی برگزار ‌شد.
 
مهدی محقق در این مراسم به بیان پیشینه‌ای از زندگی مشترکش با نوش‌آفرین انصاری پرداخت و گفت: خانواده ما گرم و پرنشاط است. 54 سال زندگی مشترکی که با نوش‌آفرین انصاری داشتم توام با رضایت و خوشی و پیشرفت علم، دانش و فرهنگ بوده است.
 
وی افزود: این درحالی‌بود که ما از دو خانواده کاملا متفاوت بودیم. خانواده نوش‌آفرین از زمان فتحعلی‌شاه خانواده‌ای دیپلمات بودند اما من از خانواده‌ای روحانی بودم. تحصیلات من از ابتدا در حوزه طلبگی بود اما خانم انصاری اصلا در ایران درس نخوانده است و همیشه در کشورهای دیگر بوده است.
 
به گفته این نویسنده و پژوهشگر، رشته‌ای که در میان این زوج خوشبخت مشترک بوده علاقه به فرهنگ ایرانی اسلامی و ادبیات فارسی بوده است که هیچ وقت از خانواده آنها جدا نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به عزم و اراده نوش‌آفرین انصاری در تحصیل و کسب علم و دانش اشاره کرد و گفت: یک‌سال بعد از ازدواج به کانادا رفتیم و سه سال در آن‌جا بودیم. با اینکه یک فرزند یازده ماهه داشتیم و کارهای زیادی بر عهده خانم انصاری بود اما وی با اراده‌ای که داشت تحصیلاتش را که در آن زمان فوق دیپلم کتابداری بود ادامه داد و به تحصیل در زمینه مطالعات اسلامی و کتابداری پرداخت و بعد از گرفتن درجه کارشناسی ارشد به ایران بازگشت و رشته کتابداری را تاسیس کرد.
 
محقق در ادامه به اهمیت و برتری زنان پرداخت و یادآور شد: در طول تاریخ زنان همیشه برتری داشته‌اند، چنان‌که بسیاری از اندیشمندان ما مانند ابوریحان بیرونی کتاب معروف خود در نجوم را به درخواست ریحانه دختر حسین خوارزمی نوشته است. اما ما زنها را در خانه می‌گذاریم تا مانند نبات برویند و نمی‌دانیم آنها این صلاحیت را دارند تا به مدارج بالای علمی برسند. افرادی مانند نوش‌آفرین انصاری باید در جامعه ما الگو باشند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها