سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
تسهیلات 20 میلیاردی برای احداث ده‌‌ها کتاب‌فروشی در مناطق محروم

با امضاء تفاهم‌نامه میان بانک شهر و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 20 میلیارد تومان اعتبارات وام برای احداث 150 کتاب‌فروشی در مناطق محروم تخصیص داده شد. متقاضیان تا سقف 300 میلیون تومان می‌توانند وام دریافت کنند و نرخ بهره آن هم هشت درصد خواهد بود.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تفاهم‌نامه ارائه تسهیلات به ناشران و کتاب‌فروشی‌ها میان موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به‌عنوان نماینده معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک شهر امروز سه‌شنبه (19 اردیبهشت‌ماه) در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منعقد شد.
 
در این مراسم همایون امیرزاده، سخنگوی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام رئیس نمایشگاه و محمد کیایی، معاون شعب و توسعه بازاریابی بانک شهر حضور داشتند.
 
همایون امیرزاده اظهار کرد: همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو سال گذشته آغاز شد. سرعت در ارایه خدمات، به‌روز‌رسانی و تقویت دولت الکترونیک که در بانک‌شهر وجود داشت این معاونت را مجاب کرد که با آن در راستای کمک به نشر مذاکراتی داشته باشد.

 
وی با بیان اینکه مطمئن هستیم کسانی که بخش‌های اقتصادی ‌نگاهی به حوزه فرهنگ داشته‌اند ضرر نمی‌کنند توضیح داد: اگر به آینده پررونق نشر می‌اندیشیم باید یارانه‌های نشر را در زیرساخت‌های این حوزه به‌کار ببریم. به این منظور طرح‌هایی همچون کتاب‌فروشی به وسعت ایران، عیدانه کتاب و ... ارایه شد. نه میلیارد تومان یارانه را به آن‌ها اختصاص داده شده است. گردش مالی در این بخش‌ها 42 میلیارد تومان بوده است.
 
وی با اشاره به تفاهم‌نامه میان بانک شهر و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تسهیلاتی که برای احداث کتاب‌فروشی‌ها ارائه می‌شود  با نرخ بهره هشت  درصد است. در آغاز  معاونت فرهنگی برای ارائه تسهیلات تا سقف یک میلیارد تومان عتبار در نظر گرفته بود،‌ اما توانست با مدیریت منابع مالی تا سقف  10 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و بانک شهر نیز 10 میلیارد تومان اعتبار برای ارائه این تسهیلات ارائه کرد. بازپرداخت وام در چهل و هشت‌ماه باید انجام شود.
 
امیرزاده با اشاره به حوزه‌هایی که تسهیلات این تفاهم‌نامه در اختیار ناشران و کتابفروشان قرار می‌گیرد توضیح داد: این تسهیلات برای تاسیس و راه‌اندازی کتابفروشی‌ها، بازسازی یا گسترش کتاب‌فروشی‌ها و مراکز توزیع و کمک به توزیع و دست‌رسی راحت به کتاب تعلق می‌گیرد.

 
سخنگوی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: در این تفاهم‌نامه بیشتر شهرهای کمتر برخوردار مدنظر هستند که از آن میان می‌توان به سیستان و بلوچستان، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، کردستان، خراسان شمالی، کرمان، هرمزگان و آذربایجان غربی اشاره کرد. در این تفاهم‌نامه تبصره‌ای وجود دارد و آن اینکه تسهیلات براساس ضرورت در به مراکز سایر استان تعلق می‌گیرد.
  
در ادامه این مراسم امیرمسعود شهرام‌نیا اظهار کرد: سال‌های پیش در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وام‌هایی برای توسعه کتاب‌فروشی‌ها اختصاص پیدا کرد اما مدت‌ها بود که این موضوع تعطیل شده بود.
 
وی ادامه داد: شرط رونق صنعت نشر و بهترین مسکن این وضعیت پراشکال در توسعه کتابخوانی‌ها، توجه به کتابفروشی‌هاست. اگر ما به‌نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی و سایر شیوه‌های مختلف روی آوردیم از همه آنها امر موثرتر این است که کتابفروشی‌ها ارتقا یابند و بادوام شوند.
 
شهرام‌نیا با اشاره به مفاد تفاهم‌نامه میان بانک شهر و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: این وام‌ها در مبالغ 100، 200 و 300 میلیونی تعیین شده‌اند. میانگین ‌را  200 میلیون تومان  در نظر بگیریم حداقل 100 تا 150 کتاب‌فروش از این وام بهره‌مند می‌شوند همچنین در این طرح اولویت بیش‌تر مناطق و استان‌هایی هستند که در زمینه کتابفروشی بحران دارند.به محض امضای تفاهم‌نامه تخصیص و پرداخت وام به ناشران و کتاب‌فروش‌ها آغاز خواهد شد.
محمد کیایی دیگر سخنران این مراسم بود که اظهار کرد: بانک شهر براساس موفقیتی که در نمایشگاه کتاب تهران سال گذشته داشت، در نمایشگاه‌های استانی نیز به‌عنوان عامل حضور پیدا کرد.
 
وی ادامه داد: امسال 3هزار دستگاه کارتخوان با شرکت آسان‌پرداخت در اختیار بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران قرار دادیم. دستگاه‌های مختلف نسبت به سال گذشته حدود 75درصد تا 100درصد افزایش پیدا کرده‌اند؛ 77دستگاه خودپرداز و بیش از 64 دستگاه وبکیوز و 2 دستگاه صراف الکترونیک در نمایشگاه وجود دارد. همچنین امسال دستگاه‌های خودپرداز سیار به 12 مورد افزایش پیدا کرده است. امسال بانک شهر بالغ بر 250 بن کتاب صادر کرد و همچنین 300 پرسنل ثابت از بانک شهر در مجموعه شهر آفتاب مستقر هستند.
 
سی‎اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» و با ریاست سیدعباس صالحی از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها