دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۱
پویایی دانشگاه‌ها با افزایش انتشار کتاب‌های دانشگاهی

نشست نقش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در توسعه نشر دانشگاهی برگزار شد. کارشناسان در این نشست بر پویایی دانشگاه‌ها با افزایش انتشار کتاب‌های دانشگاهی تاکید کردند.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در توسعه نشر دانشگاهی عصر دوشنبه (18 اردیبهشت) با حضور مهدی سعیدی‌کیا، مدیر انتشارات آها، حمیدرضا شهابی حقیقی، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و مدیر انتشارات امیرکبیر، احمد ساویز، مشاور معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت و مسعود پایدار، مدیر نشر کتاب دانشگاهی و نائب رئیس اتحادیه ناشران در سرای اهل قلم ناشران کتاب دانشگاهی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

ساویز که تحقیقی در حوزه ارتباطات درون دانشگاهی انجام داده است، در ابتدا به این موضوع پرداخت که چرا استادان دانشگاه‌ها به تألیف مقالات تمایل بیشتری دارند و اهتمامی برای نوشتن کتاب ندارند.

وی بیان کرد: مقالاتی که در مجله‌های خارجی چاپ می‌شود با نیازهای ملی ما منطبق نیست و ما نیاز به سیاست‌گذاری‌هایی در سطح نشر دانشگاهی داریم تا بتوانیم نشر کتاب‌های با کیفیت دانشگاهی را افزایش دهیم.

ساویز ادامه داد: برای رسیدن به این امر نیاز به عوامل تشویقی داریم تا بتوانیم چاپ این کتاب‌ها را در دانشگاه‌ها افزایش دهیم. چاپ کتاب در دانشگاه‌ها موجب پویایی دانشگاه‌ها و بالا رفتن رتبه علمی دانشگاه می‌شود.

وی در ادامه بحث به ارائه پیشنهادهایی برای ارتقای وضعیت نشر دانشگاهی در کشور پرداخت و گفت: ناشران دانشگاهی بهتر است از استادان دانشگاه به‌عنوان مشاور استفاده کنند و به استادان آموزش‌هایی را ارائه دهند تا آن‌ها بتوانند اقدام به نوشتن کتاب کنند.

وی خاطرنشان کرد: نشر دانشگاهی می‌تواند با دادن فراخوان به استادان شاخه جدیدی را پایه‌گذاری کند تا با کمک یکدیگر به نشر کتاب‌هایی بپردازند که رشته‌ها و موقعیت‌های شغلی آن‌ها را در آینده برای دانشجویان جدیدالورود معرفی کند.

در ادامه این نشست حمیدرضا شهابی به بیان وضعیت علم و نشر در کشور پرداخت و گفت: انتشارات امیرکبیر در حوزه نشر برنامه استراتژیکی را طراحی کرده است و با توجه به این برنامه توانسته است اقدامات مهمی را انجام داده و به یک نام مطرح در حوزه نشر تبدیل شود.

وی افزود: این انتشارات بعد از انقلاب اسلامی 580 کتاب چاپ کرده و افق حرکت خود را تا سال 1400 تدوین کرده است. ما در این انتشارات، سالانه 100 عنوان کتاب چاپ می‌کنیم که حدود 40 عنوان از این کتاب‌ها چاپ اول هستند.

شهابی گفت: شفاف‌سازی برای مولفان یکی از برنامه‌های راهبردی این انتشارات است. ما در نشر دانشگاهی هم به چاپ کتاب و هم به چاپ مقاله و کتاب‌های Ebook می‌پردازیم.

وی در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: وابستگی دانشگاه و مراکز نشر به این خاطر است که دانشگاه‌ها مراکز تولید علم هستند و ناشران می‌توانند از این تولید علم پشتیبانی کنند.

در ادامه این نشست پایدار، نائب رئیس اتحادیه ناشران توضیح داد: از آن‌جا که در صنعت نشر و بخش خصوصی، چاپ کتاب فارسی منحصر به چهارچوب مرزهای کشورمان می‌شود اگر ناشری بخواهد کار کیفی انجام بدهد قطعاً با کاهش تیراژ مواجه است و نمی‌تواند کتاب باکیفیت چاپ کند.

وی ادامه داد: تمام نشرها باید برای کارشان استراتژی داشته باشند و تنها به چاپ کتاب بدون برنامه‌های راهبردی نپردازند. اگر انتشار کتاب‌ها فقط به خاطر امتیاز علمی آن باشد صنعت نشر ما از حرفه‌ای بودن دور خواهد شد.

پایدار اظهار کرد: وضعیت نشر و کاهش شمار‌گان کتاب‌ها به جایی رسیده است که انگیزه‌ای جدی برای مولفان کتاب‌ها ایجاد نمی‌کند.

سعیدی‌کیا نیز در پایان به پویشی با عنوان نه به جزوه و کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: ترویج این پویش برای ایجاد انگیزه بیشتر در دانشجویان برای خواندن کتاب است.
 
سی‎اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» و با ریاست سیدعباس صالحی از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها