شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از برخورد قضایی با تکثیر غیرقانونی کتاب خبر داد

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نشست خبری گفت:توسعه روزافزون چاپ غیرقانونی کتاب آسیب‌های جدی به عرصه نشر وارد می‌کند و برخورد قانونی در اولویت مقابله با این تهد‌ید‌هاست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در نشست خبری محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران که با حضور جمعی از اصحاب رسانه محل این اتحادیه برگزار شد.


وی در این نشست اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای  میان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره مقابله با جریان تکثیر و عرضه غیرقانونی آثار پدیدآورندگان و ناشران به روش‌های چاپی، الکترونیکی، صوتی و نرم‌افزار چندرسانه‌ای در فضای حقیقی و مجازی تنظیم و امضا شده است.  
 
وی توضیح داد: در این تفاهم‌نامه اهداف صیانت از حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان و ناشران، بهبود فضای کسب و کار در حوزه نشر و فرهنگ‌سازی در حوزه تفاهم‌نامه و ترویج اخلاق حرفه‌ای دنبال می‌شود.
 
آموزگار اظهار کرد: به نظر  صنف این طور  رسید که بنا به دلایلی یک نوع بی‌اعتمادی به حقوق مالکیت ادبی و هنری به‌ویژه نشر در حالت ترویج است و به نوعی قبح سرقت ادبی روز‌به‌روز کم‌رنگ می‌شود و حتی دیده شده که در جریان کتابگردی درست جایی که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازدید می‌کردیم کتابی را که ناشرش از طریق قانونی مجوز دریافت کرده بود، چاپ غیرقانونی‌اش جلوی همان فروشگاه ارایه شده بود. در این راستا صحبت‌های زیادی صورت گرفت و اخبار و اطلاعات مختلفی جمع‌آوری شد همچنین چند مورد از محل‌هایی که معرفی شده بودند مراجعه شد این موارد صورتجلسه شدند و همچنین ملاقات‌هایی با مقامات مسئول از جمله سردار ساجدی‌نیا انجام شد که قول همکاری همه‌جانبه را به ما دادند و گفتگوی‌هایی نیز با قو‌ه‌قضاییه و دادسرای رسانه صورت گرفت تا بتوانیم حوزه تخصصی در این ارتباط داشته باشیم؛ مجموعه این موارد نوید آن را می‌دهند که ما در شروع کار می‌توانیم از عده وظایفی که تعریف کرده‌ایم برآیم.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بیان کرد: در این راستا برخورد کوتاه‌مدت و فوری را در دست کار قرار دادیم؛ با توجه به اینکه به دلیل توسعه روزافزون چاپ غیرقانونی کتاب آسیب‌های جدی به عرصه نشر وارد می‌شود، موضوع برخورد قانونی و توسل مقامات قضایی و انتظامی از اولویت خاصی برخوردار است و ما در این مرحله سعی می‌کنیم ماجرا را به کمک قوه قضاییه و نیروی انتظامی اگر نتوانیم متوقفش کنیم حداقل از میزانش بکاهیم.
 
آموزگار بیان کرد: نکته‌ای که در این زمینه اهمیت دارد بحث فرهنگ‌سازی است که کسی به صورت غیرقانونی کتابی را منتشر نکند و کسی آن کتاب را که به صورت غیرقانونی منتشر شده را توزیع نکند و کسی آن کتاب را خریداری نکند. تحقق این موضوع نیاز به بررسی جنبه‌های مختلف موضوع دارد و باید آثار سوء این ماجرا را در معرض دید همگان قرار دهیم آنگاه تقاضا کنیم که برای حمایت از حقوق مولفان و مصنفان همراهی صورت می‌گیرد.
 
وی بیان کرد: در این راستا کارگروهی تشکیل شد که اعضای آن را مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد، مدیرکل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت ارشاد، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، 4 نفر صاحبنظر و کارشناس خبره با معرفی اتحادیه، مدیرکل اداره ارشاد استان تهران و مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد تشکیل می‌دهند.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران توضیح داد: جلسه نخست این کارگروه تشکیل شد و برزین ضرغامی، مدیرکل اداره ارشاد استان تهران به عنوان رئیس این کارگروه و سعید میرجلالی، مدیرمسئول نشر ویرایش به عنوان دبیرکارگروه و همچنین بنده به عنوان سخنگوی کارگروه معرفی شدیم
 
وی اظهار کرد: اقداماتی که در مسایل فرهنگی باید صورت بگیرد بحث بسیار مهمی است که موضوع تفاهم‌نامه میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران و کتابفروشان درباره تکثیر غیرقانونی کتاب را تشکیل می‌دهد این اقدامات عبارتند از اینکه واقعا بتوانیم یک شعار یکسانی را مطرح کنیم تا در کتاب‌ها منتشر شود و توجه لازم را جلب کند. همچنین بتوانیم از بخش‌های دیگر مانند سینما و رسانه ملی به منظور ساخت تیزر در این زمینه استفاده کنیم. همچنین بتوانیم وضعیت حاکم در بازار که قوانین کشور را نیز هدف قرار داده است به وضعیت مساعد سوق دهیم تا اصحاب فرهنگ، نشر و قلم در فضای مناسبی به فعالیت‌های خود ادامه دهند.
 
وی افزود: این کارگروه دبیرخانه‌ای در محل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران دارد که وظیفه این دبیرخانه دریافت شکایات، پاسخگویی به مراجعان، ثبت مکاتبان و شکایات و لوایح قضایی و همچنین برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسات کارگروه است.
 
آموزگار افزود: یکی از ویژگی‌های این کارگروه این است که مشکلاتی را که بر سر راه دوستان ما قرار دارد و بر اثر آن مشکلات آسیب می‌بینند برمی‌دارد از این رو در اتحادیه ستاد پیگیری تشکیل می‌شود و صندوق حمایت قضایی راه‌اندازی می‌شود تا بتوانیم وجوه مورد نیاز برای پیگیری‌ها را در اختیار بگذاریم.
 
آموزگار با بیان اینکه مجازات‌های تکثیر غیرقانونی کتاب از 6ماه تا 3سال زندان است گفت: از کتابفروشانی که عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هستند به صورت جدی می‌خواهیم که از عرضه اینگونه کتاب‌ها بپرهیزند و اگر به موضوعی برخوردند حتما به ما اطلاع دهند تا بتوانیم آرامش را به بازار کتاب برگردانیم.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری که جویای فرایند تشکیل دادگاه کتاب شد گفت: تشکیل دادگاه کتاب به موضوع فرهنگ‌سازی در این زمینه برمی‌گردد. من تصور می‌کنم که در دادگاه‌های ما موضوع سرقت ادبی و رعایت قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان یک موضوع تخصصی است بنابراین هدف از تشکیل دادگاه کتاب این است که به صورت تخصصی به این موضوع پرداخته شود بنابراین پیشنهاد برخی بود که در کتاب هم ممیز قبل از انتشار کنسل شود و به بعد از انتشار موکول شود که این نیاز به تشکیل دادگاه کتاب دارد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که تشکیل کافه کتاب به کجا رسید؟ گفت: ما درخواست ایجاد رسته‌ای به نام کافه کتاب را چندسال پیش به اتاق اصناف دادیم و به تصویب نیز رسید حتی در هیات عالی نظارت و کمیسیون نظارت متوقف ماند ما مجددا پیگیری کردیم و در مذاکراتی با سردار ساجدی‌نیا مطرح کردیم. مخالفت‌ها از تشکیل کافه کتاب باعث شد مسیرهایی که بیشتر تداعی دور زدن قانون را می‌کردند در پیش گرفته شود و متاسفانه به جای کافه کتاب در چندین کافی‌شاپ کتاب‌ها عرضه می‌شوند. امیدواریم با قول‌هایی که از نیروی انتظامی به منظور کافه کتاب گرفته‌ایم این مهم محقق شود و مجوز این کافه کتاب‌ها از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان کتاب صادر شود.
 
وی در ادامه گفت: طرح‌هایی هم مانند عیدانه کتاب، پاییزه کتاب و ... که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه شد نشان داد که کمتر از هزار کتابفروشی فعال در کشور وجود دارد که قابلیت این را دارند که در راه‌‌اندازی کافه کتاب اقدام کنند.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره پرسش دیگری که به بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران مربوط می‌شد گفت: اگر به سابقه 29 سال برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بنگریم متوجه می‌شویم که از همان ابتدا اتفاقا ناشران خارجی از پایه‌های اصلی شرکت در نمایشگاه کتاب تهران هستند و به دلیل اینکه چندسالی از انقلاب فرهنگی گذشته بود و بازگشایی دانشگاه‌ها زمینه‌های فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی را مورد تاکید قرار داده بود تقریبا بخش عمده ناشرانی که در حوزه بین‌الملل در نمایشگاه شرکت می‌کردند دانشگاهی و آکادمیک بودند. سالها هم با یارانه کتاب‌هایشان را به فروش می‌رساندند که به نظر من با توجه به اینکه حدود 80درصد مخاطبان ناشران بین‌الملل کتابخانه عمومی دانشگاه‌های وزارت علوم و بهداشت بودند، صرف یارانه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجیهی نداشت اما نتیجه ماجرا این شد که کتابخانه‌های دانشگاهی ما به آخرین دستاوردهای علمی و آکادمی جهان دسترسی پیدا کردند و شاید همین، زمینه‌های رتبه بالایی که کشور ما از حیث رشته‌های مختلف علوم در منطقه دارد فراهم کرد.
 
آموزگار ادامه داد: همین امروزه حداقل صد عنوان کتاب را می‌توان از اساتید فعلی دانشگاه‌ها نام برد که از سوی موسسات انتشارات بین‌المللی پخش شده‌اند اما واقعیت این است که هیچ خدمتی به نزدیکی ناشر داخلی و خارجی، ایجاد ارتباط بین آنها و استفاده از تجارب متفاوت نکرد.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران قسمت قابل‌توجه بخش بین‌الملل نمایشگاه همواره قسمت فروش کتاب بود کارهایی نیز در کنارش انجام می‌شد که به نظرم تاثیر خیلی زیادی نداشت. انتخاب آقای داوود موسایی به عنوان مدیر کمیته ناشران بین‌الملل به این دلیل صورت گرفت که ایشان تجربه گرانبهایی در حوزه نشر داخلی دارند و در عین حال آشنایی لازم با کارکردهای نشر بین‌الملل را دارد و مراوداتی که به ویژه با ناشران فرانسه زبان دارد. انتخاب ایشان با توجه به این موارد به این دلیل انجام شد که ایجاد ارتباط بین نشر داخلی و نشر خارجی کلید بخورد البته دوپاره‌کردن نمایشگاه و اختصاص بخشی از آن به فروش و اختصاص بخش دیگر به مناسبات بین‌الملل از مسایل جدی حوزه بین‌الملل است که همانطور که دکتر صالحی وعده کرده است قرار است شورایی بین دو کمیته تشکیل شود.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که از بازدید یا عدم بازدید مسئولان از شهر آفتاب پرسید گفت: بله بازدیدهایی صورت گرفته است. وضعیت مثل سال گذشته است اما تنها نکته وجود باجه‌های وصول عوارض است که صرفنظر از اینکه پولی هم نگیرند همان حضورشان باعث کندی تردد می‌شود.
 
وی ادامه داد: تاکنون استفاده از امکانات دولتی برای جابجایی این باجه‌ها به جایی نرسیده است به همین دلیل تصمیم گرفتیم از طریق صنف درخواست دهیم که امیدواریم به نتیجه برسیم.
 
آموزگار در پایان گفت: مساله دیگر ایجاد دسترسی اتوبان ساوه به اتوبان قم است که در تردد افراد به نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها