سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
صالحی‌امیری: وزارت ارشاد نیازمند حضور پررنگ حوزه در عرصه فرهنگ و هنر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از کتاب نفیس «مجموعه مقالات همایش ملی فقه هنر» گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند حضور پُررنگ حوزه در عرصه فرهنگ و هنر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب نفیس «مجموعه مقالات همایش ملی فقه هنر» با حضور سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و جمعی از کارشناسان حوزه در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور امروز (3 اسفندماه) برگزار شد.
 
صالحی‌امیری در این مراسم اظهار کرد: جامعه در حال تحولات سنگینی است و مجموعه این تحولات چهار دهه، جامعه ایران درس‌های زیادی را به ما دیکته می‌کند که من آن‌ها را تدوین کرده‌ام و به‌زودی چاپ خواهم کرد.
 
وی ادامه داد: دهه اول که ما و شما حضور داشتیم و درک کردیم، دوران صدارت مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره)، دوران همدلی، همنوایی و همدردی مردم به هم بود و به لحاظ مطالعات تطبیقی ما دوران انقلاب اسلامی را دوران اول می‌نامیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دوره دوم را دوران توسعه می‌نامیم که با چالش‌های 9 گانه‌ای اعم از هنجاری، ارزشی، شکاف جنسیتی و شکاف اقتصادی که محصول نظام توسعه است و گریزی از آن‌ها نیست، مواجه‌ایم.
 
صالحی‌امیری بیان کرد: دهه سوم با ورود ماهواره و اینترنت تغییرات زیادی در جامعه حاصل می‌شود. شیوع اطلاعات رخ می‌دهد و عنصری به نام زمان و مکان حذف می‌شود و تغییر الگو در مصرف فرهنگی شکل می‌گیرد و یک نوع مناقشه‌‌ای در سنت در جامعه گسترده می‌شود.
 
مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: انبوه پرسش‌های نسل جوان این است که یک نوع تعارض میان مبانی انسان‌شناختی، فلسفی و فرهنگی و هنری جامعه دینی با اندیشه لیبرالیسم دیده می‌شود که انتظار ما از فقها و جامعه دینی پاسخ دادن به این تعارضات است.
 
وی ادامه داد: دهه چهارم با تغییر زیست همراه است که به دنبال آن تغییر رفتار و کانون‌های مرجع دیده می‌شود اما ما در اینجا جای خالی فقه را با انبوهی از نسل جدید پرسشگر داریم.
 
صالحی‌امیری بیان کرد: ما که معتقدیم فقه و مکتب اهل‌بیت (ع) پاسخ مناسب برای همه دارد به شدت در حوزه چالش‌های فرهنگی و هنری دچار یک نوع مناقشه شده‌ایم امروز اگر در جامعه بحث موسیقی مطرح است به اعتقاد من مساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جامعه هنری نیست بلکه باید فقه مرزهای حلیت را برای ما تعیین کند و معتقدیم همه حوزه‌ها از جمله هنر باید در چارچوب شرع باشند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید از نظام سلیقه‌ای خارج شویم و وارد یک فضای شفاف بشویم از این نظر حرکتی که عزیزان ما در مدرسه هنر اسلامی در قم (جمع‌آوری مجموعه مقالات همایش ملی فقه هنر) شروع کردند بسیار حرکت مبارک و میمونی است و حتما مورد حمایت ما است. ما بیش از هر دستگاه دیگری نیازمند پاسخ شفاف و دقیق حوزه به انبوه پرسش‌های نسل جوان هستیم و حوزه باید در این زمینه به ما کمک کند.
 
وی ضمن تأکید بر این نکته که ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند حضور پُررنگ حوزه در عرصه فرهنگ و هنر هستیم، اظهار کرد: امروز شبکه‌های اجتماعی موج جدیدی در فضای فرهنگی و هنری ایجاد کرده‌اند و بسیاری از این شبکه‌ها مخاطب چندمیلیونی دارند در این شبکه‌ها روزانه سه میلیارد تولید و تبادل اطلاعات شکل می‌گیرد. اما این تولید و توزیع نیازمند یک صیانت فقهی است ما به جای اینکه جوان خود را مواخذه کنیم باید از خود بپرسیم که برای رفع نیازهای نسل جوان چه کردید و چه خواهید کرد؛ کتاب حاضر آغاز مبارکی در این زمینه است.
 
مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: جامعه ما جامعه دین‌مداری است. تدابیری که عده‌ای به این جامعه می‌کنند ظلم به آن است. ممکن است ما در مناسک دارای ضعف‌هایی باشیم اما جامعه ایران جامعه معرفت‌گرا است و این یک سرمایه بزرگ محسوب می‌شود. تخریب و تهدید نسل جوان مشکلی را از نظام حل نخواهد کرد ما باید جوان را به رسمیت بشناسیم در غیر این‌صورت به شکاف میان نسل جوان و جامعه برخورد می‌کنیم. امیدوارم به عنوان دستگاه فرهنگی بتوانیم در این مسیر به شما کمک کنیم.
 
صالحی‌امیری افزود: اکنون تفسیرهای متعددی از ولنگاری می‌شود. همان اندازه که ولنگاری فرهنگی برای جامعه آسیب‌رسان است، جزم‌اندیشی برای جامعه خطرناک است.
 
وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم در سال آینده مبنای یک همایش ملی فقه و هنر را به کمک همه دستگاه‌های فرهنگی داشته باشیم تا همه اصحاب فقهی دعوت شوند و به انبوه پرسش‌های نسل جوان در زمینه فقهی پاسخ داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها