شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
رئیس‌جمهوری: اصحاب رسانه نیاز به امنیت دارند / کاری از قلم شکسته و دهان بسته ساخته نیست

دکتر حسن روحانی، رئیس‌‌جمهوری در آیین افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، اصحاب رسانه را امنیت‌آفرین جامعه دانست و گفت: اصحاب رسانه و دنیای فرهنگ و هنر باید برای جامعه امنیت‌آفرین باشند، اما ابتدا این امنیت را باید برای خود اصحاب رسانه آماده کنیم، چراکه اگر اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند و دل‌نگران امنیت، راه، شغل، خط و قلم خود ‏باشند، نمی‌توانند در جامعه امنیت‌آفرین باشند. ما باید توجه داشته باشیم که از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با شعار «شفافیت، صداقت» صبح امروز (15 آبان‌ماه) با حضور دکتر حسن روحانی، ریاست جمهوری به شکل رسمی کار خود را در مصلای امام خمینی (ره) آغاز کرد.
 
اصحاب فرهنگ و زمینه ساز توسعه جامعه هستند
 
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در آیین آغاز به‌کار بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات ‏و خبرگزاری‌ها گفت: بی‌تردید رسانه‌ها، مطبوعات و ‏اصحاب آن، اصحاب فرهنگ و وسیله‌ای برای ارتباط افکار مردم با حاکمیت و انتقال نظر حاکمیت به مردم و ‏فراهم آوردن زمینه برای توسعه جامعه در کشور هستند.‏ رسانه‌ها یکی از عوامل اصلی توسعه بوده و توسعه نیز وسیله‌ای برای گسترش فعالیت ‏رسانه‌هاست.‏
 
رئیس‌جمهوری با اشاره به شرایط منطقه، افزود: امروز در منطقه شرایط پیچیده‌ای داریم و نیازمند امنیت در منطقه هستیم.‏ شاید در رابطه با نحوه برقراری امنیت در منطقه تعابیر مختلفی ارائه شود و عده‌ای ‏معتقد باشند، امنیت در سایه هنرمندی سیاست خارجی یک کشور، تضمین می‌شود و جمعی دیگر بگویند ‏نیروهای مسلح توانمند و قدرت بازدارندگی امنیتی می‌تواند امنیت را برای جامعه تضمین کند.‏
 
وی ادامه داد: واقعیت آن است که معضلات امنیتی به مفهومی که منطقه با آن مواجه است در ‏قالب تروریسم و گروه‌هایی است که با افکار جاهلی و رنگ و لعاب دینی و با عصبانیت و فهم نادرست از اسلام و ‏جهاد اسلامی به جان اسلام و مسلمانان در منطقه افتادند.‏ در چنین شرایطی و در برابر چنین تهدیدی آنچه می‌تواند منطقه را از ناامنی‌ها، ‏حفاظت کرده و جامعه امنی را به وجود آورد، آن است که در کشور، گوش شنوایی برای افراط و ندای تروریسم ‏نباشد، چراکه اگر تروریسم در جامعه جاذبه داشته باشد و مردم ندای تروریست‌ها را بپسندند، نه سیاست ‏خارجی و نه قدرت نظامی نخواهد توانست امنیت را تأمین کند.‏ بی‌تردید آنچه در کشور ما امنیت را آفریده، بیداری، هوشیاری، آگاهی و انسجام داخلی ‏است.
 
دکتر روحانی با اشاره به سقوط شهر موصل عراق و افتادن آن به دست نیروهای داعش اظهار کرد: شهر موصل در عراق با یک و نیم میلیون نفر جمعیت و دارا بودن نیروهای مسلح ‏قدرتمند سقوط کرد و این به خاطر دارا بودن تروریست‌ها از سلاح مدرن و قدرتی بیشتر از ارتش نبود، بلکه به دلیل این بود که ارتباط عاطفی و ‏سیاسی مردم موصل با بغداد قطع شده بود و نه تنها داعش بلکه هر گروه دیگری با یک پرچم می‌توانست بر موصل فائق ‏آید و در این شرایط بود که سیاست خارجی و ارتش عراق نمی‌تواند موصل را حفظ کند.‏
 
وی افزود: ما نباید در فهم مسائل امنیتی در منطقه و جهان دچار اشتباه شویم. درست است که ‏نیروهای مسلح کشور ما نیرویی بازدارنده و قدرتمند در برابر تجاوز بیگانگان بوده و سیاست خارجی ایران عاملی ‏برای پیشگیری از جنگ و نزاع بوده، اما آنچه در برابر معضل امروز امنیتی در کشور کارساز است، انسجام، وحدت، ‏یکپارچگی جامعه و گوش جان سپردن همه به ندای توسعه ایران عزیز خواهد بود.‏
 
احترام به اقوام و اقلیت‌ها مهم‌ترین سد ایران در برابر تروریسم است
 
رئیس‌جمهوری با اشاره به احترام جمهوری اسلامی ایران به اقلیت‌ها مذهبی گفت: اگر نظام جمهوری اسلامی ایران به اقلیت‌ها احترام نمی‌گذاشت و بر وحدت دینی ‏همت نمی‌گمارد و جایگاه اهل سنت در کشور محترم شمرده نمی‌شد و دولت در فکر تعادل توسعه‌ای در ‏کردستان، سیستان و بلوچستان، بخشی از هرمزگان و خراسان جنوبی و اقصی نقاط کشور نبود و همچنین اگر ‏امروز اقلیت‌های قومی و مذهبی کشور، دل به نظام، ‌رهبری، قانون اساسی و دولت نبسته بودند، داعش و القاعده ‏در اینجا هم راه داشت.‏
 
وی ادامه داد: اصحاب رسانه و دنیای فرهنگ و هنر باید برای جامعه امنیت‌آفرین باشند.‏ اما ابتدا این امنیت را باید برای اصحاب رسانه آماده کنیم، چراکه اگر اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند و دل‌نگران امنیت، راه، شغل، خط و قلم خود ‏باشند، نمی‌توان در جامعه امنیت آفرید؛ ما باید توجه داشته باشیم که از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست.‏
 
مردم در نظام دینی تصمیم می‌گیرند
 
دکتر روحانی در ادامه با تأکید بر آزادی بیان اظهار کرد: باید در جامعه با صدای بلند، آزادی مسئولانه را فریاد بزنیم. امنیت برای ما اصل است، ‌اما تنها با تفنگ این امنیت ساخته و حفظ نمی‌شود. با وجود این‌که در مقاطعی قیام مسلحانه لازم بود، اما هیچگاه امام خمینی(ره) در دوران نهضت اسلامی، این راه را نپسندید، چراکه خط امام تحول در افکار مردم و فرهنگ جامعه بود. امام خمینی(ره) نه با تفنگ بلکه با سخنرانی اعلامیه، نوار، بیانات، نوشته‌ها، شاگردان و دعوت مردم برای حضور در خیابان‌ها، توانست مسلح‌ترین قدرت منطقه را به زانو در بیاورد و همه حمایت‌های سیاست خارجی آن زمان از رژیم طاغوتی را ناکام گذاشت.
 
وی افزود: نشر این فرهنگ در فضای مجازی و حقیقی به دست رسانه‌هاست. نمی‌توان فضای مجازی را نادیده گرفت و مثل این‌که برخی در کشور اصل ششم قانون اساسی و اینکه مردم به‌عنوان صاحبان کشور هستند و همه چیز از کنار صندوق رأی ساخته می‌شود را فراموش کرده‌اند. متاسفانه انگار فراموش شده که در یک نظام مردم‌سالاری دینی، مردم تصمیم می‌گیرند و تمامی مسئولان در کشور با رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شوند.
 
دولت به دنبال تدوین لایحه نظام رسانه‌ای است
 
رئیس‌جمهوری با اشاره به نقش اساسی رسانه‌ها بیان کرد: رسانه همانند، می حافظ است که هر چه بماند ارزشش بیشتر می‌شود. رسانه‌های یک‌ساله تا 150ساله با هم تفاوت دارند. دولت به دنبال تدوین لایحه نظام رسانه‌ای است تا تخلفات حرفه‌ای در این بخش در همین نظام رسیدگی شود، چراکه جای رسیدگی به جرایم رسانه‌ای در دادگاه‌ها نیست.
 
دکتر روحانی ادامه داد: بسیاری رموز در حوزه رسانه است که یک حقوقدان برجسته یا یک قاضی به زوایای آن آشنا نیست. نباید هر کاری را به قاضی و دادگاه سپرد و باید به دنبال مسیرهای کم‌خرج‌تر و حرفه‌ای‌تر باشیم. ایجاد آرامش رسالت مهم اصحاب رسانه در زمینه امنیت ملی، اجتماعی و داخلی است و رسانه‌ها باید رضایت واقعی بوجود آورند، چراکه تروریسم بر اسب نارضایتی و ناامیدی سوار می‌شود و رسانه متعهد به جامعه نشاط و امید می‌بخشد.
 
عده‌ای به جای مزرعه امید، کشتزار یأس ایجاد می‌کنند
 
رئیس‌‌جمهوری با گلایه از برخی صحبت‌های مطرح شده گفت: آیا آنانی که جز ایجاد یأس، ناامیدی، غم، غصه و تشویش اذهان عمومی کار دیگری انجام نمی‌دهند، نتیجه‌ای هم گرفته‌اند؟ افسردگی در جامعه به دلیل بی‌نشاطی و ناامیدی است، چراکه عده‌ای به جای مزرعه امید، کشتزار یأس ایجاد می‌کنند.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند با موشک، هواپیما و تانک، امنیت حفظ می‌شود که البته این تجهیزات نظامی ضروری است، اما من به‌عنوان فردی که از ابتدای انقلاب به دنبال تحکیم نیروهای مسلح و ساخت سلاح بودم، این حق را دارم تا بر این نکته تأکید کنم که کشور به نیروی مسلح قوی، بازدارنده، قدرت نظامی و دیپلماسی نیاز دارد، اما ناامنی کنونی در منطقه تنها با سلاح و دیپلماسی حل نمی‌شود. باید گوش مردم با صدای توسعه کشور آشنا شود تا جامعه به ندای تروریست‌ها پاسخ ندهد و انسجام بین اقوام و مذاهب در کشور بوجود آید که انجام این وظیفه بزرگ به دست اصحاب رسانه امکان‌پذیر است.
 
دکتر روحانی با اشاره به شرایط نوین پسابرجام و پساتحریم، اظهار کرد: باید از این فضا و شرایط به خوبی استفاده کنیم. امروز به اعتراف جهانیان، ایران دارای اقتصادی است که می‌تواند باعث جذب سه جغرافیای مهم سرمایه، فناوری و بازار شود. باید در فضای کنونی به این جغرافیاها پرداخته و کشور را به حرکت در آوریم.
 
رأی اسفند 94 گم نشده است

رئیس‌جمهوری با اشاره به رابطه مناسب مجلس و دولت گفت: رأی اعتماد مجلس دهم به سه وزیر، عاشقان کشور را امیدوارتر کرد چراکه نگاه اعتدالی مجلس نشان داد که رای مردم در سال 92 و 94 به بار نشسته است و اتصال این دو راه را در روز سه‌شنبه هفته گذشته به خوبی مشاهده کردیم که دولت و مجلس در کنار هم و در مسیر اعتدال هستند. آنچه بیش از رأی اعتماد به وزرا حائز اهمیت است، این بود که گوش مجلس دهم به اتهامات واهی بدهکار نیست و این مجلس با دقت بیشتری به مسایل مهم کشور می‌نگرد.
 
وی افزود: دولت همان سه وزیر معرفی شده در مجلس گذشته را با وجود مدیران شایسته در کشور، به مجلس معرفی کرد تا به جامعه و مردم ایران نشان دهد که رأی اسفند 94 گم نشده و در صندوق‌های صحیح ریخته شده است. امروز نیاز به وحدت، امید و نشاط برای تحول جامعه داریم، چراکه هرکجا اخلاق نبود، انقلاب نیز وجود ندارد.
 
رئیس‌جمهوری درباره ویژگی‌های یک شخصیت انقلابی عنوان کرد: در شرایط فعلی همه ما دوست داریم که انقلابی باشیم اما این انقلابی‌بودن چه ویژگی‌هایی دارد. آن کسی که اخلاق ندارد، تهمت می‌زند و دروغ می‌گوید، انقلابی نیست؛ هرکس که داد و فریاد می‌زند انقلابی نیست، بلکه کسی که با فکر سخن می‌گوید و کوتاه‌ترین راه را برای توسعه کشور انتخاب می‌کند انقلابی است. فرد انقلابی پای استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی ایستاده است. ما مفهوم دیگری جز اخلاق، برای انقلاب نمی‌شناسیم. از انقلاب بالاتر اسلام است، چراکه انقلاب اسلامی باید ما را به آرمان‌های اسلامی رهنمود سازد.
 
دکتر روحانی ادامه داد: ما به دنبال تحول صحیح و انقلاب اسلامی هستیم و الگوی ما در این مسیر حضرت علی(ع) و پیغمبر اکرم(ص) هستند. به‌عنوان کسی که تمام نوجوانی، جوانی و عمر خود را برای انقلاب صرف کردم، برایم قابل تحمل نیست که فردی دم از انقلاب بزند، اما دروغ بگوید و تهمت بزند. برای من و امثال من که عمرمان را صرف انقلاب کردیم، قابل قبول نیست که عده‌ای بیایند و انقلاب را بدزدند. آدمی که تهمت می‌زند انقلابی نیست. همه گفتمان‌ها ذیل انقلاب اسلامی و انقلاب اسلامی ذیل فرهنگ اسلامی و فرهنگ اسلامی نیز ذیل اخلاق حسنه است چرا که دین اسلام ، انقلاب، امام و شهدا برای استقرار اخلاق آمدند.
 
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی اظهار کرد: با رشد منفی و اشتغال خالص ناپایدار و تورم افسار گسیخته 45 درصدی، انقلاب معنایی ندارد. بسیاری از مفاسد اجتماعی و اعتیاد در کشور بخاطر بیکاری اتفاق می‌افتد. جامعه زمانی پویاست که در مسیر شادی و نشاط حرکت کند. اصحاب فرهنگ و رسانه باید نگاه کنند که در یکسال گذشته تا چه اندازه در رسانه‌های خود نشاط ایجاد کرده‌اند. آن‌ها باید نگاه کنند که به چه میزان باعث هدایت شده‌اند.
 
رئیس‌جمهوری افزود: دولت نیازمند هدایت و انتقاد است، چراکه قوه مجریه اعتقادی به عصمت ندارد و معتقدیم که ما نیز اشتباه می‌کنیم و نیاز به هدایت داریم. ما با نقاد مشکلی نداریم، بلکه ما مخالف هتاک هستیم. این هنر نیست که نشریه‌ای داشته باشیم و مدام به هتاکی بپردازیم؛ هتاکی هنر نیست، اما انتقاد و نقد سازنده هنر است.
 
چرا کاری کردیم که همه دنیا تحریم‌مان کنند؟
 
دکتر روحانی با اشاره به تغییر شرایط کشور نسبت به سه سال گذشته گفت: ما کاری کردیم که نظر دنیا به ایران نسبت به سه سال پیش متفاوت شود و امروز حداقل ایران‌هراسی در دنیا کاهش یافته و نگاه جهان نسبت به ایران تفاوت کرده است. اعمال تحریم علیه ایران از سوی آمریکایی‌ها و برخی کشورهای اروپایی تعجبی نداشت،‌ اما چرا در دوره‌ای به‌گونه‌ای رفتار کردیم که چین و روسیه هم رأی به تحریم ما دادند و آن‌هایی که امروز از رفع تحریم‌ها ناراحتند و به جای نقادی هتاکی می‌کنند، چرا آن روز صدایشان بلند نشد؟ چرا به‌گونه‌ای رفتار کردیم که دنیا علیه ما متحد شود؟
 
وی ادامه داد: میزان نفتی که از سال 91 تا 94 می‌توانستیم بفروشیم و بخاطر تحریم از درآمد آن محروم شدیم، چیزی حدود 180 میلیارد دلار است، شما دقت داشته باشید که این رقم می‌توانست برای تحول در کشور و اشتغال جوانان به‌کار گرفته شود و امروز که تحریم ها برداشته شده، برخی عصبانی هستند و تحریم‌هایی را که برداشته شده ، ندیده و تنها نگاهشان به چند تحریمی است که باقیمانده است.
 
رئیس‌جمهوری در توضیح موفقیت‌های دولت اظهار کرد: امروز ملت ایران این پیروزی را که همه ارکان کشور رأی به آن داده‌اند به انجام رسانده و اهل رسانه باید این موفقیت را برای مردم تشریح کنند.درخواست من از اصحاب رسانه در کنار تلاش برای آگاهی، انسجام و وحدت در کشور این است که بتوانیم با کمک رسانه فضا را برای بهره‌برداری از شرایط پسابرجام آماده کنیم. از روزی که برجام اجرایی شد تا به امروز گشایش‌ها در کشور بیشتر شده و هیچ کشوری در دنیا به جز رژیم صهیونیستی و یک کشور در منطقه که مسیر نادرستی را انتخاب کرده وجود ندارد که اعتراف نکنند، مذاکرات هسته‌ای برای ملت ایران یک پیروزی بزرگ بوده است. چطور می‌شود ملتی بزرگ، کاری عظیم را در جهان انجام دهد، که همه عالم در برابر آن سر تعظیم فرود بیاورند و عده‌ای این موفقیت را نبینند.
 
وی افزود: در گذشته برای اعطای مجوز به نشریات، زمان زیادی صرف می‌شد، اما امروز برای دریافت مجوز نشریه حداقل چند ماه بیشتر زمان نیاز نیست. نشریه‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شوند.
 
عقب‌ماندگی یارانه مطبوعات جبران خواهد شد
 
دکتر روحانی رانت را بلای جان کشور دانست و گفت: باید شفافیت و صداقت را سرلوحه کار قرار داد و اطلاعات در اختیار همگان باشد، چراکه رانت‌های اطلاعاتی بلای جان مطبوعات است. باعث تعجب است که یک رسانه از وضعیت یک پرونده زودتر از رئیس یک قوه مطلع است، اما خوشحالم که مردم روزبه‌روز اقبالشان نسبت به این رسانه‌ها کمتر شده و با بی‌توجه‌ای خود پاسخ درستی به آنان می‌دهند.
 
وی ادامه داد: لایحه نظام رسانه‌ای و قانون جامع رسانه‌ها دو کار مهمی است که برای رسانه‌ها درحال انجام است و به‌زودی تکمیل و به مجلس ارائه می‌شود. در زمینه یارانه مطبوعات نیز به سازمان برنامه و بودجه دستور خواهم داد تا عقب‌ماندگی یارانه مطبوعات طی سال جاری جبران شود.
 
رئیس‌جمهوری در بخش پایانی صحبت‌هایش خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: از وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم با جدیت و دقت مشکلات اصحاب رسانه را بررسی کند و اطلاعات به‌دست آمده را در اختیار هیات دولت قرار دهد، چراکه می‌دانم رسانه‌ها تا چه حد مهم و تأثیرگذارند و حل مشکلات آن‌ها چقدر می‌تواند در فرهنگ، ‌اطلاعات، نشاط و فضای فرهنگی جامعه مؤثر باشد.رسانه‌ها یک دانشگاه و دنیای امروز، دنیای ارتباطات است، بنابران همه باید برای توسعه و پیشرفت کشور دست به دست هم دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها