شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
هدف دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال توجه به ارتقاء سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی بود

نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در حالی دهمین سال تولد خود را با حضور ناشران و فعالان عرصه نشر دیجیتال جشن گرفتند که متولیان برگزاری بر لزوم توجه به ارتقاء سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با همیاری مردم و تولید‌کنندگان این میدان تاکید داشتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، بعد از گذشت پنج ماه از برگزاری نهمین دوره این رویداد فرهنگی به میزبانی مصلای امام‌خمینی(ره) از سوم برپا شده و تا جمعه‌ (هفتم‌آبان‌ماه) ادامه داشت. مشارکت مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش خصوصی با شعار «سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی» برگزاری این مهم را رقم زده‌اند. 

زیر و بَم دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال
جواد موحد، مدیر اجرایی دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا درباره تغییر زمان برگزاری این دوره از نمایشگاه می‌گوید: به دلیل لغو زمان برگزاری نهمین نمایشگاه رسانه‌‌های دیجیتال در بهمن‌ماه با تصمیم شورای سیاست‌گذاری، نمایشگاه به نخستین رویداد فرهنگی پیش‌رو یعنی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اضافه شد. زمان برگزاری دهمین نمایشگاه نیز 14 آذرماه تعیین شد؛ اما با استدلال ناشران و فعالان دیجیتال درباره مدت کوتاه نمایشگاه و درخواست افزایش آن به پنج روز همچنین برپایی نماز جمعه از ابتدای آذر‌ماه در مصلی، تاریخ سوم تا هفتم آبان‌ماه برای برگزاری این نمایشگاه نهایی شد.
 
وی معتقد است که فشردگی کار برای نهایی کردن زمان آغاز به کار نمایشگاه موجب شده تا مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در بخش تبلیغات با فشردگی برنامه‌ریزی مواجه شود. موحد این فشردگی را مانعی برای استقبال ناشران نمی‌داند و ادامه می‌دهد که 300 موسسه در 270 غرفه به عرضه انواع محصولات اعم از معرفی پایگاه اطلاع‌رسانی، کتاب‌گویا، کتابخوان و‌ انواع نرم‌افزار مشغول‌اند. «توسعه و دانش»، «طاقچه» و «پژوهان» و «آوا‌نامه» از‌ جمله موسسات و ناشران فعال در عرصه تولید کتاب‌‌های الکترونیک هستند که در دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال حضور دارند.
 
اجاره‌ بهای غرفه‌‌ها نیز به گفته این مقام مسئول براساس شیوه ارائه محصولات تعیین شده است، به‌عنوان مثال پایگاه‌های اطلاع‌رسانی که با هدف معرفی فعالیت‌های خود حضور پیدا کرده‌اند و موسساتی که ضمن معرفی به فروش محصولات خود اقدام می‌کنند، متفات است.
 
غرفه رایگان نیز برای برخی غرفه‌ها مانند «کرب و بلا» برگزیده دوره هشتم و در بخش نشر دیجیتال نیز اجاره بهاء 71 هزار تومان برای هر متر مربع، معادل نرخ سال 91 تعیین و برای برخی ناشران نیز تخفیف پیش‌بینی شده است.
 
موحد دلیل میزان استقبال چشم‌گیر از نهمین دوره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را زیر سایه قرار گرفتن این رویداد فرهنگی با نمایشگاه کتاب می‌داند و پیش‌بینی می‌کند به تدریج این دوره نیز با حضور مردم و علاقه‌مندان به نشر دیجیتال پر‌‌شور شود.
 
ماراتن ایده‌های دیجیتالی در نمایشگاه دیجیتال
نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال علاوه بر معرفی جدید‌ترین محصولات و دستاورد‌های حوزه نشر الکترونیک، فرصت و مجالی برای نمایش توانمندی‌ علمی دانشگاهیان و برنامه‌نویسان این حوزه است. موحد در ادامه گفت‌و‌گو به برگزاری «ماراتن تولید محتوا» با حضور دانشگاه شریف و 16 تیم خبر می‌دهد. مهم‌‌ترین هدف این رویداد محک ایده‌‌‌ها برای چالش‌های تعیین شده از سوی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال است. اید‌ه‌‌ها به گفته مدیر بخش اجرایی نمایشگاه در قالب‌های متنوع مانند پایگاه اطلاع‌رسانی، بازی رایانه‌ای و کتاب‌های الکترونیکی ارائه می‌شود.
 
فن‌بازار، دیگر رویداد بزرگ دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال است. هدف فن‌بازار تقویت بازار کسب و کار برای ناشران دیجیتال است.  


پرسه در هوای دیجیتال
انواع نرم‌افزار‌ها امروزه با توجه به خدمات متنوع همچنین ایجاد فرصت دستیابی به اطلاعات در کمترین زمان برای کاربر، به‌ دوست و همراه تبدیل شده‌اند. «سروشا» که در دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال رونمایی شد یکی از این نرم‌افزار‌هاست. به کاربر کمک می‌کند تا صاحب یک کتابخانه جامع ادبیات فارسی شود. بیش از یک میلیون عنوان کتاب در این نرم‌افزار وجود دارد. کاربر علاوه بر جستجو در «سروشا» می‌تواند شنونده اشعار نیز باشد. لغتنامه جامع سه فرهنگ‌نویس شهیر ایرانی «دهخدا»، «عمید» و «معین» نیز همراه با معانی و تفاسیر مختلف مانند دیوان حافظ در سروشا بارگذاری شده است.
 
نگارخانه «سروشا»
سروشا کاربر خود را به مهمانی نمایش دست‌‌نویس‌ها و نگارخانه  تصاویر و مقبره‌ شعرای ایران دعوت کرد. صدای حسین منزوی، ‌فروغ فرخزاد و دیگر شعرا در این نرم‌افزار آمده همچنین صدای استادان آواز ایران با سروشا شنیدنی شده است. فصل بعدی سروشا به زندگی‌نامه شعرا و دوستداران سبک‌ آن‌ها اختصاص دارد.
 
مسابقه مشاعره سروشا
سروشا، هوش مصنوعی صوتی را با ادبیات درآمیخته و مجالی را برای کاربر فراهم کرده تا در میدان مسابقه توانایی مشاعره خود را محک بزند. بخش «اشعار منتخب» نیز به کاربر اجازه می‌دهد تا دفتر شعر الکترونیکی شخصی داشته باشد. سروشا همچنین کلاس درس ادبیات را نیز برای کاربران ایجاد کرده تا با ادبیات حماسی، تعلیمی غنایی آشنا شوند.  
 
«ترجمان» تب ترجمه در فضای مجازی
مهم‌ترین کاربرد اینترنت اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات بین کاربران است. صاحبان پایگاه‌های اطلاعاتی در کنار دیگر فعالان عرصه نشر دیجیتال در دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال حضور داشتند. ترجمان یکی از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی است. ترجمان محور کار خود را بر انعکاس تازه‌های علوم‌انسانی در قالب‌های مقاله و معرفی جدید‌ترین کتاب‌های ناشران و مولفان مطرح دنیا قرار داده است. معرفی کتاب‌هایی که هنوز ترجمه نشده‌اند و موضوعاتی که ظرفیت کتاب شدن دارند نیز دیگر اتفاقی است که ترجمان در فضای دیجیتال رقم زده است.
 
کتاب‌هایی که ترجمان منتشر می‌کند جمع مقالات ترجمه شده در طول یکسال است که بعد از جمع‌آوری بازخورد از استادان و مخاطبان ترجمان در قالب یک کتاب منتشر می‌شود.

ترجمان در فضای مجازی مخاطب عام را از یاد نبرده است و با تحلیل مسائل روز تلاش می‌کند تا در ابتدا قشر دانشجو و در گام بعدی نخبگان را به اظهار نظر، تفکر و  واکنش علمی تشویق کند. پایگاه‌های اطلاع‌رسانی از نوع ترجمان و «سیلیویکا» نمونه‌هایی از تعبیر دسترسی آزاد به اطلاعات هستند.
 
«سیلیویکا» مرجع مجازی کتاب و مقاله
سیلیویکا نیز دیگر مهمان دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال است که با هدف معرفی بیشتر خود در برپایی این رویداد فرهنگی مشارکت دارد. سیلیویکا خود را با عنوان مرجع دانش، مرجع کتاب و بانک مقالات خارجی تعریف کرده است. مخاطب این پایگاه علاوه بر سبک اطلاع از آخرین رویداد‌های علمی می‌توان از بخش «ای‌بوک» نیز استفاده کند؛ همچنین کتابخانه دانشگاه‌های سراسر کشور با اتصال به سیلیویکا می‌توانند دسترسی به اطلاعات این پایگاه را برای دانشجویان، استادان و کارشناسان خود فراهم کنند. پایگاه‌ اطلاع‌رسانی سیلیویکا در حال حاضر به 120 کتابخانه خدمات ارائه می‌کند.

ارتقاء سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی
دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با شعار ارتقاء سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی به پایان رسید. بخش مهمی از ارتقاء سواد رسانه‌ای برعهده فعالان عرصه دیجیتال از جمله تولید‌کنندگان کتاب الکترونیک و گویا با هدف افزایش میزان مطالعه،‌ طراحان بازی‌ رایانه‌ای و نرم‌افزار‌های آموزشی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها