سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
رضوانی: برای هر لحظه دفاع مقدس می‌توان یک داستان کوتاه نوشت/ بیان واژه یکرنگی و خلوص در جنگ

داریوش رضوانی، مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه ششمین جشنواره داستان کوتاه کوتاه پایداری گفت: دفاع مقدس داستان بزرگی بود که به تعداد دقایق آن می‌توان داستان کوتاه پایداری نوشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اختتامیه ششمین جشنواره داستان کوتاه کوتاه پایداری امروز سه‌شنبه (6 مهرماه) با حضور داریوش رضوانی، مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
 
رضوانی در ابتدای این مراسم ویژگی منحصر به فرد این جشنواره را مردمی و خصوصی بودن آن دانست و گفت: این جشنواره یک حرکت کاملا فرهنگی است و برخاسته از اعتقاد مردم به دفاع مقدس است.
 
وی ادامه داد: دفاع مقدس داستان بزرگی بود که به تعداد دقایق آن می‌توان داستان کوتاه پایداری نوشت چرا که در مرزهای زمینی، دریایی و هوایی ما هر لحظه در دفاع مقدس یک اتفاق رخ می‌داد اما متاسفانه انگیزه‌ای برای بازگو کردن این لحظات وجود نداشته است.
 
مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: بخش بزرگی از کسانی که می‌توانستند این لحظات را بازگو کنند و پیام‌رسان دفاع مقدس باشند امروز درگیر پست و مقام‌های سیاسی و مادی هستند.
 
رضوانی با اشاره به تفاوت افکار و اندیشه‌های بین نسلی یادآور شد: این‌گونه است که امروز اگر بخواهیم از دفاع مقدس برای جوانان سخن بگوییم این وقایع برایشان قابل تأمل و وقوع نیست.
 
مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پایان این مراسم خاطراتی را از دوران دفاع مقدس نقل کرد و گفت: در جنگ واژه یکرنگی و خلوص وجود داشت و باید تلاش شود تا این ابعاد دفاع مقدس در قالب داستان بیان شود.
 
ویژگی‌های یک داستانک با نگاه تازه به حوزه پایداری

رضا حاجی‌آبادی، مدیر انتشارات هزاره ققنوس نیز در ادامه این مراسم بیانیه هیأت داوران ششمین جشنواره داستان کوتاه کوتاه پایداری را قرائت کرد و گفت: در این دوره از جشنواره در بخش داستان کوتاه پایداری تعداد 937 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که از این تعداد 414 داستان از طریق ایمیل و 523 داستان نیز از طریق پیامک ارسال شده بود.
 
وی افزود: در مرحله اول داوری از میان 937 داستان رسیده به دفتر دبیرخانه 76 داستان به مرحله بعدی راه یافت و در نهایت سه نفر رتبه برتر و 20 شایسته تقدیر شناخته شدند.
 
حاجی‌آبادی در ادامه با اشاره به ویژگی آثار برگزیده توضیح داد: رعایت اصول نگارش این گونه ادبی دارا بودن ویژگی یک داستانک با نگاه نو و تازه به حوزه پایداری، ایجاد لحظه‌ای ناب و ماندگار در قالب داستان پایداری و کوتاه بودن و رسایی مطلب در قالب داستانک پایداری از جمله ملاک‌های انتخاب آثار برتر در این دوره از جشنواره بوده است.
 
به گفته مدیر انتشارات هزاره ققنوس در این دوره از جشنواره 76 اثر برگزیده مرحله دوم در یک کتاب با عنوان داستانک پایداری 94 چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.
 
وی همچنین درباره بخش فراخوان ارسال خاطره نیز توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: اگرچه در این بخش تعداد آثار دریافتی به نسبت داستان کوتاه پایداری کمتر بوده ولی هیات داوران پس از بررسی و امتیازدهی 20 اثر را شایسته تقدیر دانسته و از بین آنها سه اثر را به عنوان رتبه‌های برتر برگزیده است. همچنین در بخش مسابقه عکاسی راهیان نور با تلفن همراه از بین 205 اثر دریافتی در مرحله اول تعداد 20 اثر را انتخاب و در مرحله پایانی 3 اثر را حایز رتبه‌های برتر و 5 اثر بعد را شایسته تقدیر عنوان کرده‌ است.
 
براساس این گزارش آزاده اسلامی، فاطمه صادق‌تبار و زینب امامی‌نیا رتبه‌های اول تا سوم را در بخش داستان کوتاه پایداری کسب کردند. همچنین غلامعباس دیناروند، میثم محمدی، علیرضا رشنو، فائزه رفیعیم، لیلا حسنی، لیلا پارسافر، کاظم حاجی‌آقایی، سیده سلیمه موسوی، مرضیه پژوهان شوشتری، محمدجواد صرامی، سید اعظم سادات، سمیرا ذوالقدری، الهام درویشی، آرش مکوندی، شهره فراهانی، دل‌آرا فریدیان، نیلوفر ملک، مهدی زارع و سهیلا راجی کاشانی شایسته تقدیر شناخته شدند.
 
در بخش فراخوان ارسال خاطره مریم عرفانیان از مشهد، الهه آقا بیگلو از تهران، زهرا ابراهیمی خیبر از تهران رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها