سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
15 هزار جلد کتاب در طرح «جعبه کفش» توزیع می‌شود/ افزایش مطالعه و کتابخوانی با طرح سازمان فرهنگی هنری شهرداری

محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری طرح «جعبه کفش» از 25 شهریورماه تا دوم مهرماه سال جاری در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: برای افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار است پس از جمع‌آوری جعبه‌ها یک جلد کتاب به صورت رایگان در درون آنها قرار داده شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محمود صلاحی در نشست مطبوعاتی ویژه برنامه «جعبه کفش» که امروز سه‌شنبه 23 شهریورماه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، طی سخنانی گفت: امسال دومین سال برگزاری این طرح است و نهادهای مختلفی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان دانش آموزی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این طرح مشارکت می‌کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته سه هزار و 800 جعبه کفش جمع‌آوری و به نیازمندان تحویل داده شد و با توجه به آنکه در سال جاری قصد داریم این طرح را پر رنگ‌تر اجرا کنیم و  به مردم بیشتر اطلاع‌رسانی کنیم، پیش‌بینی شده تعداد جعبه کفش‌های جمع‌آوری شده به 15 هزار جعبه برسد.

به گفته رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این طرح بین عید قربان و غدیر اجرا می‌شود و تا دوم مهرماه نیز ادامه دارد.

صلاحی با بیان اینکه به لحاظ قانونی وظیفه ذاتی کمیته امداد جمع‌آوری احسان مردمی و توزیع آن در میان نیازمندان است، یادآور شد: اما نباید دوستان خود را در امداد تنها بگذاریم بلکه باید سایر دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها، استانداری‌ها و ... نیز همه در راستای محرومیت زدایی با این نهاد همکاری کنند.

صلاحی تاکید کرد: فرهنگ‌سازی اصل اول در این راه است و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در همین راستا اجرای طرح‌هایی چون «جعبه کفش» را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به تجربه‌ای از اقدام خود در زمان استانداری در خراسان رضوی گفت: در آن زمان خاطرم هست کتابخانه‌ای بسیار شکیلی در مشهد افتتاح شد اما چون کتاب‌های مناسبی در آن نبود دستور دادم که دو هزار کتاب موجود در دفتر استاندار و نیز کتاب‌های قابل اهدا سایر معاونان و مدیران به این کتابخانه اهدا شود. خوشبختانه با گزارشی که صدا و سیمای مشهد از این اقدام تهیه کرد مردم نیز ترغیب شدند و در آن زمان گفتم که مردم کتاب‌هایی را که نمی‌خوانند یا در کتابخانه خود چندین نسخه از آن دارند به مدارس هدیه کنند. در نهایت این طرح کتابخانه‌های مدارس مملو از کتاب شد. این نمونه فرهنگ‌سازی در بخشیدن است.

صلاحی با بیان اینکه 10 هزار جعبه کفش تاکنون توسط کفش ملی آماده شده گفت: این جعبه کفش‌ها در سازمان فرهنگی هنری تهران آماده و به فرهنگسراها تحویل داده می‌شود. سپس این جعبه‌ها در اختیار نیکوکاران قرار داده و پس از تحویل و بررسی اقلام قرار داده شده در آن‌ها که اغلب اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی است، به کمیته امداد تحویل داده می‌شود تا به دست نیازمندان برسد.

به گفته رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این جعبه کفش‌ها در 160 خانه مشارکتی بخش خصوصی و 65 خانه فرهنگ شهرداری و 34 فرهنگسرای شهر تهران توزیع و پس از جمع آوری به کمیته امداد تحویل می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: شعار امسال طرح جعبه کفش، «مهر در انتظار همدلی» است و قطعاً این طرح آخرین طرح نیکوکاری مشارکتی میان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و کمیته امداد نخواهد بود.

صلاحی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه برای افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار است پس از جمع‌آوری جعبه‌ها یک جلد کتاب به صورت رایگان در درون آنها قرار داده شود، گفت: سپس این جعبه‌ها به کمیته امداد تحویل می‌شود. کتاب «حرفه‌ای: خاطرات مرحوم جواد شریفی‌راد» نوشته محمد قاضی با شمارگان دو هزار نسخه در 162 صفحه به بهای 85 هزار ریال از سوی انتشارات رسانه مهر منتشر شده که  قرار است در طرح جعبه کفش توزیع می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: اتحادیه اصناف کفاشان تهران قول تهیه و تامین 3000 جفت کفش دخترانه و پسرانه را در جریان این طرح به ما داده‌اند تا در ابتدای سال تحصیلی در اختیار دانش آموزان نیازمند قرار گیرد.

در پایان این نشست نیز محسن ولیئی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران گزارشی را از روند اجرای طرح جعبه کفش و نیز اقدامات سازمان متبوع خود برای توانمندسازی نیازمندان خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها