دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
جنتی: آینده از آن کشورهای تولیدکننده محتوای دیجیتال است/ قدردانی از برگزیدگان نخستین جشنواره دایمی تولید محتوای دیجیتال ایران

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره دایمی تولید محتوای دیجیتال ایران با اشاره به اهمیت پرداختن به محتوای دیجیتال گفت: آینده از آن کشورهای تولیدکننده محتوای دیجیتال به ویژه در زمینه‌های فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین اختتامیه نخستین جشنواره دایمی تولید محتوای دیجیتال ایران ظهر دوشنبه (15 شهریورماه) با حضور دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر روستا آزاد از دانشگاه صنعتی شریف و پرویز کرمی، مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان در تالار اجتماعات سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
جنتی با اشاره به اهمیت تولید محتوای دیجیتال در فضای فعلی فرهنگی گفت: آینده از آن کشورهای تولیدکننده محتوای دیجیتال در حوزه‌های مختلف به ویژه در زمینه‌های فرهنگی است. توجه به این مهم یعنی ایجاد زیرساخت فرهنگی برای توسعه محتوای دیجیتال از اساسی‌ترین راهبردهایی است که پایه سرمایه‌گذاری ویژه‌ای باید به آن اختصاص داده شود. در واقع سرمایه‌گذاری در صنایع خلاق فرهنگی از یک سو و فرهنگ‌سازی از سوی دیگر زیربنای توسعه کشور محسوب می‌شود.
 
وی ادامه داد: تبیین نقشه راه تولید محتوای دیجیتال برای افق چشم‌انداز نیز بسیار با اهمیت است. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره مقابله با ناتوی فرهنگی، تولید محتوا در بخش‌های مختلف برپایه ابزارهای نوین از جمله فضای مجازی یکی از راه‌های مقابله با ناتوی فرهنگی است. از سال 2010 میلادی به بعد شاهد انقلاب تولید محتوای دیجیتال است. پیش‌بینی‌ها حاکی از دغدغه فعالان فرهنگی به فضای مجازی است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌ها سیر نزولی پیدا کرده است و تمایل برای سرمایه‌گذاری در تولید محتوای دیجیتال افزایش پیدا کرده است. این تغییر روند نشان‌دهنده سطح تولید محتوا در همه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است.
 
وی ادامه داد: بیش از 50 درصد از اطلاعات فضای مجازی مربوط به 2 تا 3 سال اخیر است. به عبارت دیگر سرعت و توزیع محتوای دیجیتال هر لحظه در حال افزایش است. با توجه به شرایط جمعیتی کشور و نیروی کار جوان تحصیل‌کرده ضروری است تا در سطح اقتصادی برنامه‌های ویژه در نظر گرفته شود. ایجاد شغل در زمینه تولید و توزیع محتوای دیجیتال در زمینه‌هایی مانند نرم‌افزارهای کاربردی و برنامه‌های تحت وب بسیار کم‌هزینه‌تر از دیگر زمینه‌های فناوری است.
 
جنتی گفت: ایجاد نزدیک به دو هزار شغل در مرکز فناوری اطلاعات ارشاد با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در چند سال اخیر صحتی بر ضرورت توجه به ایجاد اشتغال در حوزه تولید محتوای دیجیتال است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ظرفیت بالای علمی کشور فرصت مغتنمی در تولید محتوای دیجیتال است. همه دانشجویان کشور اعم از علوم انسانی، پزشکی، مهندسی، علمی و مذهبی می‌توانند در حوزه تولید محتوای دیجیتال به فعالیت بپردازند؛ مقوله‌ای که گره‌گشای اشتغال پایدار در کشور است. ایجاد 400 خانه فرهنگ دیجیتال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبدیل 30 مجتمع به مراکز شتاب‌دهنده با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حرکتی رو به جلو برای تحقق اهداف این وزارتخانه است.
 
جنتی با تاکید بر استفاده از ظرفیت مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال این وزارتخانه افزود: تولید، انتشار و عرضه آثار محصولات فرهنگی از مهمترین دغدغه‌هایی است که باید به آن پرداخته شود علاوه بر این تولید محتوای دیجیتال براساس مبانی انقلاب اسلامی با توجه به هجمه‌های فرهنگی استکبار بااهمیت است. بنابراین فقط نباید مصرف‌کننده محتوای دیجیتال بلکه باید به عنوان یک تولیدکننده جهانی فعالیت داشته باشیم.

سپس سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در آینده نزدیک تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر تبدیل 30 مجتمع فرهنگی دیجیتال به «مراکز شتاب‌دهنده» به امضا خواهد رسید. دومین جشنواره دائمی رسانه‌های دیجیتال نیز آذرماه سال جاری همزمان با نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال برگزار خواهد شد.
 
دبیر نخستین جشنواره دائمی تولید محتوای دیجیتال در ادامه سخنانش با ارائه پاور‌پوینت در گزارشی آماری به موضوعاتی از‌ جمله ضریب نفوذ شبکه‌های سلولی، موبایل‌های نسل سوم و نسل‌ها مختلف تلفن‌های همراه همچنین کاربران اینترنت، مقایسه کاربران زن و مرد، میزان دسترسی به اینترنت در خانواده‌ها، تعداد کاربران تلفن هوشمند در پایان سال ۲۰۱۶ و میزان سرمایه‌گذاری در این سال و بالاترین کاربر اینترنت در خاورمیانه و سهم ایران از بازار جهانی پرداخت.
 
پرویز کرمی، مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم توجه به ایجاد اشتغال غیردولتی برای دانش‌‌آموختگان دانشگاه  گفت: شرکت‌های دانش‌ بنیان،‌ پارک‌های علم و فناوری، استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، همه زیست‌بوم‌های ایجاد اشتغال هستند، در حالی که دانشگاه فقط نخستین نهاد تولید و انتشار دانش است.
 
وی افزود: در حوزه تولید محتوای دیجیتال در موقعیت مناسبی قرار داریم. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما نخستین جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران ساخت» را طراحی کرده که این جشنواره دو هدف مهم حمایت از تولید داخلی با تکیه بر محورهای دانش‌بنیان و  تولید محتوا برای فضای مجازی را دنبال می‌کند.
 
در این مراسم از برگزیدگان نخستین جشنواره دایمی تولید محتوای دیجیتال ایران قدردانی شد.

اسامی به شرح زیر است:
در بخش کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان: موسسات متفکران نوین، شفق و سنجاق به طور مشترک حایز رتبه سوم شدند.

دیپلم افتخار این بخش نیز به مجموعه لحظه به لحظه رسید.

در بخش سبک زندگی سالم موسسه پژوهشی سبک زندگی، موسسه آینده‌پژوهان و موسسه ترفند‌جو حایز رتبه‌های اول تا سوم شدند

دو دیپلم افتخار این بخش به شرکت توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی و مجموعه سامان جامع تحقیقات رسید.

در بخش فرهنگ و جامعه مجموعه پارسا حایز رتبه اول و سرابستان و شرکت رز هر دو به مقام سوم رسیدند.

دیپلم افتخار این بخش نیز به مجموعه سرآمد تعلق گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها