دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
نداشتن نگاه راهبردی؛ مشکل اصلی جشنواره صنعت چاپ/برگزاری جشنواره صنعت چاپ در مهرماه 95

محسن یگانه‌کاری، کارشناس چاپ در نشست «آسیب‌شناسی جشنواره صنعت چاپ» نداشتن نگاه راهبردی در جشنواره ملی صنعت چاپ را از جمله بزرگترین مشکلات این حوزه برشمرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دومین نشست تخصصی صنعت چاپ با عنوان «آسیب‌شناسی جشنواره صنعت چاپ» امروز (8 شهریورماه) با حضور جلال ذکائی، محسن یگانه‌کاری، مسعود فرشی فرید و احسان سقایی در سرای اهل قلم م,سسه خانه کتاب برگزار شد.
 
جلال ذکائی، دبیر این نشست اظهار کرد: شاید از حدود 16 سال پیش، جشنواره صنعت چاپ کار خود را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد و تمام مجموعه‌های زیرنظر این وزارتخانه برنامه‌های ویژه‌ای داشتند.
 
وی توضیح داد: در دوره مدیریت آقای طالب‌زاده، موضوع برگزاری جشنواره صنعت چاپ پایه‌گذاری شد. به غیر از سال 1384، این جشنواره به‌صورت مرتب و سالانه برگزار شد. ابتدا به‌صورت مسابقه آثار چاپی بود و پس از مدتی، شرایط تغییر کرد و به غیر از مسابقه، برنامه‌های جانبی نیز در این جشنواره لحاظ شد تا تمام جنبه‌ها و بخش‌های چاپ درگیر جشنواره شوند. این روند البته با اُفت و خیز ادامه داشت تا این‌که سال 1383 به پیشنهاد اسدالله جامی، روز صنعت ملی چاپ ایجاد و با پیگیری‌های احمد مسجد‌جامعی این روز، مصوب شد. بعد از مدتی با این استدلال که روز ملی صنعت چاپ در تقویم سالیانه، سنگینی می کند، روز چاپ از تقویم حذف شد.
 
ذکائی از سخنرانان این نشست خواست تا درباره اهداف جشنواره ملی صنعت چاپ و این‌که اساساً اگر این جشنواره برگزار شود یا نشود، مشکل یا مشکلاتی به وجود می‌آید یا خیر، سخنانی را ارائه دهند.
 
محسن یگانه‌کاری در این‌باره اظهار کرد: مشکل بزرگ جشنواره صنعت چاپ یا مشکل بزرگ اداره‌کل چاپ یا مشکل بزرگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا مشکل بزرگ بخش عظیمی از کشور این است که نگاه راهبردی نسبت به کاری که می‌کنیم، وجود ندارد و چون این نگاه وجود ندارد، فعالیت‌ها دستخوش یک سلسله ناهنجاری‌ها می‌شوند.
 
وی ادامه داد: بلاتکلیف بودن و بی‌اثر بودن جشنواره صنعت چاپ، شاید ما را به این نتیجه برساند که بهترین کار، تعطیلی جشنواره است. وقتی ما اساساً نمی‌دانیم به کجا می‌خواهیم برسیم، تدوین آیین‌نامه که شخصاً بر این آیین‌نامه نقد بسیار دارم، چه ضرورتی دارد؟! اساساً کدامیک از بخش‌های صنعتی کشور اینقدر هزینه می‌کند تا جشنواره‌‌ای برگزار کند و جالب این‌که در نهایت، حرفی برای گفتن نداشته باشد؟! بنابراین اگر این جشنواره تعطیل شود، هیچ اتفاقی در حوزه چاپ به‌ویژه در کشور رُخ نمی‌دهد و شاید اتفاقاً کمکی باشد برای کشور تا بی‌خود چند صد میلیون پول هدر نرود.
 
مسعود فرشی‌فرید نیز عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد با توجه به کِسِلی‌ای که اکنون در حوزه چاپ وجود دارد، دیگر کسی نمی‌خواهد این جشنواره برگزار شود. اثر این نخواستن در تعداد آثار ورودی، کیفیت داوران و تمایل داشتن یا نداشتن برای برگزاری جشنواره کاملاً مشهود است.
 
وی افزود: البته من همه این مشکلات را از جانب خودِ جامعه چاپ کشور می‌دانم؛ وقتی که ما خودمان نمی‌خواهیم بنابراین نباید انتظاری از دولت داشته باشیم. صنعت چاپ باید بخواهد که همه چیز داشته باشد. اگر خودش استراتژی نداشته باشد، چیزی حدود 10 هزار میلیارد تومان واردات چاپی خواهیم داشت. مبتلا‌به این موضوع نیز جشنواره صنعت چاپ است که به همین ترتیب اُفت می‌کند.
 
25 شهریورماه؛ آخرین مهلت ثبت‌نام جشنواره ملی صنعت چاپ

همچنین احسان سقایی نیز در این نشست تخصصی اظهار کرد: فراخوان جشنواره ملی صنعت چاپ با دبیری محمدحسن فکری به‌زودی منتشر خواهد شد که براساس آن، 25 شهریورماه آخرین مهلت ارسال آثار اعلام شده و هفته اول مهرماه 1395 شاهد برگزاری جشنواره ملی صنعت چاپ خواهیم بود. در این دوره، نرم‌افزار خوبی برای داوری آثار تهیه شده است.
 
در ادامه نشست، جلال ذکائی از سخنرانان خواست جشنواره ملی صنعت چاپ را با جشنواره‌های حوزه چاپ سایر کشورها، مقایسه کنند.
 
تغییر مدیریت‌ها؛ زمینه‌ساز بی‌تأثیری جشنواره/ بلاتکلیفی صنعت چاپ

محسن یگانه‌کاری در این‌باره گفت: جشنواره صنعت چاپ به لحاظ شکلی تفاوت زیادی با جشنواره‌های سایر کشورها ندارد و حتی می‌توان گفت که جشنواره ملی صنعت چاپ به لحاظ شکلی به‌ویژه در حوزه داوری‌ها شاید نسبت به سایر کشورها بهتر نیز باشد. اما از منظر تأثیرگذاری، چون این جشنواره به‌صورت دولتی برگزار می‌شود و در دولت تغییر مدیریت‌ها به وفور اتفاق می‌افتد، طبیعی است چندان نتیجه‌ای نخواهد داشت.
 
وی افزود: متأسفانه یکی دیگر از مشکلات، بلاتکلیفی صنعت چاپ است؛ اصلاً مشخص نیست که چه بخشی از این حوزه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چه بخشی از آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط می‌شود. البته یکی از دغدغه‌های آقای برازش، مدیرکل اداره‌ چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همین موضوع است.
 
توجه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه چاپ

مسعود فرشی‌فرید نیز در این زمینه بیان کرد: مسابقات جهانی معمولاً رسته‌محور برگزار می‌شوند، برخی کشورها هم هستند که محصول‌محور هستند، اما تصور می‌شود ایران بالاترین تعداد گروه‌های مسابقات را دارد؛ این موضوع اول از همه جذب آثار و سپس داوری‌ها را مشکل می‌کند.
 
وی شعاری حرکت کردن در حوزه چاپ را یکی از مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: معتقدم اگر آیین‌نامه‌ای در حوزه چاپ نوشته می‌شود، باید اهداف کاربردی‌تر و جامع‌تری را دربرداشته باشد، چراکه اطلاع دارم شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه ویژه‌ای به حوزه چاپ دارد، بنابراین باید از این فرصت مغتنم استفاده کرد.
 
احسان سقایی نیز درباره تفاوت‌های برگزاری جشنواره ملی صنعت چاپ با جشنواره‌های سایر کشورها، اظهار کرد: جشنواره صنعت چاپ از منظر نحوه برگزاری، چیزی از سایر کشورها کم ندارد، اما به‌نظرم به لحاظ جایگاه، هنوز نه تنها این جشنواره بلکه فراتر از آن، صنعت چاپ از جایگاه ویژه‌ای برخوردار نیست و علت آن هم، خوب شناسانده نشدن و برند نشدن این جشنواره است.
 
جلال ذکائی در ادامه این نشست، از سخنرانان پرسید «چرا در بخش خصوصی چاپ، جایزه ویژه‌ای به چشم نمی‌خورد؟»
 
جشنواره به استانداردسازی چاپخانه‌ها توجه کند
 
محسن یگانه‌کاری در پاسخ به این پرسش گفت: دوباره تأکید می‌کنم دولتی بودن جشنواره ملی صنعت چاپ یکی از بزرگ‌ترین مشکلات است. پیشنهاد می‌کنم به‌زودی یک نهاد مردمی شکل بگیرد و کار جشنواره را در یک مسیر تند از دولت بگیرد و دولت فقظ ناظر باشد.
 
وی افزود: همچنین معتقدم باید جشنواره به بحث استانداردسازی چاپخانه‌ها توجه داشته باشد و سپس ارزیابی کند که آیا چاپخانه‌ها به اهداف جشنواره رسیده‌‌اند یا خیر. همچنین باید در حوزه چاپ از نگاه نخبه‌پروری خارج شویم و بخش متوسط را تقویت کنیم و نگاهمان به این بخش باشد.
 
فرشی‌فرید نیز در این‌باره عنوان کرد: معتقدم ابتدا باید بخش صنعت یک حوزه حل شود تا بتواند در بحث ارتقا قدم بردارد؛ در این زمینه شرکت‌کنندگان در جشنواره مهم هستند. در جشنواره‌های خارجی زمینه برای تعاملات اقتصادی شرکت‌کنندگان کاملاً فراهم است، اما اینجا ما هنوز درگیر برگزاری یا عدم برگزاری دوره‌های آموزش چاپ هستیم!
 
ضرورت تشکیل تشکل در حوزه چاپ

همچنین احسان سقایی نیز در ادامه مباحث گفت: بنده نیز معتقدم چرا نباید صنف چاپ مانند صنف پزشکان یا سایر صنوف، تشکل داشته باشد تا امور را به‌دست بگیرد؛ چرا باید اهالی صنعت چاپ به‌صورت دائم بنشینند و چشم‌شان به دولت باشد؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها