شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
آمادگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع مشکلات معافیت مالیات کتابفروشان

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه دیدار از کتابفروشی «دف» به خبرنگار «ایبنا» از آمادگی این معاونت و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای رفع مشکلات معافیت مالیات کتابفروشان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سیدعباس صالحی در ادامه دیدارهای خود با اهالی نشر و قلم در کتابفروشی‌ها، امروز (شنبه 30 مردادماه) در کتابفروشی‌ «دف» حضور پیدا کرد.
 
وی در حاشیه بازدید از این کتابفروشی در پاسخ به خبرنگار «ایبنا» که درباره سرنوشت فرایند معافیت مالیات کتابفروشان پرسید، اظهار کرد: مسلماً کتابفروشان مشمول معافیت مالیات قرار گرفته‌اند و این فرایند در حال اجرا است.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: اگر در مواردی مؤدیان در این زمینه مشکلاتی ایجاد می‌کنند، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران این آمادگی را دارند تا برای رفع این مشکلات اقدام کنند.

صالحی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که جویای چگونگی تفویض صدور مجوز کتاب به ناشران شد، گفت: یک سال و نیم است که آیین‌نامه مربوطه به تصویب هیأت نظارت منتخب شورای عالی فرهنگی رسیده و اکنون دستور‌العمل اجرایی این آیین‌نامه صادر شده است.

وی افزود: در مصوبه شورای عالی فرهنگی چنین بیان شده که هیأت نظارت می‌تواند کارگروه‌هایی را برای مجوز نشر راه‌اندازی کند اما در این مصوبه نیامده است که این کارگروه‌‌ها حتماً باید در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند، بلکه می‌تواند در هر جا ـ الزاما نه فقط در تهران بلکه در استان‌‌های دیگر ـ تشکیل شود؛ منتها با این نگاه که آن انتشاراتی، اسامی بررسان کتاب را به هیأت نظارت معرفی و هیأت نظارت پس از تأیید آن اسامی، اجازه بررسی کتاب‌ را صادر کند.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که کارگروه‌های هیأت نظارت اعم از افراد حقیقی و حقوقی معرفی شده‌اند، ادامه داد: براساس دستورالعمل تدوین شده، ناشرانی که تمایل داشته باشند، تأکید می‌کنم ناشرانی که تمایل داشته باشند، می‌توانند داوطلبی خود را به این کارگروه‌ها اعلام کنند تا بررسی‌های لازم صورت پذیرد.
 
صالحی در پاسخ به خبرنگار دیگری که درباره حمایت‌ها و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران مستقل پرسید، عنوان کرد: در ارتباط با آثاری که در هیأت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تأیید قرار می‌گیرند، ناشران مستقل جایگاه ویژه خودشان را دارند؛ به‌ویژه این اواخر هیأت نظارت به کتاب‌های ناشران مستقل توجه بیشتری نشان می‌دهد.
 
وی افزود:  البته این بحث، هم در دوره‌های پیشین بوده و هم در دوره جدید. طبعاً این مسائل موافقان و مخالفان خود را در هر دوره داشته و دارند. افرادی که مخالف حمایت ما از ناشران دولتی هستند، توجیه‌شان این است که ناشران دولتی در تولید کتاب از سرمایه و اعتبارات دولتی استفاده می‌کنند، بنابراین خرید کتاب از ناشران به این معنا است که یکبار دیگر اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اما از طرفی، اگر ما ناشران دولتی را از فهرست خرید کتاب حذف کنیم، بخشی از کتاب‌های خوب از سبد خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حذف خواهند شد. اما در مجموع آن‌چه که اکنون در حال اتفاق است، این است که سهم ناشران دولتی به طرف بخش خصوصی تقویت شود.
 
صالحی درباره اتفاقاتی که در دوره جدید در هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وقوع پیوسته نیز اظهار کرد: در این دوره هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نخستین‌بار اسامی اعضای خود را به‌صورت علنی اعلام کرد. همچنین در این دوره کل خریدهای این هیأت به شکل شفاف اعلام شد.
 
وی ادامه داد: اتفاق دیگر در این هیأت این است که کارگروه‌هایی در زیرمجموعه این هیأت شکل گرفته که عبارتند از «علوم انسانی»، «هنر»، «ادبیات»، «کودک و نوجوان» و «دین». اسامی اعضای این کارگروه‌ها نیز به‌صورت شفاف اعلام شده و اکنون در این کارگروه‌ها، آثار به‌صورت تخصصی بررسی می‌شوند.
 
جوانان یا کتاب دست نمی‌گیرند یا کمتر دست می‌گیرند

حمیدرضا شعبانی، مدیرمسئول کتابفروشی «دف» نیز در ادامه این دیدار گفت: در این کتابفروشی حدود 13 هزار عنوان کتاب موجود است که بخش اعظم آن‌ها را کتاب‌های عمومی اعم از ادبیات، فلسفه و علوم اجتماعی تشکیل می‌دهند؛ این آثار بیشترین مخاطبان را به خود اختصاص داده‌اند.
 
وی عنوان کرد: در بخش انتهایی سالن کتابفروشی، آثار مربوط به زبان، فرهنگ، هنر، سینما، تئاتر و عکاسی ارائه شده‌اند. در بخش دیگری از این کتابفروشی کتاب‌های تخصصی که اغلب کتاب‌های وارداتی هستند، عرضه شده‌ است.
 
مدیرمسئول کتابفروشی «دف» توضیح داد: با رشد تکنولوژی، جوانان یا کتاب دست نمی‌گیرند یا کمتر دست می‌گیرند، اما معتقدم هر اندازه به کیفیت تولید، کیفیت عرضه و گفت‌وگو در این عرصه بپردازیم، هم می‌توانیم با ممیزی رابطه متعادل‌تری برقرار کنیم و هم می‌شود روی فرهنگ مردم تأثیر مثبت گذاشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها