یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
حمایت مؤسسه خانه کتاب از جلسات نقد کتاب استان‌ها و سالانه‌های کتاب استانی

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در سومین اجلاس سراسری مدیران‌کل ‌فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها از حمایت حداکثری این مؤسسه از جلسات نقد کتاب استان‌ها و سالانه‌ها و دوسالانه‌های کتاب استانی در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بخش دوم دومین روز از سومین اجلاس سراسری مدیران‌کل ‌فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها عصر امروز (3 تیرماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، همایون امیرزاده، مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نیکنام حسین‌پور، مشاور توسعه و منابع امور انسانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داریوش رضوانی، مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، محمد سلگی، مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمودرضا برازش، مدیر اداره ‌چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور در هتل انقلاب برگزار شد.
 
مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در این مراسم، اظهار کرد: مؤسسه خانه کتاب طی سال‌های گذشته در حاشیه نمایشگاه‌های استانی کتاب و در مناسبت‌های مختلف در استان‌ها از برگزاری جلسات نقد کتاب حمایت کرده است. سال گذشته از حدود 60 نشست نقد کتاب در استان‌ها و شهرستان‌ها حمایت‌های لازم صورت گرفت؛ حتی برای حضور در این جلسات، استادان و نویسندگان از تهران به شهرستان‌ها اعزام کردیم.
 
وی ادامه داد: امسال نیز در صورتی که استان‌ها برنامه مشخص و مدونی برای ما ارسال کنند، بدون تردید از آنها حمایت‌ خواهیم کرد.
 
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب درباره حمایت‌های این مؤسسه از سالانه‌ها و دوسالانه‌های کتاب استانی، گفت: این‌گونه حمایت‌ها از سال گذشته در دستور کار مؤسسه خانه کتاب قرار گرفته است و  در این زمینه سعی کرده‌ایم حمایت‌های حداقلی و حداکثری خود را در استان‌ها داشته باشیم.
 
ضرورت اطلاع‌رسانی طرح «تابستانه کتاب» در استان‌ها

همایون امیرزاده، مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر این مراسم، اظهار کرد: مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور در تفاهمنامه‌هایی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد می‌کنند باید به مواردی توجه کنند که برخی از آنها عبارتند از توجه به مفاخر و استعدادهای حوزه فرهنگ، ادب و شعر، توجه به اقتصاد مقاومتی، تأکید بر توسعه کتاب و کتابخوانی و توجه به ظرفیت‌های استانی و جلب مشارکت‌های مردمی. همچنین در تخصیص اعتبار به استان‌ها، میزان تحقق تفاهمنامه سال 1394 مورد توجه قرار خواهد گرفت.
 
وی ادامه داد: انتظار ما از استان‌ها این است که در حوزه اطلاع‌رسانی طرح‌های ترویج کتاب و کتابخوانی مانند «تابستانه کتاب» بیش از پیش ورود پیدا کنند. دوستان ما در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه خانه کتاب، مشارکت 50 درصدی استان‌ها را در این زمینه انتظار دارند.
 
مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همچنین از استان‌ها انتظار داریم هزینه‌کرد اعتبارات در محل خود ـ و نه در بخش دیگری ـ صورت پذیرد.
 
مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان نیز در این مراسم، عنوان کرد: از سال گذشته به استان‌ها اعلام کردیم تا در صورت داشتن ظرفیت‌های لازم برای برپایی محافل شعر در استان‌ها ابلاغ کنند. در صورتی که استان‌ها در این زمینه امکانات و برنامه‌های مشخصی داشته باشند، به این مهم اقدام خواهیم کرد. متأسفانه تنها برخی استان‌ها در این زمینه همکاری کرده‌اند و از سوی تعداد بیشتری  هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.
 
آیین‌نامه چاپ بازنویسی می‌شود

محمودرضا برازش، مدیرکل ‌چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی از بازنویسی آیین‌نامه چاپ خبر داد و گفت: کارگروه بازنویسی آیین‌نامه چاپ از فردا (4 مردادماه) فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. در این زمینه از همه استان‌ها برای اعلام‌نظر درخواست شده است.
 
مدیرکل ‌چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت آموزش در حوزه چاپ، افزود: سال گذشته اعلام کردیم تمام هزینه‌های آموزش استادان استان‌ها را پرداخت می‌کنیم اما متأسفانه 17 استان هیچ اقدامی برای برپایی دوره‌های آموزشی چاپ نکردند.
 
برازش افزود: همچنین اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 200 جلد کتاب تخصصی چاپ را شناسایی کرد اما بعد از گذشت یک سال و نیم 6 استان هنوز درخواستی برای دریافت این کتاب‌ها ارائه نکرده است.
 
وی عنوان کرد: راه‌اندازی سامانه جامع چاپ در استان البرز به صورت پایلوت انجام شد. همچنین بر اساس درخواست استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، آموزش‌های لازم در این استان‌ها برای بهره‌مندی از این سامانه ارائه شد. درخواست ما از استان‌ها این است که در زمینه راه‌اندازی سامانه جامع چاپ وارد مرحله عملیاتی شوند تا نوبت به سایر استان‌ها نیز برسد.
 
فراهم شدن مقدمات راه‌اندازی سامانه جلوگیری از قاچاق کتاب

محمد سُلگی، مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر این مراسم، اظهار کرد: راه‌اندازی کافه کتاب در استان‌ها توسط اتحادیه‌های صنف در حال انجام است. هر استانی که در این زمینه درخواست داشته باشد، اقدام می‌کنیم. همچنین مقدمات راه‌اندازی سامانه‌ای برای جلوگیری از قاچاق کتاب در حال انجام است.
 
وی ادامه داد: نسخه جدید آیین‌نامه پروانه نشر آماده شده است و به‌زودی ابلاغ خواهد شد.
 
مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در حوزه تفویض صدور مجوز کتاب به استان‌ها، برخی استان‌ها هنوز بررس‌های خود را معرفی نکرده‌اند که امیدواریم هرچه سریع‌تر برای این مهم، اقدام کنند. امسال تفویض اختیارات صدور مجوز نشر به 5 استان دیگر نیز صورت خواهد گرفت. اعلام شده است استان‌های البرز و مازندران در این زمینه آمادگی و ظرفیت لازم را دارند. همچنین تا حدود 2 ماه دیگر توکن‌های تمام ناشران کشور را توزیع خواهیم کرد.
 
علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی به اهمیت و ضرورت برپایی جشنواره‌های پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب اشاره کرد و گفت: این گونه جشنواره‌ها به انسجام و هم‌افزایی ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک می کند.
 
 اعزام مدیران استانی به نمایشگاه‌های خارجی

امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این مراسم از آماده شدن جدول نمایشگاه‌های استانی کتاب سال جاری خبر داد و گفت: ما سعی کردیم بر مبنای توافقاتی که در دو نشست تبریز و بندرعباس داشتیم، هم در طراحی این جدول و هم افزایش کیفیت نمایشگاه‌های استانی کتاب، برنامه‌ریزی کنیم؛ به طور مثال، در نظر داریم همزمان با برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب و حتی مدتی بعد از اتمام این نمایشگاه‌ها، بُن‌های کتاب میان کتابفروشان استانی توزیع شود. همچنین در این زمینه می‌کوشیم امکان خرید آنلاین بُن کتاب از طریق وب‌سایت نمایشگاه به وجود بیاید.
 
وی درباره برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در استان‌ها، گفت: از مدت‌ها پیش برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کتاب، وجود داشته است اما اعلام آمادگی می‌کنیم که هر استانی علاوه بر نمایشگاه‌های استانی کتاب، تمایل به برگزاری چنین نمایشگاه‌های تخصصی کتاب نیز داشته باشد یا علاقه‌مند است به جای نمایشگاه‌های استانی کتاب، در استان مربوطه نمایشگاه تخصصی کتاب برگزار شود، حمایت کنیم.
 
مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره سامانه انبار کرج، توضیح داد: از قبل، قرار بر آماده‌سازی این سامانه بود. خوشبختانه مقدمات آن فراهم شده است و پیش‌بینی می‌کنیم پیش از پایان تابستان سال جاری، قابل بهره‌برداری باشد.
 
شهرام‌نیا همچنین از اعزام برخی مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها به نمایشگاه‌های کتاب خارجی خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها