یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰
امسال مؤسسه خانه کتاب تاثیر مثبتی بر کتابفروشی‌های استان‌ها خواهد داشت

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سومین اجلاس سراسری مدیران‌کل ‌فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با بیان این‌که این معاونت آمادگی دارد در سال جاری بودجه تخصیصی استان‌ها را به 25 میلیارد تومان ارتقا دهد، گفت: مؤسسه خانه کتاب در سال جاری برش استانی خوبی خواهد داشت. به این معنا که با همکاری انجمن سینمای جوان، به مستندسازی کتابفروشی‌های استان‌ها خواهد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بخش دوم دومین روز از سومین اجلاس سراسری مدیران‌کل ‌فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها عصر امروز (3 تیرماه) با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هتل انقلاب برگزار شد.
 
در این مراسم، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، همایون امیرزاده، مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسین‌پور، مشاور توسعه و منابع امور انسانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داریوش رضوانی، مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان ، محمد سلگی، مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمودرضا برازش، مدیر‌کل ‌چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور حضور داشتند.
 
سیدعباس صالحی در این مراسم، اظهار کرد: ما در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته حدود 20 میلیارد تومان تعهد مالی مستقیم با استان‌ها در قالب 10 آیتم داشتیم. برخی از این موضوع‌ها عبارتند از برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب، ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب، برپایی جشنواره امام رضا (ع)، برگزاری بزرگداشت مفاخر، نشست‌های شعر و نشست‌های غیرمفاخر و آیین اهدای کتاب.
 
وی ادامه داد: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر این آیتم‌ها، با استان‌ها همکاری‌های دیگری نیز داشته است که به طور مثال می‌توان به افزایش هیأت نظارت کتاب از 5 استان به 10 استان و پذیرش هزینه‌های بررسان کتاب استان‌ها، اعزام 14 کارشناس چاپ از 14 استان به خارج از کشور، تفویض صدور پروانه نشر و اعلام وصول کتاب‌ها به استان‌ها، راه‌‌اندازی سامانه جامع چاپ در البرز، برپایی دوره‌های آموزشی مانند آموزش صنعت چاپ، کارگاه آموزشی شابک و 347 نشست‌های آموزشی فرهنگی در حاشیه نمایشگاه‌های استانی کتاب اشاره کرد.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برگزاری جشنواره ملی صنعت چاپ در 16 استان، برپایی نمایشگاه تخصصی کالاهای فرهنگی چاپ در 9 استان، حمایت از کتابفروشی‌ها، برگزاری طرح‌های پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب، برپایی محافل شعر در 8 استان و گسترش حضور استان‌ها در تهران (بازدید اهالی چاپ سیستان و بلوچستان از چاپخانه‌های تهران) و شناسایی و حمایت از گروه‌های مروج کتابخوانی در تهران و شهرستان‌ها از دیگر همکاری‌های این معاونت با استان‌ها خارج از محدوده تفاهمنامه محسوب می‌شوند.
 
صالحی درباره رویکرد تقویت بانک اطلاعات اهل قلم، توضیح داد: مؤسسه خانه کتاب سال گذشته در همه نمایشگاه‌های استانی کتاب با رویکرد تکمیل و تقویت بانک اطلاعات اهل قلم حضور یافت.
 
وی همچنین درباره طرح حمایت از کتابفروشی‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: مؤسسه خانه کتاب از سال گذشته تاکنون با اجرای طرح‌های «کتابفروشی به وسعت ایران»، «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» نقش مؤثری در زمینه حمایت از کتابفروشی‌ها ایفا کرده است. بیش از 90 درصد کتابفروشی‌های شرکت‌کننده در این طرح‌ها، استانی هستند.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویکرد این معاونت در سال 1395، اظهار کرد: امسال این معاونت آمادگی دارد بودجه تخصیصی استان‌ها را از 20 میلیارد تومان به 25 میلیارد تومان ارتقا دهد. چرا که معتقدیم باید تلاش شود تا فضای حضور خود در استان‌ها را حداکثری کنیم. همچنین از لحاظ بودجه مستقیم و غیرمستقیم، 40 درصد بودجه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها مصرف خواهد شد.
 
صالحی بیان کرد: از لحاظ ساختاری، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع‌کننده این ایده بوده که ارتباطات و تعاملات با استان‌ها را نهادمند کند تا با رفتن یک مدیر و آمدن مدیر جدید، این ارتباطات گسسته نشوند. در این زمینه تفاهمنامه‌هایی با استان‌ها منعقد شده است. همچنین جلسه‌ای با مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها برگزار شده است. تشکیل شورای تعاملات استانی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر اقدامات این معاونت به منظور انسجام ارتباطات و تعاملات با استان‌ها محسوب می‌شود.
 
وی افزود: از دیگر برنامه‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه، که در سال جاری اجرایی خواهد شد این است که در هر منطقه یک مدیر معین تعریف و به‌زودی اسامی آنها را اعلام می‌کنیم. مدیران معین باید بر تفاهمنامه‌های میان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها اشراف داشته باشند تا شرایطی فراهم شود که بتوان مسائل استان‌ها را از دریچه دید مدیر، سریع‌تر و دقیق‌تر شناسایی و حل کرد.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دیگر رویکردهای این معاونت در سال جاری، گفت: در سال 1395، بودجه‌هایی برای طرح‌های منتخب استان‌ها اختصاص خواهد یافت. همچنین از تأسیس و نوسازی کتابفروشی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ حمایت خواهد شد.
 
صالحی با بیان این‌که در سال 1395 علاوه بر تداوم برنامه‌ها و فعالیت‌های پیشین، برنامه‌های جدید را با نگاه استانی اجرا خواهیم کرد، اظهار کرد: در سال جاری آمادگی تفویض صدور مجوز نشر به 5 استان دیگر را داریم. همچنین 5 هزار توکن خریداری شده است که به ناشران ارائه خواهد شد و 10 سرور به 10 استان در راستای راه‌اندازی سامانه جامع الکترونیکی نشر عرضه می‌شود.
 
وی ادامه داد: در این دوره، تدوین آیین‌نامه‌های متعددی در حوزه‌های صادرات و واردات کتاب و جلوگیری از قاچاق کتاب در دستور کار قرار گرفته است.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حوزه چاپ، اظهار کرد: استقرار نهایی سامانه جامع الکترونیک چاپ به‌زودی (ماه آینده) انجام خواهد شد. همچنین امسال بودجه‌ای برای بازرسی حوزه چاپ در نظر گرفته شده است و در سال جاری در همه استان‌های کشور شاهد برگزاری جشنواره صنعت چاپ خواهیم بود.
 
صالحی درباره حوزه شعر و ادبیات داستانی، گفت: امسال بودجه 500 میلیون تومانی برای بنیادهای ادبی استان‌ها اختصاص خواهد یافت. همچنین در سال جاری جشنواره شعر و ادب را در استان خراسان رضوی برگزار خواهیم کرد.
 
وی ادامه داد: چنین مقرر شده است که در سال جاری در حوزه دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی، گزارش مدیریتی پژوهشی از وضعیت کتابخانه‌های استان ارائه شود؛ به این منظور، بودجه 250 میلیون تومانی اختصاص یافته است.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال جشن امضای نویسندگان در اهواز و کاشان برگزار خواهد شد. همچنین شورای هماهنگی شهرهای پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب در نیشابور به عنوان  یک نهاد‌سازی شکل گرفته است.
 
صالحی اظهار کرد: سال گذشته به کمک دفتر راهبردی، کارگروه‌های آموزشی مدیران و کارشناسان حوزه برنامه‌ریزی فرهنگی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در نیشابور تشکیل شد که تجربه خوبی بود. امسال این کارگروه‌ها در سایر استان‌ها نیز توسعه می‌یابند. همچنین امسال دبیرخانه اقوام ایرانی به شکل فعال‌تری فعالیت خواهد کرد.
 
وی با بیان این‌که امسال مؤسسه خانه کتاب برش استانی خوبی خواهد داشت، توضیح داد: این مؤسسه باهمکاری انجمن سینمای جوان در راستای مستندسازی کتابفروشی‌های استان گام برخواهد داشت و به‌تدریج این فعالیت را در استان‌های سراسر کشور توسعه خواهد داد. همچنین در سال جاری، سرویس «استان‌ها» در خبرگزاری کتاب ایران راه‌اندازی خواهد شد و کتاب سال استان‌ها با قوت هرچه بیشتر برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها