شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷
232 هزار و 363 جلد کتاب در طرح «تابستانه کتاب» فروخته شده است/ بررسان کتاب انتشاراتی‌ها باید به تأیید هیأت نظارت برسند

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از کتابفروشی گیتاشناسی گفت: در طرح «تابستانه کتاب» تاکنون 232 هزار و 363 جلد کتاب به فروش رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه دیدارهای خود با اهالی نشر و قلم در کتابفروشی‌ها امروز (شنبه، 2 مردادماه) در کتابفروشی‌های گیتاشناسی و ثالث حضور پیدا کرد.
 
وی پس از گفت‌وگو با سعید بختیاری، مدیر کتابفروشی گیتاشناسی و دیدار با دو تن از ناشران و نویسندگان، در جمع خبرنگاران حضور یافت و به خبرنگار «ایبنا» درباره جدید‌ترین آمار طرح «تابستانه کتاب» گفت: در حال حاضر 503 کتابفروشی در سطح کشور در طرح «تابستانه کتاب» حضور پیدا کرده‌اند. در آخرین آمار، تاکنون 232 هزار و 363 جلد کتاب در این طرح به بهای 3 میلیارد و 840 میلیون تومان به فروش رسیده است که 760 میلیون تومان آن از یارانه‌ تخصیصی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین شده است.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تاکنون در طرح «تابستانه کتاب» استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین آمار فروش را داشته‌اند.
 
صالحی افزود: از میان ناشران شرکت‌کننده، قدیانی، ققنوس و نسل نواندیش، به ترتیب بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین از میان کتابفروشی‌ها، کتابفروشی‌های «شهر کتاب» مشهد، «محام» اهواز و «رشد» اهواز بیشترین فروش را داشته‌اند.
 
وی توضیح داد: در طرح «تابستانه کتاب» تلاش شده است از طریق نظارت‌های مناسب، امکان دقت بیشتری به کنترل خرید و کاربرد یارانه‌ها شود تا یارانه‌ها به مصرف برسد. از چند طریق این نظارت‌ها صورت گرفته است؛ نخست، فاکتورهای ثبت‌شده، دوم، بازدیدهای حضوری و اعزام ناظربه صورت بازدیدهای تصادفی و موردی و سوم، شیوه‌های جایگزین.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امیدواریم در روزهای باقی‌مانده، مسیر طرح «تابستانه کتاب» با رشد و شتاب بیشتری، هم به مصرف کتاب و هم به ارتقای سهم کتابفروشی‌ها در توزیع و فروش کتا‌ب‌ها کمک کند.
 
صالحی در پاسخ به خبرنگار دیگری که درباره چگونگی تفویض صدور مجوز کتاب به ناشران پرسید، اظهار کرد: یک سال و نیم است که آیین‌نامه مربوطه به تصویب هیأت نظارت منتخب شورای عالی فرهنگی رسیده است. اکنون دستور‌العمل اجرایی این آیین‌نامه صادر شده است.
 
وی توضیح داد: در مصوبه شورای عالی فرهنگی چنین بیان شده است که هیأت نظارت می‌تواند کارگروه‌هایی را برای مجوز نشر راه‌اندازی کند اما در این مصوبه نیامده است که این کارگروه‌‌ها حتماً باید در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند بلکه می‌تواند در هر جا ـ الزاما نه فقط در تهران بلکه در استان‌‌های دیگر ـ تشکیل شود. منتها با این نگاه که آن انتشاراتی، اسامی بررسان کتاب را به هیأت نظارت معرفی کند و هیأت نظارت پس از تأیید آن اسامی، اجازه بررسی کتاب‌ را صادر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها