یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
جعفری: جشنواره بین‌‌المللی امام رضا(ع) با همکاری بیش از 360 نهاد برگزار می‌شود/ معرفی فهرستی از آثار مرتبط با امام هشتم

سیدجواد جعفری در نشست خبری چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) اظهار کرد: «این دوره از جشنواره با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری بیش از 360 نهاد دولتی و غیردولتی در دهه کرامت برگزار خواهد شد.» محمد اللهیاری نیز در این نشست از معرفی فهرستی از آثار منتشره مرتبط با موضوع امام رضا(ع) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) پیش از ظهر یکشنبه (27 تیرماه) با حضور سیدجواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، محمد اللهیاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دکتر رضا قمرزاده، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالن شماره یک کنفرانس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در این نشست گفت: خداوند نعمت بزرگی را به مردم ایران ارزانی داشته و آن نعمت وجود بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) در این سرزمین الهی است. به واسطه هجرت امام به این سرزمین، هجرت امامزادگان نیز به این سرزمین آغاز شد که امروز از نعمت‌های بزرگی همچون بارگاه نورانی حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت احمدبن موسی (ع) برخورداریم. فرصت طلایی برای مردم ولایتمدار در دهه نخست ذی‌القعده فراهم شده تا در فاصله میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه (س) در یکم ذی‌القعده تا یازدهم ذی‌القعده برابر با سالروز میلاد آسمانی حضرت امام رضا (ع) دهه کرامت را جشن بگیرند.
 
وی افزود: جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در این دوره با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری بیش از 360 نهاد دولتی و غیردولتی در دهه کرامت برگزار خواهد شد. هرساله دامنه این جشنواره در سطح داخلی و بین‌المللی توسعه پیدا کرده و امروز در آستانه چهاردهمین دوره، علاوه بر 31 استان کشور بخش‌های مختلفی شامل دو هزار و 400 نقطه در 77 کشور جهان زیر پوشش جشن‌های دهه کرامت و جشنواره قرار گرفته‌اند.
 
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) ادامه داد: این دوره از جشنواره چهار ویژگی یا بخش برجسته دارد. نخست توجه به برنامه‌های کتاب و کتابخوانی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به این موضوع و نیاز روز جامعه است. این دهه فرصت بسیار خوبی برای ترویج آموزه‌های اهل‌بیت (ع) است. دومین بخش مهم کودک و نوجوان است، چراکه برنامه‌های تربیتی اگر از سنین کودکی آغاز شوند، نقش ماندگارتری دارند که این بخش به همت مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پررنگ‌تر از دوره‌های قبل برگزار می‌شود.
 
جعفری اظهار کرد: سومین ویژگی توجه به بخش مردمی جشنواره و چهارمین مورد هم توسعه در بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) است.
 
تشکیل بانک اطلاعات و محصولات مرتبط با دهه کرامت

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز در این نشست گفت: از زمانی که برنامه‌های جشنواره آغاز شد، یکی از نکات قابل توجه، استفاده از ظرفیت‌های بخش مردمی بوده است. با توجه به اینکه بیش از 80 هزار مسجد و مرکز دینی در کشور وجود دارد و این مراکز ارتباط مستقیمی با مردم و جامعه دارند، مسئولیت این بخش به ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور واگذار و به همین منظور شورایی برای به ثمررساندن اهداف تشکیل شد.
 
وی در تشریح اهداف مهم این شورا افزود: شکرگزاری به دلیل افتخاری میزبانی از خاندان پیامبر (ص)، تلاش برای گسترش عطر معنویت آن بزرگواران در کشور، تحقق مطالبات بزرگان عرصه دین و مذهب از جمله حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری و مراجع عظام، بهره‌گیری از توان موجود در دستگاه‌های 34 گانه همکار، تلاش برای معرفی دهه کرامت به‌عنوان دهه سرور و شادمانی مسلمانان و هدایت، سازماندهی جریانات مردمی و دستگاه‌های مردمی از جمله مهمترین اهداف شورا هستند.
 
مسئول شورای هماهنگی برنامه‌های مردمی دهه کرامت ادامه داد: برای رسیدن به این اهداف کارگروه‌هایی تشکیل شد که از آن‌جمله می‌توان به کارگروه‌های محتوایی و فرهنگی، بقاع متبرکه، دانشگاهیان، رسانه، نیروهای مسلح، بسیج مستضعفین، بانوان، ورزش و جوانان و دانش‌آموزی اشاره کرد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمانی درباره چالش‌ها و ضرورت‌های فراروی شورا اظهار کرد: اتخاذ تدابیر لازم در راستای حفظ جایگاه مردمی در تمامی سطوح، استفاده از فضای مجازی با همکاری شورای عالی فضای مجازی، تلاش جدی برای جلوگیری از ورود بدعت‌های ناروا، تربیت شوراهای استانی با همکاری وزارت کشور، ارزیابی اقدامات براساس مصوبات و اسناد بالادستی، تلاش مضاعف در راستای تحقق سند مشترک اعضای شورا، تشکیل بانک اطلاعات و محصولات مرتبط با دهه کرامت و استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها برخی ضرورت‌های فراروی این شورا را تشکیل می‌دهد.
 
وی در معرفی شاخص‌ترین برنامه‌های ستاد عالی کانون فرهنگی و هنری مساجد کشور در این دهه گفت: مشارکت بیش از 20 هزار مرکز در برنامه‌های دهه کرامت، هدف‌گذاری در راستای تشکیل چهارهزار ستاد مردمی، برگزاری و اجرای بیش از 60 هزار مراسم، برگزاری صدها عنوان برنامه شامل مسابقات کتابخوانی، دلنوشته‌ها و افتتاح کانون و کتابخانه‌های مساجد مزین به نام امام رضا (ع) و دیگر بزرگواران از جمله مهمترین برنامه‌های ستاد در دهه کرامت خواهد بود.
 


نقش کتابخانه‌های عمومی در ترویج فرهنگ کتابخوانی

اللهیاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز به‌عنوان دیگر سخنران این نشست خبری اظهار کرد: نهاد امسال به دو اعتبار در جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) حضور پیدا کرده که نخست نقش کتابخانه‌های عمومی در ترویج فرهنگ کتابخوانی و دیگر ارتباط با سه هزار و 200 کتابخانه عمومی است.
 
وی افزود: در این دوره از جشنواره مسئولیت برگزاری ششمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی به نهاد واگذار شده که با توجه به درنظر گرفتن گروه‌های سنی، فهرستی از آثار منتشره مرتبط با موضوع امام رضا (ع) معرفی و از بین آنها سه اثر برای این مسابقه انتخاب شدند. کتاب «دوست مهربان کبوترها» اثر مجید ملامحمدی از سوی انتشارات بوستان کتاب برای گروه سنی کودک و خردسال، کتاب «اعترافات غلامان» نوشته حمید شاه‌آبادی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای گروه سنی نوجوان و جوان و کتاب «امام علی‌ابن موسی الرضا (ع)» از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برای گروه سنی بزرگسال درنظر گرفته شده است.
 
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: مذاکره‌ای که با ناشران صورت گرفت، مقرر شد کتاب‌ها با شمارگان موردنظر منتشر و خریداری و برای کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور ارسال شود. برای دسترسی عموم فایل pdf این مسابقه نیز روی پرتال جشنواره و نهاد کتابخانه‌ها قرار گرفت. همچنین خلاصه‌ای از کتاب‌ها برای سهولت شرکت‌کنندگان روی پایگاه‌های مذکور قرار داده شد. برای دسترسی ناشنوایان و نابینایان به این کتاب‌ها، نسخه کتاب گویا و کتاب بریل نیز تهیه شده است.
 
اللهیاری ادامه داد: در برگزاری این مسابقه انواع مسابقات کتابخوانی کشور آسیب‌شناسی شد و برای استانداردسازی سوال‌ها با مجموعه‌هایی مانند سازمان سنجش آموزش کشور، مذاکره صورت گرفت. همچنین در این دوره امکان شرکت در مسابقه به‌صورت الکترونیک نیز فراهم شده است. برای شرکت فارسی‌زبانان خارج از کشور و دیگر مسلمانان نیز بروشور، فایل کتاب‌ها و پرسش‌ها به رایزنی‌های فرهنگی خارج از کشور ارسال شد.
 
وی عنوان کرد: در ششمین دوره مسابقه کتابخوانی رضوی، این مسابقه به‌طور نمادین و به‌صورت حضوری هفته گذشته در یکی از صحن‌های حرم امام رضا (ع) برای مجاورین نیز برگزار شد که حدود 250 نفر از علاقه‌مندان در این مسابقه شرکت کردند.
 
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: مهلت شرکت در مسابقه الکترونیکی تا 31 تیرماه است. تا پایان وقتی اداری شنبه 26 تیرماه بیش از 53هزار نفر به‌صورت الکترونیک در این مسابقه کتابخوانی شرکت کرده‌اند. در این دوره بر حضور خانوادگی تاکید شده و جوایز ویژه‌ای نیز برای این بخش درنظر گرفته شده است.
 
اللهیاری گفت: اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی 19 مردادماه خواهد بود. در این دوره 80 درصد از پرسنل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که مجموعه‌ای هفت‌هزار نفری از کتابداران است به‌صورت اختیاری در این مسابقه شرکت کرده‌اند.
 
حضور 52 هزار و 236 نفر در 8 رشته

قمرزاده، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان آخرین سخنران این نشست اظهار کرد: فطرت زیباترین دلیل مهربانانه خدا برای تمایز انسان‌ها از سایر موجودات است. اوج جلوه‌گری این فطرت در سن کودکی و نوجوانی است و کوتاه‌ترین راه برای احیای این فطرت اتصال آن به عشق اهل بیت (ع) است. جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) بهترین و کوتاه‌ترین راه برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که بتواند معارف رضوی و عشق اهل‌بیت (ع) را در دل کودکان زنده کنند.
 
وی ادامه داد: کانون از سال 1389 به این جشنواره وارد شده و امسال هفتمین دوره همکاری ما در 8 رشته متنوع خواهد بود. حدود یک هزار و 532 مربی و کارشناس در این جشنواره توفیق خدمت دارند. امسال حدود 52 هزار و 236 نفر در هشت رشته از جمله قصه‌گویی، خوشنویسی، نقاشی، معرفی شخصیت و کاردستی در بخش کودک و نوجوان در جشنواره شرکت کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها