شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶
صالحی: فیروز زنوزی جلالی از چهره‌های متمایز ادبیات است/ جایزه‌های ادبی بخشی از هویت ادبی کشورها هستند

سیدعباس صالحی در آیین اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره قلم زرین گفت: زنوزی جلالی پنج چهره متفاوت دارد. چهره ادبی، چهره نظامی، چهره دینی، چهره انقلابی و چهره فلسفی فیروز زنوزی جلالی باعث شده متمایز از دیگر افراد جامعه باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره قلم زرین عصر امروز (19 تیرماه) با سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری، علیرضا مختارپور، رییس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از اهالی قلم در تالار مهر حوزه هنری برگزار  و  در این مراسم از سال‌ها تلاش فیروز زنوزی جلالی قدردانی شد.
 
سیدعباس صالحی در این مراسم با اشاره به ویژگی‌ها و شخصیت فیروز زنوزی جلالی اظهار کرد: استاد زنوزی جلالی برای ما ترکیبی از چند چهره در هم تنیده است و زمانی که چنین شخصیتی شکل می‌گیرند، ارزش آن افزون‌ می‌شود. شاید چند فرد را بتوان نام برد که هر کدام در بخشی موفق بوده‌اند اما وقتی چنین ویژگی‌هایی در یک شخص وجود داشته باشد، باعث تمایز آن شخص از دیگران می‌شود.

وی ادامه داد:‌ زنوزی پنج چهره متفاوت دارد. چهره ادبی، چهره نظامی، چهره دینی، چهره انقلابی و چهره فلسفی فیروز زنوزی جلالی باعث شده متمایز از دیگر افراد جامعه باشد. از این فرصت استفاده می‌کنم و از تلاش ویژه این استاد گران‌قدر تشکر می‌کنم چراکه او در چند برنامه مختلف مانند جایزه جلال و جایزه پروین به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک کرده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی در توضیح جایگاه جایزه‌های ادبی در ایران و جهان گفت: جایزه‌های ادبی بخشی از هویت ادبی یک کشور هستند. در ایران حدود ۶۰، ۷۰ سال است که این جایزه‌ها رواج پیدا کرده و این در حالی است که عمر آن در دنیا به ۱۰۰ سال می‌رسد. اگر بخواهیم جایزه‌های ادبی داخل کشور را با خارج از کشور مقایسه کنیم یا به تحلیل آن بپردازیم باید گفت چندین تفاوت اساسی میان ما و برخی کشورها مانند فرانسه وجود دارد.

وی افزود: شاید نکته نخست، تعداد این جایزه‌ها باشد. در کشور فرانسه سالانه حدود ۷۰۰ جایزه ادبی برگزار می‌شود، این در حالی است که در کشور ما تعداد این جایزه‌ها به زحمت به عدد ۵۰ می‌رسد. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که جایزه‌های ادبی می‌توانند برای ادبیات فرصت‌سازی کنند، بنابراین توجه به آن یک امر ضروری است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته یک جایزه ملی و دولتی وجود دارد و سایر جایزه‌ها خصوصی هستند و خیلی خوشحالم که امروز در مراسم اختتامیه جایزه‌ای قرار دارم که به شکل خصوصی برگزار می‌شود و طی سال‌های فعالیت، ثبات داشته و بدون وقفه به کار خود ادامه داده است.

صالحی با اشاره به ویژگی‌های جایزه قلم زرین اظهار کرد: عمر برخی جایزه‌های ادبی در کشور، کمتر از ۱۰ سال است و خوشحالیم که این جشنواره از جوان‌مرگی گذشته و بیش از ۱۰ سال عمر کرده است.

وی ادامه داد: شفافیت در رویکردها و داوری‌ها از دیگر ویژگی‌های خوب و مثبت این جایزه است چراکه در گزارش‌های اعلام شده به شکل شفاف به ملاک‌های داوری‌ها اشاره شده است. بدون شک شفافیت ایجاد شده باعث افزایش مخاطبان این جایزه خواهد شد زیرا مخاطبان متوجه می‌شوند که این جشنواره برای هدیه دادن عده‌ای به عده‌ای دیگر پایه‌گذاری نشده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: جایزه‌های ادبی برای اهدافی خاص مانند ترویج کتاب‌خوانی در جامعه، رونق نشر و تألیف، گسترش فضای ادبی، معرفی اهل‌قلم، شناخت استعدادها، بزرگداشت چهره‌های برجسته ادبی و شناساندن کتاب‌های خوب به مردم طراحی می‌شوند و امیدوارم که جایزه قلم زرین نیز بتواند مانند سال‌های گذشته به این وظایف عمل کند.

این گزارش به‌زودی تکمیل خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها